Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@13:26:26 GMT

هماهنگی ارتش سوریه با ایران و روسیه درباره مسائل نظامی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۵۴۷۶

هماهنگی ارتش سوریه با ایران و روسیه درباره مسائل نظامی

نماینده پارلمان سوریه با اشاره به دیدار اخیر بشار اسد با همتای روس خود در سوچی اعلام کرد گفت‌وگوی دو طرف فقط به قانون اساسی محدود نماند بلکه ارزیابی وضعیت نظامی در سویه را نیز شامل شد.

"مهند الحاج" نماینده پارلمان سوریه اظهار داشت: سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در شهر سوچی که میزبان کنفرانس گفت وگوی ملی سوریه بود، اهمیت زیادی دارد، زیرا گفت وگوی دو طرف فقط به قانون اساسی محدود نماند، بلکه ارزیابی وضعیت نظامی در سویه را نیز شامل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هماهنگی مستمر دمشق با متحدان ایرانی و روسی

وی افزود: بین ارتش سوریه و متحدانش و پیش از همه ایران و روسیه درباره مسائل نظامی هماهنگی مداوم وجود دارد، اما در فواصل زمانی مختلف یک ارزیابی فراگیر از اوضاع نظامی به عمل می‌آید که هدف از آن ایجاد نقشه راهبردی است، زیرا نقشه میدانی را فرماندهان میدانی طراحی می‌کنند، اما تعیین نقشه راهبردی فرماندهان نظامی برعهده سیاستمدارانی است که در راس قدرت قرار دارند.

این عضو پارلمان سوریه ادامه داد: بر این اساس دیدار با پوتین به منظور ارزیابی وضعیت نظامی و تعیین اولویت‌های مرحله آینده صورت گرفت و با توجه به اظهارات پوتین درباره موشک‌های کالیبر و ناوشکن‌های مستقر در شرق مدیترانه به نظر می‌رسد این اولویت‌ها مربوط به شهر ادلب باشد.

بیشتر بخوانید:

سردرگمی آمریکا در سوریه یک گروه تروریستی مسئولیت انفجارهای حماه را به عهده گرفت

آمادگی نیروهای ارتش برای مقابله با هرگونه تجاوز تروریستی

وی گفت: ما اطلاعاتی در اختیار داریم مبنی بر اینکه گروه‌های تروریستی مسلح به ویژه در ادلب به منظور حمله به خناصر و یا حلب در حال مسلح شدن مجدد هستند، اما نیروهای ارتش سوریه با همکاری متحدانش آماده سد کردن هرگونه تجاوز تروریستی هستند.

نماینده پارلمان سوریه ادامه داد: از سوی دیگر موضوع اقتصادی مطرح است به این معنی که سوریه وارد مرحله بازسازی سریع شده است از همین رو باید این مسائل با طرف ایرانی و روسی هماهنگ شود و در همین ارتباط مسئولان اقتصادی ایران به منظور مشخص کردن برنامه فعالیت اقتصادی و ماهیت مرحله آینده مربوط به بازسازی سفرهای متعددی به سوریه داشتند.

وی درباره روند سیاسی سوریه پس از دستاوردهای میدانی ارتش گفت: پس از پیروزی بزرگ ارتش سوریه باید این پیروزی میدانی نمود یافته و در صحنه سیاسی مورد استفاده قرار بگیرد به گونه‌ای که راه برای انتقال به مرحله جدید سیاسی یا همان اجرایی کردن تصمیمات نشست سوچی فراهم شود، زیرا با مخالفان داخلی و برخی مخالفان خارجی درباره تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی کنونی توافق حاصل شده است و قبل از هر چیز باید محل کار این کمیته در دمشق و با عضویت 150 نفر انجام شود به این ترتیب که 105 نفر از دولت سوریه و 45 نفر از مخالفان داخلی و یا خارجی باشند و تصمیات آن بر اساس اکثریت آراء اتخاذ شود.

الحاج در توضیح این مطلب افزود: تصمیمات این کمیته برای دولت سوریه الزام آور نیست، بلکه فقط حالت مشورتی داشته و اعضای آن کارشناسانی در تمام زمینه‌های مرتبط با قانون اساسی هستند که به دولت مشورت داده و مجموعه پیشنهادهایی را مطرح می‌کنند .

وی درباره این سوال که آیا رویکرد بعدی تامین امنیت اطراف پایتخت به سمت شمال یعنی ادلب است یا به سمت درعا در جنوب که النصره در آنجا حضور دارد، پاسخ داد: هنگامی که ارتش سوریه از پنج ماه پیش به سمت ادلب حرکت کرد و توانست فرودگاه نظامی ابوالظهور را آزاد کند، شاهد سردرگمی تروریست‌ها بودیم و همه بر این باور بودند که ارتش سوریه چند روزه وضعیت ادلب را نهایی خواهد کرد اما دیدیم که ارتش قطب نمای خود را به طور مستقیم از شمال به سمت جنوب و شهر الغوطه تغییر داد و عملیات خود را در آنجا به پایان رساند.

الحاج در ادامه یادآور شد ارزیابی‌ها و پیش بینی‌های کنونی حاکی از حرکت به سمت ادلب است، اما احتمال دارد راهبرد ارتش سوریه برای مقابله با افراد مسلح در جنوب به ویژه النصره که با رژیم صهیونیستی تبانی کامل دارد، تغییر کند، زیرا این گروه به دستاویزی برای اسرائیل تبدیل شده و این رژیم از آن برای تجاوز به ارتش سوریه و متحدانش استفاده می‌کند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی 2018 روسیه خروج آمریکا از برجام حمایت از کالای ایرانی ایران تروریست ها روسیه سوریه نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۵۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نواف ابراهیم، کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با برنامه راهبرد شرقی با بیان این که ایران و روسیه در سوریه فعالیت و همکاری را شروع کردند، یادآوری کرد: به برکت همین همکاری گروه‌های تروریستی عقب رانده شدند و باید خاطرنشان کرد که ایران اهمیت فوق‌العاده‌ای در دستگاه سیاست خارجی روسیه دارد.

در این‌ رابطه گفتگویی درباره موضوعات مختلف میان ایران و روسیه شکل‌گرفته است و با نگاه همه‌جانبه دو کشور، در سوریه نقطه عطفی را بر جا گذاشتند.

 مدیر بخش بین‌الملل "راسیا سگودنیا" افزود: طی دو سال اخیر که در دنیا تحولات عجیب‌وغریب را می‌بینیم، همکاری دو کشور تا حدودی ادامه دارد و روابط و همکاری‌ها در سطح منطقه‌ای شدت خود را نگه داشته و سطوح مختلفی پیدا کرده است.

ابراهیم ادامه داد: در چند سال اخیر ایران از طریق تحریم ایزوله شده و لذا روابط ایران و روسیه در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی با بیان این که پس از دو سال، اتفاقات در سوریه متوقف شده، گفت: امروز شاهد هستیم که دو کشور هم صدا شدند و نظرات مشترکی در مورد سوریه دارند.

ابراهیم با اشاره به بخشی از سخنان پوتین گفت: پوتین طی یک سخنرانی اعلام کرده بود روسیه در مقابل سوریه نگرانی خاصی ندارد؛ بلکه بر مسائل این کشور متمرکز است. ایران به‌عنوان یک بازیگر بزرگ منطقه‌ای در داخل سوریه فعالیت خود را انجام می‌دهد؛ ما هم شانه‌به‌شانه ایران فعالیت خود را در این کشور ادامه خواهیم داد.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: در دنیا نگرانی‌هایی وجود دارد که می‌تواند همکاری ایران و روسیه را تحت‌الشعاع قرار دهد و یکسری مسائل پدیدآمده که بر روابط دو کشور در زمینه‌های ژئوپلیتیک، فرهنگی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد؛ خاصه در موضوع برهم‌زدن نظم تک قطبی در دنیا!

ابراهیم در این باره توضیح داد: مثلاً روسیه همکاری‌هایی را با رژیم صهیونیستی دارد که ممکن است مشکلاتی را در زمینه همکاری ایران و روسیه پدید آورد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیرون‌راندن گروه‌های تروریستی از جمله جبهة النصره از منطقه گفت: نقش ایران به‌گونه‌ای است که روسیه نمی‌تواند بین منطقه و سوریه یکی را برگزیند.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی در دنیا شکل‌گرفته که تعارض و همپوشانی منافع را پدید آورده و موجب شده کشورها صفر و صدی به مسئله نگاه نکنند.

در این‌ بین بسیاری معتقدند برای تسلط بر منطقه باید سوریه را در اختیار بگیرید و نگاه دیگر می‌گوید اگر روسیه را از آن خود کنید، بر کل دنیا مسلط خواهید شد و این همپوشانی منافع قدری بر پیچیدگی مسائل افزوده است.

ابراهیم در ادامه سخنان دیگر مهمان برنامه که تأکید کرد روسیه برای ماندن در منطقه باید با ایران بماند، گفت: بنده با این موضوع هم نظر هستم. در سوریه با مثلث ایران، ترکیه و روسیه روبه‌رو هستیم و دیگر کشورها کمتر نقش کلیدی را ایفا می‌کنند؛ از جمله امریکا و فرانسه. همچنین ایران و روسیه با ایفای نقش، امنیت ملی را فراهم کرده و صلح را برای مردم خود آوردند و روسیه به‌نوعی کمک‌های بشردوستانه را به سوریه آورد.

وی افزود: همه از ارتباط ایران و روسیه برای حفظ ثبات در سوریه اطلاع دارند؛ ولی پس از اتفاقاتی که برای ایران در پی تحریم افتاد، ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و آمریکا پرداخته و متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • ۶۶ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «کراسنودار» روسیه منهدم شدند