Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی سجادی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ای‌ست که بیش از 20 فیلم سینمایی و سریال ساخته و به عنوان یکی از فیلمسازان گونه پلیسی و معمایی در سینمای ایران شناخته شده است. با این حال او بعد از فیلم "مخمصه" در سال 86 دیگر فیلم پلیسی نساخت. سجادی در پاسخ به این سوال که چرا سال‌هاست دیگر فیلم پلیسی نمی‌سازد و چرا این گونه سینمایی از چرخه سینمای ایران کنار رفته است، گفت:‌ وجه مسلط سینمای ما ملودرام است و علی‌رغم آنکه گونه‌های دیگر سینمایی همچون سینمای پلیسی و معمایی قبل و بعد از انقلاب مورد استقبال قرار گرفت اما این نوع از سینما مورد اقبال و حمایت واقع نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آنچه امروز در سینمای ما اپیدمی شده؛ ساخت فیلم‌های ملودرام با رویکرد اجتماعی با نگاهی  واقع‌گرایانه است. هرچند معتقدم نگاه واقع‌گرایانه در این فیلم‌ها بیشتر نوعی نگاه واقعه‌نگارانه و روزنامه‌ای‌ست تا اینکه یک رئالیسم درست باشد.

سجادی با اشاره به اینکه در طول 10 سال گذشته تلاش کرده مانند دهه 70 و 80 فیلم‌های پلیسی و معمایی بسازد زیرا به این گونه سینمایی علاقه دارد، افزود: بعد از ساخت فیلم "مخمصه" و اکران آن یک مجموعه تلویزیونی به نام "جست‌وجوگران" ساختم که به مسائل مفاسد اقتصادی می‌پرداخت اما متاسفانه به گونه‌ای رفتار شد که این سریال به خوبی دیده نشد. بعد از آن امکان ساخت فیلم‌هایی که دوست داشتم و اولویت اولم بود، فراهم نشد و از طرفی نمی‌خواستم تن به ساخت هر کاری بدهم. از سویی دغدعه پژوهش و تجربه در سینما و ادبیات و نقاشی مرا واداشت تا در این سویه کار کنم که به نوعی این کارها پاسخ به خود بود.

وی ادامه داد: علاقه‌مندی‌ام به حوزه‌های پژوهش و ادبیات با گرایش تحقیق درباره اسطوره‌ها از ابتدا مساله من بود و چند مستند را در این حوزه ساختم و می‌سازم. این کارها این تصور را برای برخی به وجود آورد که من دیگر علاقه‌ای به ساخت فیلم‌های پلیسی معمایی و ملودرام‌های روان‌شناسانه همچون "شیفته" و "رنگ شب" و "اثیری" ندارم. درحال حاضر فیلم "به خاطر گربه‌ها طلاقم بده" را آماده نمایش دارم که تجربه تازه‌ای در نوع ملودرام/ روان‌شناسانه است که بر مبنای رخدادی واقعی است. همین فیلم جدیدم "بازیچه" هم در تدوام آثار پیشین است.

سجادی با اشاره به اینکه امروز بخش خصوصی به مفهوم درست آن نداریم و بخش دولتی نیز اهداف دیگری را دارد، گفت: متاسفانه شرایطی به وجود آمده که سینمای پلیسی مورد استقبال نیست.

وی ادامه داد: این روزها حتی اگر فیلمی بخواهد به سمت یک نقد اجتماعی درست در قالب نقد پلیس یا رفتارهای دستگاه‌های حاکمیتی حرکت کند، یا توقیف می‌شود یا آنقدر اجازه نمایش به فیلم نمی‌دهند تا زمان بگذرد و فیلم دیگر اثرگذاری نداشته باشد. مثلا من در تله فیلم "رمز" پلیس منفی را نشان داده‌ام اما 6 سال بعد از ساخت فیلم، تلویزیون این فیلم را پخش کرد.

کارگردان فیلم "مخمصه" ادامه داد: امروز فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند یا از پشتوانه پول‌های دولتی برخوردارند یا به ظاهر اسم بخش خصوصی را دارند اما در پشت آنها رانت‌هایی وجود دارد که مستقیم به دولت و نهادهای خاص متصل است. این گروه وقتی فیلم را تولید می‌کنند توزیع و پخش آن را برعهده دارند و پول‌های زیادی نیز خرج می‌کنند. این وسط فقط ما هستیم که به سختی باید تولید کنیم و این نابرابری باعث می‌شود که نتوانیم بازیگر مورد نظر را جذب کار کنیم. آن وقت در شرایطی که دلالان و سالن‌دارها سکاندارند، راهی برای اکران بازنمی‌کنند.

به گزارش ایلنا وی ادامه داد: درنظر گرفتن اینکه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در این نوع انجام نمی‌دهد و برای تولید فیلم پلیسی باید دست به دامن پلیس شد. در سال 86، تهیه‌کننده فیلم "مخمصه" برای تولید فیلم با ناجی هنر طرف بود و برخورد نامحترمانه‌ای هم نداشتند ولی در همین سه سال قبل برای تولید یک مینی‌سریال پلیسی، عذابی از سوی تهیه‌کننده و صداوسیما کشیدم که عطایش را به لقایش بخشیدم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۲۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی

خبرگزاری مهر -گروه هنر-سیدامیرشایان حقیقی؛ برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۲۲:۳۰ شنبه شب ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تاکنون ۳ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۰۶ نفر در ۱۰۰ هزار و ۸۱۳ سانسی که ۸ فیلم سینمای ایران در سالن‌های سینمایی به نمایش گذاشته شده‌اند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۲۲۱ میلیارد و ۷۰۱ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آورده‌اند.

در هفت روز گذشته، فیلم‌های سینمای ایران فرصت نمایش در ۲۱ هزار سانس را پیدا کرده و توسط ۸۷۱ هزار و ۷۴ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران در این هفته تجربه افزایش نزدیک به ۳ هزار سانس برای نمایش فیلم را تجربه کرده و با افزایش ۳ هزار نفری مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۴۹ میلیارد و ۲۰۱ میلیون و ۵۸ هزار تومان بوده و نسبت به هفته گذشته ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلم‌های سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۴۲ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۳۲ نفر بود.

«مست عشق»؛ سبقت از همه رقبا تنها در سه روز

«مست عشق» از ۵ اردیبهشت به صورت همزمان بر پرده سینماها در ایران و ترکیه نقش بسته است، بلیت فروشی این فیلم از ۲ اردیبهشت آغاز شده بود و نه تنها تا قبل از اکران بیش از ۲۳ هزار بلیت با ارزشی بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پیش فروش کرده و رکورد قابل توجهی در پیش فروش از خود برجای گذاشته بود بلکه این اثر تاریخی و غیر کمدی در رقابت با فیلم های سینمایی سال ۱۴۰۳ رکورد فروش روز نخست سینما را نیز از آن خود کرد.

فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، در یک رکوردشکنی بی سابقه توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش روز نخست این فیلم ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

از همین رو «مست عشق» پرفروش‌ترین فیلم هفته گذشته محسوب می‌شود زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۵۵۷ هزار تومان دست پیدا کند؛ این فیلم با در اختیار داشتن ۴۶۵ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲۸۷ هزار نفر تماشا شده است، بر مبنای آمار ارایه شده، میانگین مخاطبان فیلم «مست عشق» در هر سانس، عددی نزدیک به ۶۵ نفر است.

به این ترتیب این فیلم سینمایی تنها با گذشت سه روز از اکران خود توانسته است با سبقت از فیلم کمدی «تمساح خونی» که در تمام سال ۱۴۰۳ رتبه اول فروش هفته را در اختیار داشته است، پرفروش ترین فیلم هفته گذشته باشد. جهت آشنایی بیشتر «با مست عشق» می‌توانید گزارش «نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر» را بخوانید.

«تمساح خونی» همچنان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود اما در رده دوم جدول فروش هفتگی قرار می‌گیرد زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان دست پیدا کند.

«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۴۸ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۲۲ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ است.

«سال گربه» دی گر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار می‌گیرد. ۹ میلیارد و ۳۵۹ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تفی زاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.

«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۴۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۴۹۲ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۹ میلیاردی در هفته گذشته به فروشی بیشتر از ۲۸ میلیارد تومان رسیده است.

چه فیلم‌هایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند

«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروش های هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروش معادل با ۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون و ۶۴۷ را به نام خود ثبت کرده است.

«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۴۹۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۱۴ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۱ میلیارد تومان رسیده است.

افزایش مخاطب فیلم‌ها در هفته ای که گذشت

«آسمان غرب» به تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۳۶ هزار و ۹۲۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به هفته قبلی فروش خود را افزایش داده است به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول فروش‌ هفته‌ای که گذشت قرار می‌گیرد.

فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۳۱ هزار بلیت در جایگاه ششم گیشه فروش سینماها قرار می‌گیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۲۲۳ سالن سینما و ۱۰۴۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۳۱ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۷۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسیده است.

«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۱۰ هزار و ۶۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی بیش‌تر از ۵۰۴ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده هفتم جدول فروش‌ قرار دارد.

«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۱۴۲ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۸ هزار و ۳۳۸ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۳۳۶ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هشتم جدول پرمخاطب‌ترین آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار می‌گیرد.

«پرویز خان» به تهیه‌کنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۱ هزار و ۸۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۸۲ میلیون تومان و ۵۴۲ هزار تومان رسیده است. به این ترتیت این اثر همچون هفته گذشته در انتهای جدول فروش هفته‌ای که گذشت قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد برخلاف ۲ فیلم «نوروز» و «پرویز خان» که در هفته گذشته کاهش فروش داشتند سایر فیلم های سینمایی افزایش فروش و مخاطب را تجربه کرده اند و می توان گفت هفته گذشته، هفته خوبی برای سینمای ایران بوده است.

کد خبر 6090451

دیگر خبرها

  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • اکران آنلاین فیلمی با بازی هدیه تهرانی
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد
  • اکران آنلاین «روز مبادا» با حضور هدیه تهرانی
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی