Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسوج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: 3 جغد ماهی خوار کمیاب توسط محیط بان منطقه خائیز این استان رویت و از آن تصویر برداری شد.

محسن جعفری نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جغد نادرترین نوع در گونه خود به شمار می رود و زیستگاه این پرنده نیز شرق ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: جغد ماهی خوار از گونه جغدان معمولی و شبیه شاه بوف، شب گرد و در روز استراحت مطلق است به همین سبب تصویر برداری از آن بسیار سخت است.
جعفری نژاد بیان کرد: جغد ماهی خوار با پرواز شبانه و در ارتفاع کوتاه بیشتر از ماهی ها تغذیه می کند.
وی تصریح کرد: این جغد درسال گذشته برای اولین بار در رودخانه سد مارون تنگ تکاب منطقه حفاظت شده خائیز که 17 هزار و 508 هکتار مساحت دارد، توسط هدایت الله دیدبان مسئول منطقه حفاظت شده خائیز رویت و از آن تصویر برداری شده بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این محیط بان امسال نیز موفق می شود که از این جغد به همراه جوجه و جفت دیگرش تصویر برداری کند.
جغد ماهیخوار یک گونه از تیره جغدان معمولی است که شبیه شاه بوف است و از ماهی تغذیه می‌کند و گونه ‌ای نادر و بسیار کمیاب است.
در ایران 13 گونه جغد وجود دارد و جغد ماهیخوار از نادرترین آن هاست.
زیستگاه اصلی این پرنده شرق ایران است و این برای دومین سال متوالی است که در منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شده که نشان دهنده غنای زیستی بالا در این منطقه است.
این پرنده در نزدیکی سواحل دریا، جنگل‌های پست کنار رودخانه و دریاها به سر برده و در میان سنگ ها سوراخ درختان و لانه‌های متروک آشیان می‌سازد.
خاییز؛ یکی از زیستگاه‌های منحصربه‌فرد کل و بز کشور از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
منطقه حفاظت شده خائیز با مساحت 33 هزار و 385 هکتار در مصوبه شماره 163 مورخ 23/10/77 شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
پوشش گیاهی منطقه بلوط بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.
9868/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۸۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد

محمدرضا بسملی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: با آغاز فصل گرما و عدم بارش مناسب در منطقه حفاظت شده پروند، آبرسانی به این منطقه در سال جدید از سر گرفته شده است.

او افزود: بازدید از آبشخور‌ها و منابع آبی حیات وحش مناطق حفاظت شده سبزوار و آبرسانی به آب انبار‌ها به صورت منظم انجام می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار لیتر ظرفیت آب انبار‌ها و تانکر‌های پلی اتیلنی ذخیره آب منطقه حفاظت شده پروند است که در فصل گرما به طور مرتب با یک دستگاه خودرو ایسوزو ۶ هزار لیتری مستقر در اداره محیط زیست سبزوار آبرسانی می‌شود.

بسملی بیان کرد: همچنین یک منبع ذخیره آب ۲۰۰ هزار لیتری در این منطقه حفاظت شده در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار و تکمیل آن، با جمع آوری آب باران، ظرفیت آن بیش از ۲ برابر کل آب انبار‌های منطقه بوده و دیگر نیازی به آبرسانی با تانکر به این منطقه نخواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • اولین گروه از عمره‌گزاران کهگیلویه‌وبویراحمد به سرزمین وحی
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور