Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@18:29:05 GMT

برای رفع کم خونی در ماه رمضان چه بخوریم؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۱۳۱۱۵

برای رفع کم خونی در ماه رمضان چه بخوریم؟

به گزارش اکوفارس، حلیم کالری زیادی دارد و حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، گروه ویتامین B مانند B۱، B۲، B۶، B۱۲، پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، آهن، روی، منیزیم، فیبر و فولات است.

برای بررسی خواص حلیم و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین خواص حلیم

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره مهم‌ترین خواص حلیم اظهار کرد: این غذا برای ناراحتی‌های گوارشی، تنفسی و روده‌های تحریک‌پذیر مفید است و نقش مؤثری در نرمی سینه و کارکرد بهتر روده‌ها دارد.

وی درباره خواص دیگر حلیم بیان کرد: این غذا التهابات مفاصل را رفع می‌کند و اگر در وعده سحری مصرف شود از احساس گرسنگی در طول روز جلوگیری می‌کند؛ حلیم به علت داشتن آهن و ویتامین B۱۲ برای تقویت عمومی بدن افراد به ویژه زنان، دختران جوان و مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به مناسب بودن حلیم برای کودکان در حال رشد، افزود: منیزیم و کلسیم موجود در این غذا استخوان‌ها را تقویت می‌کند و موجب رفع پوکی استخوان و آرتروز می‌شود؛ حلیم برای افراد لاغر مفید است و  چاقی اشخاص را به همراه دارد.

عظمایی تأکید کرد: حلیم غذایی بسیار سالم و مقوی است، اما مبتلایان به چربی، قند و فشارخون بالا باید در مصرف آن احتیاط کنند؛ برای افزایش ارزش غذایی حلیم بهتر است از گندم همراه با سبوس یا جوانه گندم در پخت این غذا استفاده شود.

مصرف حلیم مانده؛ ممنوع

وی تصریح کرد: افراد باید از مصرف حلیم مانده به شدت پرهیز کنند، زیرا موجب ناراحتی‌های گوارشی و مسمومیت غذایی می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: از اضافه کردن شکر و روغن صنعتی به حلیم در وعده افطار باید خودداری شود، زیرا معده را تحریک می‌کند و افزایش وزن و عطش شدید را به همراه دارد؛ بنابراین افراد باید آب زیادی بنوشند که این سبب نفخ در معده و روده می‌شود.

عظمایی گفت: افراد باید حلیم را در خانه بپزند یا حتی‌الامکان آن را از مکان‌های مطمئن خریداری کنند؛ این غذا طبع گرمی دارد بنابراین برای افراد سردمزاج بسیار مفید است؛ اشخاصی که مزاج گرم دارند نباید در مصرف حلیم زیاده‌روی کنند.

وی یادآور شد: افراد پس از پختن حلیم باید آن را در ظروف شیشه‌ای بریزند و از ریختن آن در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به صورت داغ پرهیز کنند.

مواد لازم برای تهیه حلیم (۶ تا هشت نفر) 

گندم با سبوس                                                         ۶۰۰ گرم

گوشت سرسینه گوسفند، مرغ یا بوقلمون            ۵۰۰ گرم

پیاز متوسط                                                               یک عدد

روغن کنجد یا حیوانی                                             چهار تا پنج قاشق غذاخوری

عسل یا شیره انگور                                                  به مقدار لازم

پودر نارگیل                                                             سه قاشق غذاخوری

پودر دارچین                                                          یک قاشق غذاخوری

کنجد                                                                      ۲ قاشق غذاخوری

آب                                                                           به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم

گوشت را با چند لیوان آب درون قابلمه بریزید؛ قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد سپس کف روی آن را بردارید و پیاز خرد شده را به مواد درون قابلمه اضافه و صبر کنید تا به خوبی بپزد.
گندم را همراه با چند لیوان آب در ظرف مناسب بریزید؛ ظرف را روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد، بپزد و آب آن تمام شود.
پس از خنک شدن گندم پخته شده، آن را چرخ و به آب گوشت اضافه کنید.
گوشت‌ها را ریش‌ریش کنید؛ همه مواد را خوب هم بزنید و بگذارید تا بپزد و جا بیفتد.
پس از پختن حلیم آن را در ظرف مناسب بریزید و مقداری روغن کنجد یا حیوانی به آن اضافه کنید.
روی حلیم را با  پودر دارچین، نارگیل و کنجد تزئین، هنگام مصرف کمی عسل یا شیره انگور به آن اضافه و میل کنید.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۳۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»

مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان سال جاری بیش از ۱۱۵۰۰ مبلغ به صورت فردی و گروهی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم جهت نشر معارف دینی و ارزش‌های انقلاب به نقاط مختلف کشور اعزام شدند.

به گزارش ایسنا،  حجت الاسلام والمسلمین سید حامد شریعتمداری -مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی- از فعالیت ۳۷۱ گروه تبلیغی ـ جهادی با استعداد ۴۵۰۰ مبلغ در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ در عرصه های گوناگون تبلیغی نظیر فعالیت در مساجد و هیئات، مناطق گردشگری و ساحل، مترو، برنامه های جنگ شادی در بوستان ها، مراکز فرهنگی، کانون های اصلاح و تربیت، زندان ها و سایر محیط های ویژه خبر داد.

مدیرکل تبلیغ عمومی اظهار کرد: در ماه رمضان سال جاری استقبال خوبی از تبلیغ خصوصا با توجه به تعطیلات نوروز و فرصت تبلیغ در میان اقوام و خویشان شکل گرفت و بیش از ۱۱.۵۰۰ مبلغ در سراسر کشور به فعالیت تبلیغی پرداختند که از این تعداد ۱۹۴۴مبلغ خواهر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه سهم شعبه قم، ۶۹۷۲ مبلغ بوده و۲۳۷ گروه تبلیغی به نقاط مختلف شامل نقاط محروم و مناطق مشترک اعزام شده‌اند، خاطرنشان کرد: ۴۷ درصد اعزام شعبه قم به صورت گروهی بوده و با محاسبه مبلغان اعزامی حوزه علمیه قم که حدود۳هزار نفر و سازمان اوقاف و امور خیریه هم که حدود ۲هزارنفر اعزام مبلغ داشته‌اند در مجموع ۱۶هزار و ۵۰۰ مبلغ در سرتاسر کشور عزیزمان به فعالیت تبلیغی پرداخته‌اند.  

حجت الاسلام والمسلمین شریعتمداری تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های تبلیغی ماه مبارک رمضان امسال استقبال «تبلیغ اولی‌ها» بود که با توجه به برخط شدن تشکیل پرونده تبلیغی و روند صعودی آن، شاهد گسترش دامنه تبلیغ در میان نسل جوان‌تر حوزه بودیم.

مدیرکل تبلیغ عمومی ابراز کرد: از مهمترین موضوعات مطرح شده در ایام تبلیغی ماه رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری توسط مبلغان می‌توان به «اندیشه مقاومت»، «جهاد تبیین»، «تفسیر قرآن کریم»، «تقویت بنیان خانواده» و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به دریافت گزارش‌های تصویری از فعالیت مبلغان و گروه های تبلیغی نسبت به انجام ارزیابی های چندلایه از طریق خود ارزیابی، ارزیابی سرگروه و اعضاء به صورت متقابل، ارزیابی نهاد درخواست کننده، ارزیابی کارشناس مسئولان تبلیغی که به صورت تصادفی از میان مبلغان انجام شده و بررسی گزارشات تصویری، و ارتباط با نهادهای رصدی در رابطه با فعالیت مبلغان خبرداد و گفت: گزارشات تصویری از فعالیت اثربخش مبلغان در محیط هایی گسترده، افزون بر مساجد و حسینیه ها و تکایا خبر می دهد به صورتی که قشر خاکستری مردم را نیز در میان مخاطبان پوشش داده است به عنوان مثال برگزاری تلاوت قرآن در بوستان ها و برگزاری مجالس خانگی قرآنی که با استقبال خوب مردم مواجه شده از جمله خدمات ارزشمند طلاب و مبلغان عزیز بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم ؟ ؛ درمان سریع آبله مرغان در خانه
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند