Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، به مناسبت روز جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات مراسمی در محل دانشکده خبرگزاری فارس و با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشکده برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسن خجسته رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، درباره اصطلاح مخاطب اظهار داشت: در حال حاضر امروزه از اصطلاح مخاطب کمتر استفاده می‌شود و اصطلاح کاربر جای آن را گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، ما یک سپهر ارتباطی داریم که امکانات ارتباطی از جمله رادیو، تلویزیون، موبایل و فیبر نوری در داخل آن قرار دارد.

خجسته ادامه داد: در دهه  80 آمریکا دارای حدود 90 موسسه و کمپانی رسانه‌ای بود اما اکنون 23 موسسه دارد، این بدان معناست که این موسسات در یکدیگر ادغام شده‌اند چراکه منفعت‌شان بر ادغام است.

رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات اظهار داشت: در فضای مجازی سه ذی‌نفع وجود دارد. از نظر من نخستین ذی‌نفع در سراسر جهان دولت‌ها هستند که این فضا را کنترل می‌کنند. ذی‌نفع دوم بخش خصوصی است. برای بخش خصوصی منفعت اصالت دارد. این منفعت ممکن است با امنیت در تعارض باشد. ذی‌نفع سوم درخواست آزادی مطلق فردی است.

وی افزود: ما در گذشته دارای رادیو، تلویزیون و سایر رسانه‌ها بودیم اما اکنون شبکه‌های اجتماعی، موبایل، اینترنت و بازی‌ها به آن اضافه شده است.

خجسته در مورد رابطه رسانه و مخاطب اظهار داشت: سه نوع رابطه میان رسانه و مخاطبین وجود دارد که اولین آن تجویزی با ویژگی‌هایی از جمله دستوری،‌ مستقیم و مبتنی بر مصلحت مخاطب است، دومین رویکرد در رسانه‌ها مشتری‌مداری است که دوسویه، موازی و مبتنی بر رضایت مخاطب است و برای سومین رابطه می‌توان دوستمداری را نام برد که تا حدی موازی است. برخی رسانه‌ها ذاتا تجویزی و طبق مصلحت مخاطب هستند.

وی افزود: خبر کالای رسانه‌ای پرهزینه‌ای است که هزینه اجتماعی دارد.

خجسته بیان داشت: پس از حمله آمریکا به افغانستان آمریکایی‌ها نام مجاهدین افغان را حذف و به جای آن از جنگ‌سالار استفاده کردند. اکنون من می‌بینم که در خبرهای خودمان واژه جنگ‌سالار افغانستان به کار برده می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده زودگفتمان‌سازی است.

رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات در پایان صحبت‌های خود گفت: مشکل دنیای غرب با ما این است که در جامعه ما هنوز امر دین با حوزه فردی و اجتماعی گره شدیدی خورده است بدان معنا که دین با بافت اجتماعی ما عجین شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۶۳۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا / فیلم

دانلود (7.6MB)

دیگر خبرها

  • قارچ خور در دنیای واقعی! (فیلم)
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • تعیین‌کننده بودن رسانه در دنیای امروز انکارناپذیر است
  • لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد
  • گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا / فیلم
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نخواهد شد