Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@22:51:41 GMT

افق تامین آب شرب بوشهر از دریا 45 درصد است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۹۶۵۷

افق تامین آب شرب بوشهر از دریا 45 درصد است

بوشهر- ایرنا- مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا از برنامه های سازگاری با کم آبی و راهکارهای جبران و تولید آب بیشتر است که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد و افق 1404 حدود 45 درصد آب شرب این استان باید از دریا تامین شود.

شاپور رجایی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با وجود اینکه سالانه 125میلیون مترمکعب آب آشامیدنی از محل منابع داخلی و استان های همجوار برای استان بوشهر تامین می شود ولی به دلیل بد مصرف کردن برخی از مشترکان و هدر رفت غیر متعارف با کمبود و بخش هایی متعددی از این استان با قطعی و کاهش فشار آب روبرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: براساس گزارش های دریافتی 43 درصد جمعیت شهری و 61 درصد جمعیت روستایی استان بوشهر در معرض تنش و کمبود آب قرار دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در این شرایط خاص اجرای برنامه سازگاری با کم آبی تنها راهکار حل این مشکل است.
رجایی ادامه داد: در همین ارتباط کمیته ملی سازگاری با کم آبی در دولت تشکیل و در استان ها نیز شورای حفاظت آب این کمیته را مدیریت می کند.
وی یادآور شد: برهمین اساس برای جلوگیری از مشکلات و تعارض اجتماعی راهکارهایی پیشنهاد و بسته ای با عنوان برنامه عملیاتی سازگاری با کم آبی برای مصارف مختلف تهیه و به مسئولان استان عرضه و پس از تصویب به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی دولت ارائه می شود.
رجایی گفت: نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا از جمله راهکارهای جبران کم آبی و تولید آب بیشتر است که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد و تا افق 1404 حدود 45 درصد تامین آب استان باید از محل آب دریا باشد.
وی، کاهش هدر رفت آب در شبکه های توزیع و جداسازی بخشی از مصارف غیرضروری و قابل جایگزین از شبکه شرب و حتی تفکیک آب شرب و بهداشتی در تعدادی از شهرها و روستاهای استان به صورت پایلوت را از جمله دیگر طرح های این بسته عنوان کرد.
وی افزود: تلاش می شود درنیمه اول امسال طرح جداسازی آب آشامیدنی و بهداشتی در بخش مرکزی شهرستان جم اجرا شود.
رجایی، با توجه به پرداخت یارانه قابل توجه دولت برای خرید آب از بخش خصوصی یادآور شد: پارسال دولت 510میلیارد ریال برای خرید آب پرداخت کرد و امسال 590 میلیارد ریال و برای سال آینده یکهزار و 460 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: دولت 90 درصد این مبلغ را به صورت یارانه و 10 درصد را مشترکان پرداخت می کنند.
4047/6043**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آب بوشهر سازگاري با كم آبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۹۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد

یک سال از این 10 فرمان گذشته و حالا انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده بلکه رکورد 80ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای 52 درصد رسیده است.   روزنامه هم میهن نوشت:این رکورد از سال 1322 تاکنون بی‌سابقه بوده است. پیش از این رکورددار تورم دولت هاشمی با 49/4 درصد تورم بود. تورم بالا در سال‌های 1321 و 1322 نیز ناشی از پیامدهای جنگ جهانی دوم و اشغال ایران به دست متفقین بوده است.

آماری که به آن اشاره می‌شود برگرفته از جدول اعلامی بانک مرکزی است. همان مرجعی که دولت سیزدهم در ابتدای کار برای آنکه تورم دولت قبل را بالاتر نشان دهد به آن استناد می‌کرد. بنابراین هرچند براساس نرخ‌های اعلامی مرکز آمار هنوز تا رکوردشکنی چند گام کوچک فاصله است اما آمار بانک مرکزی این رکوردزنی را به تصویر می‌کشد.

البته اعضای محترم دولت با اشاره به اینکه سال پایه‌ی درنظرگرفته‌شده در جدول بانک مرکزی 1395 است درحالی‌که سال پایه به 1400 تغییر پیدا کرده، تاکید می‌کنند که نرخ تورم کمتر از 52 درصد است. اما اگر سال پایه را 1400 در نظر بگیریم بنا بر نظر کارشناسان نرخ تورم در محدوده 50 درصد خواهد بود بنابراین اصل موضوع تغییری نمی‌کند.

شعار انتخاباتی رئیسی نصف کردن تورم در گام اول و بعد تک‌رقمی کردن آن بود. دو سال تلاش دولت برای تحقق این شعار منتج به کاهش سرعت رشد نقدینگی شد. به‌طوری‌که از 42/8 درصد رشد در مهر 1400 به 27/5 درصد در بهمن 1402 افت پیدا کرد.

همزمان درآمدهای نفتی هم در دولت رئیسی بالا رفت و به 35 میلیارد دلار رسید درحالی‌که درآمدهای نفتی در سال 1399 حدود هشت میلیارد دلار بود. قاعدتاً تحت تاثیر کاهش رشد نقدینگی و پر شدن خزانه ارزی به‌عنوان دو عامل بسیار مؤثر بر نرخ تورم باید این نرخ کاهش پیدا می‌کرد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

در دو سال گذشته کنترل نرخ تورم در شعار سال کنار رشد تولید گنجانده شد تا دولت اهتمام ویژه‌تری برای کنترل گرانی‌ها به خرج دهد. برای تحقق این شعار ابراهیم رئیسی در جلسه 16 اردیبهشت 1402 شورای اقتصاد که با هدف بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی، به منظور پیگیری برنامه دولت برای مهار تورم و رشد تولید برگزار شد؛ به دستگاه‌ها یک هفته فرصت داد تا برنامه‌های خود را برای این هدف اعلام کنند.

او همچنین از بانک مرکزی خواست تا هر چه سریع‌تر برنامه و دستورالعمل‌های لازم برای اعمال مؤثر حکمرانی دولت بر پول ملی را تدوین و با نظارت دقیق به اجرا بگذارد.

هرچند بنا شد ظرف یک هفته برنامه دستگاه‌ها مشخص شود اما کلیات برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی برای مهار تورم و رشد تولید در ۱۰ بند تایید و مقرر شد جزئیات آن تا پایان هفته بعد در برنامه‌ای واحد و جامع تلفیق و برای اجرا ابلاغ شود.

دستگاه‌ها احتمالاً به تفکیک برنامه‌های خود را ارائه کردند ولی این برنامه‌ها نهایتاً به مهار تورم نینجامید و رشد تولید ایجادشده و 10 فرمان رئیسی نتیجه مطلوب نداشت.

با وجود آنکه شتاب رشد نقدینگی کمی کندتر شد و ارزهای بیشتری به کشور آمد و همین ارزهای نفتی سبب تزریق به بازار و کشیدن ترمز رشد قیمت ارز تا حدی شد ولی علت‌العلل تورم یعنی کسری بودجه دولت علاج نشد و فشار بر بانک‌ها و بر تامین این کسری مانع از کمتر شدن نرخ تورم شد.

دیگر خبرها

  • مرزبانی باید به سیستم‌های رصد و پایش الکترونیک دریا مجهز باشد
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه و پیشرفت همه جانبه جامعه می‌شود
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه جامعه می‌شود
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • سامانه بارشی در راه بوشهر/ صدور هشدار نارنجی
  • ۲۰ درصد سهم تامین اعتبار اتوبوس‌های بجنورد برعهده شهرداری است
  • تامین ۲۰ درصد سهم اعتبار اتوبوس‌ها توسط شهرداری
  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است