Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از پایگاه اینترنتی المانیتور ؛ ترکیه و اسرائیل با وجود تهدید ضد همدیگر همچنان به روابط معمول و تعاملات خود ادامه می دهند.
ترکیه و اسرائیل با وجود تهدید همدیگر و انجام اقداماتی ضد همدیگر همچنان به داد و ستدهای خود ادامه می دهند. روابط ترکیه و اسرائیل به تیرگی گراییده و بحرانی شده است اما بعید بنظر می رسد که آنها این تنش را برای مدت طولانی ادامه دهند چون هر دو از روابط دوجانبه سود می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند تنش دیپلماتیک اخیر میان ترکیه و اسرائیل نشان دهنده تشدید تنش در روابط آنها بود اما دولت ترکیه ترجیح داده است از انجام اقدامات عینی که به اسرائیل آسیب می زند، خودداری کند. با این حال واکنش اسرائیل به لفاظی های ترکیه شدید بود. نیروهای امنیتی اسرائیل حدود شصت و یک فلسطینی را در تظاهرات اخیر در مرز منطقه غزه قتل و عام کردند و این اقدام با انتقال سفارت آمریکا به قدس همراه شد. این کشتار با واکنش شدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مواجه شد که خود را حامی فلسطینی ها معرفی می کند. با این حال بررسی دقیق مواضع اردوغان در قبال تحولات اخیر فلسطین نشان می دهد که وی نه با هدف تاثیرگذاری در سطح بین المللی بلکه صرفا با هدف جلب آرای رای دهندگان ترکیه در آستانه انتخابات زودهنگام بیست و چهار ژوئن چنین مواضعی را اتخاذ می کند. اما موضع اسرائیل در برابر ترکیه کاملا با هدفی متفاوت اتخاذ شد. رژیم اسرائیل در تنش اخیر با ترکیه تلاش نکرد که افکار عمومی خود را مخاطب قرار دهد و آن را متقاعد کند بلکه بطور مشخص رئیس جمهور ترکیه را هدف قرار داد.
المانیتور در ادامه نوشت رئیس جمهور ترکیه بعد از کشتارهای اخیر فلسطینی ها به سرعت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را هدف قرار داد و به شدت از وی انتقاد و وی را به قتل و عام متهم کرد. اردوغان با لحنی بسیار تند رژیم اسرائیل را رژیم ترور معرفی کرد. اردوغان گفت کشتار معترضان در غزه چهره زشت اسرائیل به عنوان نیرویی که در غزه دست به نسل کشی می زند، هویدا کرد.
سفیر اسرائیل در آنکارا به صراحت به عنوان یک عنصر نامطلوب معرفی نشد اما به وی دستور داده شد که بطور موقت ترکیه را ترک کند. هنگامی که وی برای رفتن به اسرائیل وارد فرودگاه استانبول شد نیروهای آمریکایی چمدان های وی را بازرسی کردند.
‹‹ ایتان نائیح›› سفیر اسرائیل در ترکیه هنگام ترک این کشور در فرودگاه گفت آنها نه تنها مرا تحقیر کردند بلکه به رژیم اسرائیل هم اهانت کردند. وی گفت دستور اخراج من از ترکیه از بالا صادر شده بود.
گفته شده است که دولت ترکیه تعدادی از خبرنگاران را به فرودگاه استانبول دعوت کرده بود تا خروج سفیر اسرائیل را از ترکیه پوشش دهند.
نائیح از سال دو هزار و شانزده سفیر اسرائیل در آنکارا بوده است. قبل از ورود وی به ترکیه به عنوان سفیر اسرائیل در طول شش سال رابطه دیپلماتیک میان ترکیه و اسرائیل در سطح تبادل سفیر وجود نداشت. در سال دو هزار و ده در پی حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی حامل کمک های انسانی ترکیه برای مردم غزه و کشته شدن نه شهروند ترکیه در این حمله روابط دیپلماتیک دو طرف قطع شد.
اسرائیل هم در واکنش به اقدام ترکیه و در تلافی اخراج سفیر خود از آنکار دستور داد کنسول ترکیه از بیت المقدس اخراج شود. وزارت امور خارجه ترکیه هم در واکنش به این اقدام سر کنسول اسرائیل را از استانبول اخراج کرد.
نویسنده گزارش المانیتور نوشته است واکنش اسرائیل بسیار شدیدتر بود. اسرائیل همچنین واردات محصولات کشاورزی ترکیه را هم متوقف کرد. این اقدام اسرائیل می تواند مشکلاتی در بخش اقتصادی برای ترکیه ایجاد کند. علاوه بر این اسرائیل به شهروندان خود هشدار داد که به ترکیه سفر نکنند. وزیر توریسم اسرائیل خطاب به اسرائیلی ها گفت من به شما توصیه می کنم به ترکیه سفر نکنید. وی گفت با توجه به نوع برخورد ترکیه با ما‹‹ اسرائیل›› توجیهی برای سفر به ترکیه وجود ندارد.
ترکیه زمانی مهم ترین مقصد برای توریست های اسرائیلی بود. برای مثال در سال دو هزار و هشت حدود پانصد و پنجاه هزار توریست اسرائیلی برای سفر به ترکیه رفتند. اما بعد از حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی حامل کمک های انسانی برای غزه این آمار به حدود هفتاد و نه هزار نفر کاهش یافت. سال گذشته هم در پی عادی سازی روابط دو طرف تعداد توریست های اسرائیلی که به ترکیه سفر کردند به حدود سیصد و هشتاد هزار نفر رسید. به احتمال زیاد بعد از تنش اخیر باز هم شاهد کاهش تعداد توریست های اسرائیلی در ترکیه خواهیم بود.
سفیر اسرائیل در ترکیه هم در واکنش به مواضع اخیر رجب طیب اردوغان در صفحه تویيتر خود نوشت: کسی که هزاران نفر نظامی ترکیه را برای اشغال قبرس به این کشور اعزام کرده است و بخش هایی از سوریه را اشغال کرده است نمی تواند به ما توصیه های اخلاقی بدهد. کسی که دستانش به خون هزاران شهروند کرد در ترکیه و سوریه آغشته شده است نمی تواند به ما توصیه های اخلاقی بدهد. خشم ظاهری ترکیه از اقدامات اخیر اسرائیل چندان جدی نبود. زیرا لایحه ای که در مجلس ترکیه برای قطع روابط اقتصادی و تجاری ترکیه و اسرائیل مطرح شد به علت مخالفت نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه رد شد. بی میلی دولت ترکیه مبنی بر اتخاذ اقدامات جدی ضد اسرائیل نشان می دهد که مواضع تند اردوغان و دیگر مقام های ترکیه در قبال تحولات اخیر منطقه غزه صرفا با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان اردوغان در داخل این کشور اتخاذ شده و مصرف داخلی داشته است. شاید به همین علت هم بود که حکومت ترکیه دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را که به نوعی شریک جرم اسرائیل در کشتار فلسطینی ها محسوب می شود محکوم نکرد.
نویسنده گزارش المانیتور نوشته است وضع اقتصادی ترکیه به شدت بحرانی است و احتمال مواجه ترکیه با بحرانی اقتصادی به شدت مقام های این کشور نگران می کند به همین علت هم دولت ترکیه در شرایط کنونی نمی تواند جبهه جدیدی را در برابر واشنگتن بگشاید و با آن به مخالفت برخیزد. اظهارات و مواضع شدید و جنجالی اردوغان ضد آمریکا مدتی است به شدت کم رنگ شده اند. اکنون وظیفه انتقاد شدید از دولت آمریکا به دیگر رسانه های وابسته به دولت ترکیه واگذار شده است و اردوغان خود در این خصوص سکوت اختیار کرده است. البته مواضع محتاطانه ترکیه تنها به آمریکا محدود نمی شود. برخی از منابع خبری به تردد تانکرهای نفتی میان ترکیه و اسرائیل اشاره می کنند. ماه گذشته میزان صادرات نفت از بندر جیحان ترکیه به اسرائیل به حدود یک و نیم میلیون بشکه رسید. موضعی که اخیرا در یکی از تحلیل های روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت هم به آن اشاره شد و نویسنده نوشت نفت عامل مهمی در حفظ روابط ترکیه و اسرائیل است. این روزنامه اسرائیلی نوشته بود بخش عمده ای از نفت صادراتی جمهوری های سابق شوروی به ترکیه از طریق بندر جیحان ترکیه وارد اسرائیل می شود. در عین حال همکاری های اطلاعاتی مخفیانه ای میان ترکیه و اسرائیل ادامه دارند. ترکیه از درخواست بخش اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل مبنی بر جلوگیری از اقدامات رهبران حماس و دیگر گروه های تروریستی ضد اسرائیل در سراسر جهان به شکل کامل تبعیت می کند.
نویسنده گزارش پایگاه المانیتور در پایان نوشته است موضوع اساسی این است که با توجه به وضع سیاست داخلی ترکیه و اسرائیل آنها نمی توانند روابطی مستحکم و قابل اعتماد داشته باشند مگر آن که تغییرات قابل توجهی در دولت های آنها ایجاد شود یا تغییرات قابل توجهی در سطح منطقه ایجاد شود. اما در حالی که به علت حملات زبانی متقابل روابط آنها کاهش می یابد منافع مشترک آنها را وادار می کنند که روابط خود را تا حدودی حفظ کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ترکيه داد و ستد فلسطين اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۷۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: غرب فشار بر اسرائیل را افزایش دهد

به گزارش قدس آنلاین، اردوغان امروز دوشنبه از کشورهای غربی خواست تا فشار بر اسرائیل را در راستای توقف جنگ در غزه افزایش دهد.

اردوغان پس از تصمیم حماس برای پذیرش پیشنهاد توافق آتش بس مصر، گفت که از قبول کردن آتش بس توسط حماس استقبال می‌کند و امیدوار است اسرائیل نیز همین کار را انجام دهد.

یکی از رهبران جنبش حماس امروز دوشنبه در گفتگو با الجزیره اعلام کرد که جنبش متبوعش موافقت خود را با طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش‌بس در غزه اعلام کرده است.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز تلفنی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر و عباس کامل وزیر اطلاعات مصر گفتگو کرد.

هنیه این دو مقام ارشد عربی را در جریان موافقت جنبش متبوعش با طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش‌بس در غزه قرار داد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اردوغان: غرب فشار بر اسرائیل را افزایش دهد
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • فیزیک ثابت کرد که «دشمنِ دشمنِ شما واقعاً دوست شماست»
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است