Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@09:41:19 GMT

روزانه ۱۵ میلیون دلار خسارت ۱۶ ساله توتال به ایران

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۳۸۳۱۲

روزانه ۱۵ میلیون دلار خسارت ۱۶ ساله توتال به ایران

شرکت فرانسوی توتال در دو دهه اخیر روزانه ۱۵ میلیون دلار خسارت به ایران زده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

این مطلب را اصغر ابراهیمی اصل مدیر عامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرده است. او در گفت‌وگو با  «نود اقتصادی» تصریح کرد: شرکت توتال با یک برنامه از پیش تعیین شده وارد صنعت نفت ایران شده، بنابراین در هیچ جای قرارداد IPC، ابزار و ضمانت اجرایی برای اعمال جریمه یا غرامت برای این شرکت وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت نفتی توتال در طول ۱۶ سال گذشته مأموریت خود را برای معطل کردن ایران انجام داده و مانع تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی شده است.


معاون وزیر سابق نفت اظهار داشت در طرح توسعه جدید فاز ۱۱، بخش زیادی از فعالیت‌های عمرانی حذف شده که اجرای عملیات حفاری چاه‌ها و احداث خط لوله در این فاز پارس جنوبی با اغماض ۱/۸ میلیارد دلار برآورد شده، حال آنکه در همین فاز و با اجرای همین فعالیت‌ها قراردادی به ارزش ۴/۸ میلیارد دلار با توتال امضا شده است.


وی در رابطه با خروج توتال از صنعت نفت ایران گفت در حال حاضر ۳۶ درصد سهام توتال از آن آمریکایی‌هاست، بنابراین آمریکایی‌ها برای تأخیر و سرکار گذاشتن و فریب ایران به توتال مأموریت داده‌اند. معاون سابق وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت میزان زیانی که این شرکت فرانسوی به دلیل تأخیر در فاز ۱۱ پارس جنوبی به کشورمان ایران وارد کرده است معادل ۱۶ سال ضربدر ۳۶۵ روز، ضربدر روزی ۱۵ میلیون دلار ارزش گاز است.


وی می‌افزاید: توتال در قرارداد خود با قطر، قرار است که بهره‌وری میدان گازی پارس را در سمت قطر ۳۰ درصد افزایش دهد، بنابراین برای تحقق این امر، در قالب قرارداد صوری با ایران، کل اطلاعات میدان گازی پارس جنوبی را برای تحلیل گرفت و توتال با وقاحت تمام ایران را سرکار گذاشت و فرصت‌سوزی کرد.


ابراهیمی اصل هشدار داد هر گونه انتظار برای بازگشت توتال به فاز ۱۱ پارس جنوبی، انتظاری ساده‌لوحانه و برخلاف منافع ملی و اعتماد به توانمندی داخلی بوده و تأکیدکرد نباید به امید حرف‌هایی که برای منافع ملی کشور خطر فرصت‌سوزی دارد، دلخوش کرد و ادامه داد که بعد از رفتن توتال، باید قرارداد فسخ و طرح توسعه این میدان گازی به پتروپارس سپرده شود.


به گفته وی، فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی یکی از ساده‌ترین فازهای این میدان گازی بوده که شرکت‌های ایرانی داخلی به خوبی توان توسعه این میدان را دارند و منابع مالی مورد نیاز آن هم در داخل وجود دارد، بنابراین نباید بیش از این فرصت چپاول این میدان گازی را به جیب شرکت‌های غربی ایجاد کرد.


ابراهیمی اصل یادآور شد الگو قراردادن قرارداد IPC و در بوق کردن آن اشتباه بوده و خیانت به منافع کشور است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی 2018 روسیه خروج آمریکا از برجام حمایت از کالای ایرانی آمریکا پارس جنوبی توتال نفت وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۸۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام موسی احمدی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در جهش تولید، گفت: باید در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب برای تحقق شعار سال، ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی ایجاد کرد تا مردم با آشنایی با قابلیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی کشور، در سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و آینده‌دار مشارکت کنند.

نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور بستری مناسب برای معرفی توانمندی‌های ایران به بازارهای جهانی و انعقاد قراردادهای تجاری با خریداران بین‌المللی فراهم کرد.

وی گفت: برگزاری رویدادهای بزرگی چون نمایشگاه اکسپو و حضور فعال شرکت‌های ایرانی و همچنین استقبال شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه، سهم ایران در بازارهای صادراتی را افزایش خواهد داد، که این موضوع می‌تواند به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور کمک بسیاری نماید.

احمدی با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشورمان در حوزه‌های مختلف، به خصوص صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، خاطرنشان کرد: این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی دارای جذابیت باشد، که بخشی از این قابلیت‌ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه‌گذاران و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در ایران، عرضه شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اظهار امیدواری از افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل، گفت: بخش زیادی از سرمایه‌گذاری کشور در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه عظیم پارس جنوبی واقع در عسلویه استان بوشهر ایجاد شده است، و حضور شرکت‌های فعال صنعتی منطقه پارس در این نمایشگاه، مورد استقبال سرمایه‌گذاران و تجار خارجی قرار گرفته است.

وی عسلویه و منطقه پارس جنوبی را یکی از منابع درآمدی و ارزآوری کشور برشمرد، و افزود: سرمایه‌گذاران و فعالان صنعتی منطقه پارس از فرصت‌های عرضه و معرفی خود در صنایع نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی برای توسعه اقتصادی و تجاری خود بهره ببرند.

کد خبر 6096854

دیگر خبرها

  • ایران ۶۲ میلیون دلار به همراه دیرکرد غرامت از هند دریافت می کند
  • بازگشت دلار به کانال ۵۹هزار
  • آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟
  • بازگشت دلار به کانال ۵۹/دلار تلگرامی خریدار ندارد
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • طرح ملی سواد آبی در یزد سه ساله شد
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • تسریع در آزادسازی میدان جلوخان در ۱۴۰۳/ گره ۱۳ ساله میدان امام علی (ع) را باز می‌کنیم