Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@03:27:57 GMT

بن سلمان کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۴۲۱۶

غیبت طولانی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در رسانه‌ها و انظار عمومی در پی حادثه تیراندازی در کاخ پادشاهی این کشور در شهر ریاض، برخی گمانه‌زنی‌ها را در میان مردم عربستان، در خصوص وضعیت او دامن زده است. شامگاه شنبه اول اردیبهشت ماه بود که برخی فعالان فضای مجازی قطری و سعودی از وقوع تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاه سعودی در منطقه «الخزامی» واقع در شهر ریاض خبر دادند که برای ساعت‌ها ادامه پیدا کرد و فیلم‌هایی از این رخداد نیز در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان برخی از رسانه‌ها از احتمال کودتای بعضی از شاهزادگان سعودی و تلاش آن‌ها برای ترور «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی خبر دادند و برخی دیگر نیز، آن را یک عملیات پیچیده امنیتی طراحی‌شده از سوی رزمندگان یمنی در پاسخ به جنایات آل‌سعود در یمن ذکر کردند.

رسانه‌های سعودی و در رأس آن شبکه‌های العربیه و الحدث تا زمان صدور بیانیه پلیس شهر ریاض از پرداختن به این حادثه طفره رفتند؛ پلیس ریاض شب حادثه با تأیید خبر تیراندازی در اطراف کاخ سعودی، دلیل آن را ورود یک پهپاد اسباب‌بازی به حریم هوایی کاخ دانست.با این حال، رسانه‌های معارض و کاربران توئیتر از موضوع دیگری سخن می‌گفتند و هشتگ «تیراندازی در الخزامی» که در کمتر از نیم‌ساعت به ترند تبدیل شد و فیلم‌هایی که از تیراندازی و شنیده‌شدن صدای شلیک ممتد به اشتراک گذاشته شد، موضوعی غیر از ادعای پلیس ریاض را نشان می‌داد.مجتهد، فعال توئیتری و افشاکننده اسرار داخلی آل‌سعود، با رد روایت حکومت سعودی از حادثه تیراندازی، نوشت: «هدف حمله شخص محمد بن سلمان بوده و هفت تن از طرفین در این درگیری کشته شده‌اند. مهاجمان گریخته‌اند و شاید مهاجمان از پهپاد هم کمک گرفته باشند و این تیراندازی یک ساعت ادامه داشته است.»این اولین بار نبود که افراد ناشناس اقدام به انجام عملیات علیه سران سعودی به ویژه ولیعهد سعودی می‌کردند؛ شش ماه پیش از وقوع این حادثه، وزارت کشور سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که یک فرد مسلح با سلاح کلاشینکف و چند نارنجک، به نیروهای گارد پادشاهی کاخ سعودی در شهر جده حمله کرده است.با این حال علت تیراندازی در دومین حمله به کاخ سعودی در شهر ریاض چه ورود پهپاد اسباب‌بازی باشد چه درگیری افراد مسلح با نیروهای گارد پادشاهی، یک مسئله مشکوک به‌نظر می‌رسد و آن حضور نیافتن محمد بن‌سلمان در رسانه‌های این کشور پس از این حادثه است؛ ولیعهدی که تا پیش از این، اخبار مربوط به سخنان، دیدارها و اقدامات وی، تیتر روزانه رسانه‌های سعودی بود.پیشتر، برخی از منابع، شب حادثه، از احتمال زخمی‌شدن بن‌سلمان خبر داده بودند ولی آن چه مسلم بوده، این است که ولیعهد سعودی پس از این حادثه در رسانه‌ها تقریباً حضوری نداشته و از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

محمد بن‌سلمان حتی هنگام سفر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی که اولین سفر خارجی او بعد از تصدی پست وزارت خارجه بود، در رسانه‌ها ظاهر نشد و این، «عادل الجبیر»، فقط همتای سعودی پمپئو بود که با او دیدار کرد و نشست خبری مشترک داشت.این در حالی است که رسانه‌های سعودی، دیدار ولیعهد این کشور با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا را پوشش داده بودند و تصاویر این دیدار منتشر شده بود.بیش از 20 روز از حادثه تیراندازی می‌گذرد ولی هنوز علت این غیبت ولیعهد سعودی مشخص نیست و این که آیا این مسئله به ترس او از ترور برمی‌گردد یا این که حادثه‌ای برای او رخ داده و مانع حضور او در ملأ عام و رسانه‌ها می‌شود؟ در این باره نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد.عربستان سعودی با تأخیر، چند روز پس از این حادثه تلاش کرد با انتشار فیلم‌ها و عکس‌هایی از دیدار ولیعهد سعودی با برخی مقامات محلی و خارجی نشان دهد که او در سلامت کامل به سر می‌برد ولی بررسی این‌ موارد نشان می‌دهد که ممکن است این دیدارها، مربوط به قبل از حادثه بوده و احتمال دارد با هدف سرپوش گذاشتن بر حوادث حادثه تیراندازی بعدها منتشر شده باشند.آن چه مسلم است، به هر دلیل و فارغ از هرگونه قضاوت، ولیعهد سعودی پس از حادثه تیراندازی حضور قابل توجهی در انظار عمومی نداشته و تنها حضور رسمی و علنی وی در مقابل دوربین‌های خبرنگاران و پخش زنده تلویزیونی دیدارها و مراسم، می‌تواند این ابهام را روشن کند.

 

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۴۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم داشتند، گفت: آنها که می‌گویند نقش دولت کجاست باید به این اقدامات توجه داشته باشند. تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته نیز شاهد کاهش تورم بودیم و اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد بزرگی است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در حال به بار نشستن است.

آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود و در چند سال متمادی درگیر تورم بالای ۴۰ درصد بود اما دولتِ مردمی تمام این کارها در ۲ سال و نیم انجام داد ، نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافت، رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه نیم نگاهی به این دستاوردها نشان می‌دهد که دولت نقش سیاستگذاری و اجرایی خود را به خوبی انجام می‌دهد، بیان داشت: سیاست‌های تبیین شده با همین رویکرد فعلی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی و با قوت در حال پیش رفتن است. نمونه آن سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکاست که اتفاق بسیار مهمی است پاکستان یکی از همسایگان مهم ماست که پیوندهای فرهنگی بسیار و ناگسستنی با یکدیگر داریم. در پاکستان شاهد استقبال بی نظیر از رئیس‌جمهور بودیم که این نیز پیام مهمی به همگان مخابره کرد.

قادریم در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و اعمال کنیم

خلجی افزود: پروژه عظیمی که در سریلانکا رقم خورد نیز نشان داد که جمهوری اسلامی این توان را دارد که در حوزه تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و حتی اعمال کند.

اعلام کرد: در طول ۲ تا سه هفته گذشته اقدامات بسیار مهمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دادیم که اینها به اتکا پشتوانه مردم بوده است، شما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای‌ با اتکا به ظرفیت مردم و به اعتماد و پشتوانه مردم در مقابل زورگویی و جریان سلطه با اقتدار ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مناسبات و تحلیل‌های مرتبط با موضوعات بین‌المللی را تغییر داد، افزود: تمام دنیا، اعم از دوست و دشمن پیام پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند و این نتیجه یک انسجام و وحدت کلمه است که امروز در ارکان مختلف نظام وجود دارد و به حمدالله دولت نقش مهمی در کمک به همه این مباحث دارد.

خلجی تصریح کرد: در همین ایام که شرایط بین‌المللی دستخوش تغییراتی بود، رئیس جمهور به استان سمنان رفتند؛ این موضوع حاکی از این است که همه چیز در حال تدبیر است و بعد استقبال مردم را می‌بینید و ادامه پیدا کردن سفر ایشان از یک روز به دو روز و ادامه سفر به شهرستان دامغان، یک پیام روشنی برای همه طرف‌ها داشت. در بسیاری از کشورها با اتفاق کمترین مسائل امنیتی سفرها را لغو می‌کنند اما اینجا در اوج اقتدارآفرینی ارکان نظام علیه دشمن، آیت الله رئیسی به توسعه و پیشرفت استان سمنان و کشور توجه دارند و لذا تمام سفرهای از قبل پیش‌بینی شده مطابق برنامه انجام می‌شود.

مردم پشتوانه نظام هستند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درهمین ایامی که جمهوری اسلامی اراده کرد که پاسخ دشمن را قاطع و اثربخش بدهد، بسیاری از مسافرت‌های مسئولان و سران کشورها لغو شد. اینها همه پیام است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی مطابق فرمایش حضرت آقا از نظر ساخت درونی نظام و ظرفیت‌های بزرگ و اعتمادی که نظام به پشتوانه مردم دارد کارها در حال جلو رفتن است.

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان