Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سیدرضا صدر حسینی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: با توجه به اینکه انتخابات عراق در شرایط خاصی از جمله از بین رفتن حاکمیت داعش در بخش گسترده‌ای از سرزمین عراق، تجزیه نشدن عراق توسط جداسازی استان‌های کردنشین برگزار شد و اینکه انتخابات در شرایطی انجام شد که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در عراق در پی آن بودند که این انتخابات به تاخیر بیفتد، اما با همت گروه‌های سیاسی در عراق، این انتخابات در زمان مقرر برای ورود ۳۲۹ نماینده پارلمان عراق برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به شرایط طایفه گری و اقوام مختلف عراق از جمله گروه‌های شعیه، اهل تسنن و کرد، این جریانات در سه دسته اصلی و تعداد زیادی به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شدند.

صدر حسینی اضافه کرد: اخلاق محوری در انتخابات عراق وجود داشت البته بداخلاقی‌های سیاسی هم در ۴۸ ساعت مانده به روز رای گیری به وجود آمد، اما در مجموع شرایط بسیار مناسبی بود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: باقیمانده‌های حزب بعث و داعش در همه این ایام تلاش کردند فضای انتخاباتی را به هم بریزند، اما این اتفاق نیفتاد و انتخابات در امنیت کامل برگزار شد.

صدرحسینی با اشاره به اینکه حدود ۴۵ درصد از واجدین شرکت در انتخابات توانستند در آن شرکت کنند، افزود:هنوز آمار دقیقی وجود ندارد، اما چند گروه شعیه در راس پارلمان قرار خواهند گرفت که مجموعه الفتح، السائرون و النصر از جمله آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: اختلاف آن‌ها بیش از ۲ یا ۳ کرسی نخواهد بود و با توجه به اینکه شمارش آرا هنوز ادامه دارد ممکن است تغییرات جزیی هم ایجاد شود.

کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل گفت: تغییر اساسی در این دوره از انتخابات این است که همه جریاناتی که در حال حاضر در عراق توانستند اقبال مردمی را کسب کنند در مقابل مطامع آمریکایی‌ها در عراق ایستادگی کردند و بقیه هم کسانی هستند که از این مجاهدین حمایت کردند.

وی افزود: موضوع طایفه گری در پارلمان آینده، کمتر و گرایش به انقلاب اسلامی و ارتباط و صمیت با ایران در مجلس آینده بهتر خواهد شد.

صدر حسینی با اشاره به مشترکات مرزی و فرهنگی دو کشور ایران و عراق گفت: ساختار‌های نظامی و امنیتی در عراق کاملاً مردمی شده است و عراق از این نظر اکنون با کمترین مشکل مواجه است.

وی افزود: آمریکایی‌ها با همه توان خود تلاش می‌کند این امنیت، دائمی و پایدار نشود.

صدر حسینی گفت: با توجه به ترکیب نمایندگان، پیش بینی می‌کنم فردی که بتواند نظر همه گروه‌ها و احزاب پارلمان را بدست بیاورد و مقتدرانه کشور را اداره کند به وجود خواهد آمد.

وی افزود: مسئله امنیت برای مردم عراق بسیار پراهمیت است بنابراین با توجه به تجربیات سال‌های اخیر، نمایندگان مردم فرد مقبولی را انتخابات کنند.

 

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

محمد علی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا هم با حضور در این برنامه گفت: تعداد زیادی از گروه‌های شعیه، تسنن و کرد وارد انتخابات شدند، اما نتایج نشان می‌دهد ۵ گروه پیشتاز هستند از جمله گروه فتح مربوط به بسیج مردمی حشدالشعبی، گروه سائرون مربوط به مقتدی صدر، گروه نصر مربوط به ائتلاف حیدرالعبادی، گروه دولت قانون به ریاست مالکی نخست وزیر سابق و گروه حکمت مربوط به سید عمار حکیم.
وی ادامه داد: بین حدود ۳۰ گروه، این ۵ گروه پیشتاز هستند و از میان این ۵ گروه، گروه سائرون مقتدی صدر و گروه فتح حشدالشعبی و گروه نصر حیدرالعبادی پیشتاز هستند.
مهتدی با اشاره به اینکه هنوز در برخی مناطق نتایج اعلام نشده است، افزود: ائتلاف در آینده میان چند گروه خواهد بود.
این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: امنیت عراق برای ما مهم است، زیرا امنیت ما متاثر از امنیت این کشور همسایه است بنابراین نمی‌توانیم در آنچه که در عراق می‌گذرد بی تفاوت باشیم در مقابل کشور‌هایی که از نفوذ ایران در عراق نگران هستند سعی می‌کنند در این انتخابات دخالت کنند و نیرو‌هایی مخالف ایران در آن به قدرت برسند.
وی افزود: در انتخابات عراق، دخالت آمریکا و عربستان سعودی را شاهد بودیم و بسیار هزینه و سعی کردند در گروه‌های تشیع، تفرقه ایجاد و گروه‌های مخالف محور مقاومت را تقویت کنند.
مهتدی با اشاره به دخالت‌های آمریکا درعراق و منطقه گفت: آن‌ها قصد داشتند عراق را تجزیه کنند و به همین علت داعش را با کمک عربستان سعودی ایجاد کردند عراقی‌ها در مقابله نیرو‌های اشغال گر آمریکایی مقاومت کردند به همین علت افراد مورد حمایت آمریکا و عربستان سعودی در انتخابات عراق رای نیاورند.
وی افزود: آمریکا نه تنها دنبال نفت منطقه خاورمیانه است بلکه درآمد نفتی آن‌ها را هم می‌بلعد و می‌دوشد.
مهتدی با بیان اینکه همه جنگ‌های منطقه هم برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است، ادامه داد: آن‌ها سعی می‌کنند حلقه‌های مقاومت را از بین ببرند و اتحاد آن‌ها را برهم بزنند، اما تا کنون موفق نشدند.
وی افزود: آمریکایی‌ها و سعودی‌ها سعی می‌کنند به اختلافات دامن بزنند تا در شرایط بی ثباتی به اهداف خود برسند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: گفتگو عراق انتخابات پارلمانی گروههای مختلف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۵۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد

ایسنا/فارس کارشناس حوزه فلسطین اعتقاد دارد که در زمینه مقاومت دچار کمبود کتاب و داستان هستیم، در حالیکه داستان‌های مربوط به فلسطین آنقدر جذابیت و تنوع دارد که نیازی به اضافه کردن تخیل در آن نیست.

مراسم رونمایی از مجموعه داستان «هزار و چهارصد و خیلی زود» با موضوع فلسطین امروز، ۹ اردیبهشت در سینما فرهنگ شیراز واقع در مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور هدی الموسوی خواهر شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان به انجام رسید، سرپرست نویسندگان کتاب «هزار و چهارصد و خیلی‌زود» در مراسم رونمایی از این کتاب، آن را حاصل تلاش یک گروه ۱۲ نفره خواند و گفت:  این مجموعه داستان ماحصل تلاش گروهی از نویسندگان جوان در کارگاه داستان نویسی است که از زمان شهادت خبرنگار فلسطینی «شیرین ابوعاقله» در شیراز شکل گرفت.

میثم محمدی افزود: بعد از گذشت یکسال، تیم نویسندگان حدود ۱۵۰ داستانک و داستان کوتاه درباره فلسطین نوشتند که در پایان دوره بهترین آثار جمع انتخاب شده و  پس از طی مراحل فنی توسط نشر نواندیشان دنیای کتاب، به مرحله رونمایی رسید.

وی با بیان اینکه این گروه پس از تولید آثاری چون «داستان یک انسان واقعی» و «اینجا باران می بارد»، سومین بار است که به صورت جمعی به تولید محصول رسیده‌اند، گفت: هر بار تعداد اعضای گروه نسبت به اثر قبل افزایش داشته است.

محمدی با اشاره به پشتوانه مطالعاتی گروه و همراهی کارشناس حوزه فلسطین در کارگاه داستان نویسی یادآور شد: حضور کارشناسی مثل محمدمحسن فایضی و تسلط او به شرایط روز و تاریخچه فلسطین در این دوره از کارگاه آموزشی داستان نویسی خیلی به بخش تحقیقاتی کار کمک کرد.

او همچنین از تالیف کتابی دیگر متشکل از داستان کوتاه با موضوع کودکان کار خبر داد.

کارشناس حوزه فلسطین نیز با بیان اینکه کتاب هزار و چهار و خیلی زود به دنبال یک چیز جدید در جریان مقاومت است، گفت: جنگ در جاهای مختلفی از دنیا وجود دارد. کشت و کشتار، حتی کودک کشی را در نقاط دیگر دنیا هم دیده‌ایم اما چیزی که قضیه مقاومت فلسطین را متفاوت می‌کند را باید در مردمش جستجو کنیم.

محمدمحسن فایضی افزود: شهر غزه با یک میلیون و ۲٠٠ هزار نفر جمعیت، به‌جز جنگ، چیزهای دیگری مثل تحریم، قحطی نان، کمبود لوازم بهداشتی و درمانی و خیلی مسائل دیگر را هم در خود دارد، اما تفاوت آنها با سایر مردمان جهان این است که آنها حاضر نیستند خاک خود را ترک کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص فلسطین با کمبود داستان و کتاب مواجه هستیم، گفت: حداقل ۴۰ سال است درباره این موضوع صحبت می‌کنیم اما کمتر به روایت قصه در این خصوص پرداخته‌ایم.

به اعتقاد فایضی، نوشتن از فلسطین نیازی به اضافه کردن تخیل ندارد.

او گفت: آنچه در فلسطین می‌گذرد به خودی خود آن‌قدر جذاب و متنوع است که فقط نیاز به روایت در یک بستر هنرمندانه دارد. کاری که در کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود، انجام شده است و امیدواریم این آغازی باشد بر ادامه این راه.

خواهر شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان نیز دقایقی به‌همراه مترجم خود به صحبت با حضار پرداخت و درباره هنر مقاومت و اثر آن در جهان اظهار کرد: هنر یک سری پیامدها دارد که از ارزش بالایی برخوردارند و برترین این هنرها مبارزه است.

هدی الموسوی افزود: مبارزه و جهاد، صرفا با شمشیر نیست بلکه با کاغذ و قلم هم هست و در ماجرای زنده کردن فلسطین، می‌تواند مثل صائقه عمل کند.

وی همچنین گفت: بر ما لازم است که تمام توانایی‌مان را برای پرداختن به موضوع مقاومت به عنوان یک عقیده، انتخاب و ایمان به کار بگیریم.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم با حضور مسئولان فرهنگی و خانواده شهدا، از پوستر کتاب «هزار و چهارصد و خیلی زود» رونمایی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت
  • صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در خراسان جنوبی
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد