Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-28@15:35:46 GMT

ذره‌بین مجلس روی انبارهای خودرو

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۶۶۵۸

ذره‌بین مجلس روی انبارهای خودرو

انتشار خبرهایی احتکار 90 هزار خودرو سبب شد کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی 2 نفر از اعضای خود را به بازدید از مجموعه های خودروسازی، خطوط تولید و انبارهای خودروسازان بفرستد.

در روزهای گذشته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از احتکار 90 هزار خودرو از سوی خودروسازان داخلی خبر داد؛ امری که با تکذیب این شرکت ها همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هدف بازدید اعضای این کمیسیون از مجموعه های خودروسازی، خطوط تولید و انبارهای آنها را تهیه گزارش در این باره اعلام کرده است.

 «محمدرضا منصوری» درباره درخواست خودروسازان برای افزایش 24 درصدی قیمت خودروهای داخلی گفت: در آخرین نشست کمیسیون، خودروسازان موضوع احتکار را تکذیب کرده و می گویند قطعه سازان قطعه کم ارائه می دهند و این موضوع سبب پایین آمدن شمارگان (تیراژ) تولید شده است.

منصوری افزود: خودروسازان می گویند به دلیل اختلاف قیمت با شورای رقابت، فروش خودروها کاهش یافته است که این توجیه صحیحی نیست.

وی ادامه داد:20 درصد قطعات خودروها وارداتی است و افزایش دلار بر خودروهای داخلی تاثیری ندارد.

«کمیسیون صنایع و معادن با فشار به خودروسازان اجازه افزایش قیمت را نمی دهد و حداکثر افزایش قیمت خودرو می تواند پنج درصد باشد».

منصوری تصریح کرد: احتکار خودرو و افزایش قیمت به بهانه گرانی دلار به هیچ وجه توجیه ندارد و خودروسازان باید خودروهای باکیفیت به مردم ارائه کنند.

** وزیر صنعت سه شنبه هفته آتی درباره خودرو به کمیسیون توضیح می دهد

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی خبر داد وزیر صنعت، معدن و تجارت سه شنبه هفته آتی در کمیسیون صنایع و معادن در این باره توضیحاتی می دهد.

 دهم اردیبهشت ماه وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش نرخ ارز و حداقل دستمزدها را به عنوان عوامل اجتناب ناپذیر گرانی خودروهای داخلی و خارجی اعلام کرد.

«محمد شریعتمداری» توضیح داد: به طور طبیعی افزایش نرخ ارز مبادله ای از 3800 به 4200 تومان و همچنین کاهش سه ماهه ارز- برای خودروهایی که از ارز آزاد استفاده می کردند و از نرخ های بالاتر به 4200 تومان بازگشتند- تاثیراتی را بر بخشی از خودروسازی گذاشت؛ بویژه آن قسمت که به واردات خارجی نیازمند است.

به گفته این مسوول، افزایش حداقل دستمزدها که به تصویب شورای عالی کار رسیده است نیز بر صنعت خودروسازی تاثیر می گذارد.

 

وی تاکید کرد بخشی که به ساخت و تولید داخلی مربوط است از افزایش قیمت ها بیشتر تبعیت می کند.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد پارسال یک میلیون و 535 هزار و 778 دستگاه خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال 1395 (یک میلیون و 350 هزار و 377 دستگاه) 13.7 درصد افزایش داشت.

پارسال میزان تولید خودرو سواری به یک میلیون و 442 هزار و 620 دستگاه رسید که نسبت به تولید سال 1395 (یک میلیون و 255 هزار و 211 دستگاه) افزایش 14.9 درصدی دارد.

در این مدت، 931 دستگاه ون تولید شد که با در نظرگرفتن تولید سال 1395 (177 دستگاه) افزایش 426 درصدی را نشان می دهد.

پارسال همچنین تولید مینی بوس و میدل باس با افزایش 52.6 درصدی به یک هزار و 381 دستگاه رسید.

تولید اتوبوس نیز با رشد 53.9 درصدی، به رقم یک هزار و 782 دستگاه دست یافت.

پارسال تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز 8.5 درصد رشد کرد و به 16 هزار و 546 دستگاه رسید.

تولید انواع خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1396 با افزایش 9 درصدی همراه بود. در این سال 713 هزار و 69 دستگاه خودرو در این شرکت تولید شد.

پارسال در گروه خودروسازی سایپا نیز 666 هزار و 666 دستگاه انواع خودرو تولید شد که با توجه به آمار تولید در سال 1395 (570 هزار و 847 دستگاه) افزایش 16.8 درصدی داشت.


انتهای پیام/

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: ارز خودرو خودروسازان شورای اسلامی صنایع و معادن مجلس پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۶۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده برتر کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرد.

طبق این فهرست، شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب آهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر واردکنندگان قرار دارند.

نکته قابل توجه حضور پررنگ شرکت‌های مونتاژکار خودرویی در این فهرست است؛ بر این اساس شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵ درصدی است. شرکت کوروش موتور آریا ۶۳۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز گرفته که افزایش ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت بهمن موتور ۳۹۳ میلیون و ۷۹۵ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ بیانگر افزایش ۳۷ درصدی است. مجتمع صنعتی آرین پارس موتور ۲۷۵ میلیون و ۴۴۴ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صنایع اتومبیل سازی فردا نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در مجموع بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار ارز به شرکت‌های مونتاژکار ارز تخصیص داده شده است.

این وضعیت تخصیص ارز به مونتاژکاران در حالیست که برای واردات خودرو در مجموع یک میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده بود که برای پرداخت همین مقدار هم به قدری سنگ اندازی صورت گرفت که در انتهای سال ۱۴۰۲ تنها ۱۱ هزار خودروی خارجی وارد کشور و از این تعداد ۸ هزار دستگاه به مشتریان تحویل شد.

برای مشاهده فهرست ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 6089959 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • مصوبات کمیسیون‌ها درباره اسقاط خودرو و قیمت‌گذاری آرد و نان
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی پور /غضنفری: در عوض رأی دادن به قالیباف، وعده خودرو و وام چندصدمیلیونی دادند/حبیب زاده: تکذیب می کنم