Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@19:35:24 GMT

سالانه 20 هزار دکتری در کشور فارغ التحصیل می شوند

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۳۴۵۱۶

سالانه 20 هزار دکتری در کشور فارغ التحصیل می شوند

آبادان - ایرنا - معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سالانه بیش از 20 هزار نفر در مقطع دکتری در دانشگاه های کشور فارغ التحصیل می شوند.

به گزارش ایرنا مجتبی شریعتی نیاسر روز چهارشنبه در نشست خبری در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ظرفیت جذب هیات علمی برای دانشگاه های کشور را چهار تا پنج هزار نفر عنوان کرد و افزود: سالانه 15 هزار نفر در رشته دکتری مازاد بر نیاز به جامعه تحویل داده می شود بدون اینکه شغلی متناسب با مدرک خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: این مازاد ظرفیت باید از طرف آموزش عالی کنترل و مهار شود و از طرف دیگر دستگاه های مرتبط با نظام شغلی و بازار کار باید تلاش کنند شرایطی را فراهم کنند که از این فارغ التحصیلان در حوزه های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی از آنها استفاده شود.
شریعتی نیاسر افزود: اعتقاد دارم هنوز به مرحله مطلوب نرسیدیم و باید تلاش کنیم فرآیند جذب هیات علمی دانشگاه های کشور اصلاح شود.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص کارآیی کار ، گفت: آموزش عالی متولی اشتغالزایی و تولید اشتغال نیست ولی می تواند در جهت اصلاح جهت گیری شغلی برای دانش آموختگان کمک کند؛ در این راستا تلاش شده برخی از رشته هایی که ظرفیت آنها بیش از اندازه در بازار اشباع شده از مدار خارج و ظرفیت مازاد دانشگاه ها کنترل و متناسب با نیاز بازار تطبیق یابد.
وی با اشاره به جذب دانشجوی خارجی در مناطق آزاد کشور بیان کرد: اگر در مناطق آزاد زمینه ای برای جذب دانشجوی خارجی باشد، ما استقبال می کنیم اما جذب دانشجوی خارجی به مولفه های مختلفی همچون وزارت اطلاعات، خارجه، منطقه آزاد، و وزارت کشور بستگی دارد.
وی در ادامه درباره تجهیز دانشگاه ها نیز گفت: برخی از دانشگاه های کشور به لحاظ تجهیزات نیاز به کمک و پشتیبانی دارند؛ دولت و آموزش عالی دنبال این است که برای تامین اعتبار و پشتیبانی از تجهیزات، اعتباری از محل صندوق ذخیره ارزی برداشته شود که برای محقق شدن باید مسیر قانونی خود را طی کند.
شریعتی نیاسر، ادامه داد:از نقطه ضعف های کشور هدر رفت سرمایه های مالی و انسانی به صورت پراکنده است که باید اصلاح شود.
معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، استفاده از ظرفیت بین دانشگاهی را مهم خواند و گفت:باید یاد بگیریم اگر ظرفیتی در دانشگاه های دیگر هست از آن استفاده کنیم و باید امکانات را به تناسب نیاز توسعه دهیم.
وی افزود:دانشجویان از فضای نرم افزاری باید به خوبی استفاده کنند چنانچه اکنون کتابخانه های دیجیتال به خوبی جای خود را در بین مخاطبان خود باز کرده اند.
وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید با دستگاه های مرتبط در منطقه ارتباط تنگاتنگ داشته باشد، گفت: این ارتباط بخشی در منطقه قابل وصول است و در برخی قسمت ها نیاز به پشتیبانی فرا ستادی دارد بنابر این، مدیران دانشگاه باید با تدبیر بتوانند با ادارات و منطقه ارتباط برقرار کنند.
به گزارش ایرنا شریعتی نیاسر روز چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر، ضمن بازدید از فضای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با هیات علمی این دانشگاه نشست داشت.
7100/7165/ 6037

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي نشست خبري خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۴۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نتایج آزمون ارشد در اواخر خرداد

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ در اواخر خرداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صدر ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ در اواخر خرداد از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما از نظر زمانی محدودیتی در اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد قرار نداریم، این محدودیت به دلیل طی کردن مراحل مصاحبه و انجام انتخاب رشته داوطلبان به صورت خاص در آزمون دکتری وجود داشت به این جهت نتایج این آزمون زودتر از آزمون ارشد اعلام شد.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی موظف هستند هر چه زودتر حد نصاب‌های پذیرش داوطلبان دکتری را بررسی و به این سازمان اعلام کنند.

صدر با بیان اینکه ما باید تا اواخر خرداد نتایج چند برابر ظرفیت دکتری را اعلام کنیم تا دانشگاه‌ها مصاحبه‌های علمی خود را آغاز کنند، تاکید کرد: سعی می‌کنیم نتایج نهایی آزمون دکتری و کارشناسی ارشد را همزمان و در شهریور ماه اعلام کنیم.

وی افزود: حدود ۴۷۶ هزار داوطلب برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با سال گذشته افزایش یک درصدی را نشان می‌دهد. تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ شرکت کرده بودند.

منبع: ایسنا

کد خبر 751329

دیگر خبرها

  • فارغ‌التحصیلی بیش از یکصد هزار دانش آموخته از دانشگاه علامه 
  • آغاز پذیرش دانشجوی ‌دکتری بدون آزمون در دانشگاه صنعتی دزفول
  • زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد
  • اعلام نتایج آزمون ارشد در اواخر خرداد
  • پذیرش ۵۳ درصدی دانشجو در مقطع دکتری به روش استادمحور
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»
  • (ویدئو) جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه میشیگان با پرچم فلسطین
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد