Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@04:34:41 GMT

بازگشت قريب الوقوع ژنرال «دوستم» به کابل

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۵۴۱۱

بازگشت قريب الوقوع ژنرال «دوستم» به کابل

خبرگزاري آريا - افراد نزديک به معاون اول رئيس جمهوري افغانستان از بازگشت قريب الوقوع وي به اين کشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري آوا، عضو مجلس سناي افغانستان گفت: اشرف غني رئيس جمهور و معاون وي در گفت و گوي تلفني به توافق رسيدند تا دوستم در 10 روز آينده به کابل بازگردد.
«عبدالله قرلق» افزود: موارد اختلافي بين رئيس جمهوري افغانستان و عبدالرشيد دوستم حل شده و دو طرف بيشتر درباره بازگشت معاون اول رياست جمهوري به کابل بحث و تبادل نظر کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته قرلق، قراربود غني در سفر اخيرش براي شرکت در نشست سران سازمان همکاري اسلامي درباره فلسطين به ترکيه با دوستم ملاقات داشته باشد اما به خاطر حساسيت اوضاع، اين ديدار لغو شد.
اين درحاليست که پيش از اين دوستم مدعي شه بود که ديگر راهي براي حفظ دولت کابل وجود ندارد و راه نجات آن احترام به اراده مردم، استغفاي اشرف غني و انتخاب لويه جرگه است.
سخنان تازه دوستم درباره لزوم استعفاي غني از سمت رياست جمهموري افغانستان و برگزاري اجلاس لويه جرگه موضع مشترکي است که ديگر سران ائتلاف نجات شامل «عطا محمد نور» استاندار برکنار شده بلخ و «محمد محقق» معاون رئيس اجرايي کابينه آنرا مطرح کرده اند.
ديدار هياتي از ارگ رياست جمهوري افغانستان با دوستم اين گمانه را مطرح کرده است که ظاهرا رئيس جمهوري اين کشور خواستار کاهش تنش با معاون اول خود و ايجاد شکاف در ائتلاف نجات از طريق ترغيب دوستم به بازگشت به کار خود در ارگ رياست جمهوري افغانستان است.
مناقشه و تنش بين دوستم وغني پس از مطرح شدن پرونده شکايت احمد ايشچي عليه دوستم، تشديد شده است.
پس از طرح شکايت «احمد ايشچي» از اعضاي سابق حزب جنبش ملي افغانستان و استاندار پيشين جوزجان از ژنرال دوستم به اتهام بازداشت، ضمن تشکيل پرونده عليه معاون اول رئيس جمهوري افغانستان، روابط دوستم با محمد اشرف غني با تنش هاي بيشتري مواجه شد.
به دنبال آن دوستم به ترکيه رفت و امروز با گذشت بيش از يکسال هنوز به افغانستان بازنگشته است. دوستم ادعاي «احمد ايشچي» را رد مي کند.
«محمد علم ايزديار» نيز معاون مجلس سناي افغانستان در واکنش به اتهامات اخير عليه معاون اول رئيس‌جمهور اين کشور اعلام کرد: تصميم‌گيري درباره اتهامات معاون اول رئيس جمهور اين کشور بايد مبناي قانوني داشته باشد.
برغم گذشت بيش از يکسال از تشکيل اين پرونده، دادگاه افغانستان تنها در مورد محافظان دوستم به اتهام بدرفتاري با ايشچي راي حبس صادر کرده است و هنوز درباره اتهام مطرح شده عليه دوستم ،ازسوي مراجع رسمي قضايي اين کشور حکمي صادر نشده است.
اين ديدگاه وجود دارد که تاخير در اعلام حکم دادگاه افغانستان درباره احمد ايشچي داراي انگيزه هاي سياسي بوده و شايد ومهمترين علت آن تاثير اعلام حکم بر فضاي سياسي و قومي اين کشور است.
تظاهرات احتمالي طرفداران دوستم در افغانستان و امکان درگيري ها بين نيروهاي دولتي و آنان و تشديد موضع اپوزيسيون عليه دولت اين کشور از جمله دلايلي است که درباره تاخير در اعلام حکم دستگاه قضايي افغانستان عليه دوستم مطرح است.
البته اين ديدگاه هم وجود دارد تبرئه احتمالي دوستم در پرونده اتهامي ايشچي عليه وي، موجب ايجاد برداشتي مبني بر امتياز دولت افغانستان به دوستم براي کاستن از فشارهاي احتمالي ائتلاف نجات اين کشور باشد که در هفته هاي گذشته مواضعي تند عليه اشرف غني اتخاذ کرده است.
134/116

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۵۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان

جاو شینگ، سفیر چین در کابل، از ارسال اولین محموله از کمک‌ ۱۰۰ میلیون یوان آن کشور به افغانستان خبر داده است.

شینگ در صفحه ایکس خود نوشته است که این محموله از بندر هورگوس سین‌کیانگ چین حرکت کرده و به‌زودی به کابل خواهد رسید.

او افزوده است: «چین در مقابله با چالش‌های بشردوستانه در کنار افغانستان می‌ایستد.»

پیش از این، سفیر چین در کابل گفته بود که کشورش به ارزش ۱۰۰ میلیون یوان (معادل حدود ‍۱۴ میلیون دلار) به افغانستان کمک نقدی خواهد کرد.

پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، بیجینگ با این گروه تعاملات خود را تقویت کرده است.

چین اولین کشوری بود که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان سفیر خود را به کابل فرستاد و از آن زمان تا کنون چندین قرارداد بزرگ با این گروه امضا کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • نمایشگاه بزرگ قرآنی کابل و حمایت از غزه
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • بازگشت زائران عمره به کشور آغاز شد
  • ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است
  • ویدیوی لو رفته جو بایدن؛ توافق قریب الوقوع با ایران؟!
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان