Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

 به گزارش ایسنا،  الاهرام در مقاله‌ای به قلم مکرم محمد احمد با عنوان «فاصله گرفتن منافع اروپا و آمریکا!» می‌نویسد: به نظر نمی‌رسد که شکاف کنونی در روابط اروپا و آمریکا به زودی ترمیم شود و به احتمال زیاد عمق و گسترش خواهد یافت و دوره جدایی و فاصله گرفتن منافع بین اروپا و آمریکا بازگشت روابط دو طرف به وضعیت دوران جنگ جهانی دوم را محال می سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نویسنده این مقاله ادامه می دهد: ناظران نسبت به آینده روابط اروپا و آمریکا با توجه به توسعه دایره اختلافات طرفین تا حد جنگ تجاری و تصمیم ترامپ برای وضع عوارض  گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا و اختلاف مواضع سیاسی طرفین در مورد برخی مسائل بین‌المللی و آخرین آن تجاوز افراطی اسرائیل به نوار غزه خوش‌بینی زیادی ندارند. علیرغم تلاش اروپائی‌ها برای حفظ روابط قوی خود با دولت ایالات متحده  در همه عرصه ها، اما خروج آمریکا از توافق اتمی ایران که اروپائی ها معتقدند به نفع امنیت و اقتصاد اروپاست، سطح روابط آمریکا و اروپا را به دوره بعد از اشغال عراق توسط آمریکا در ۲۰۳۳ تنزل داد. 

این روزنامه خاطرنشان می کند: نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط روزنامه آلمانی فرانکفورتر الگماینه نشانگر آن است که یک سوم آلمانی‌ها ترامپ را تهدیدی برای امنیت اروپا و خطرناکتر از تهدید پوتین می‌دانند و معتقدند که آلمان باید جدا و به دور از رویکرد آمریکا حرکت کند. مجله آلمانی و موثر اشپیگل نیز بدون واهمه، آلمان را به تبدیل شدن به بخشی از روند مقاومت در مقابل نفوذ آمریکا دعوت کرده است.

الاهرام تصریح کرد: در صورت تداوم ریاست جمهوری ترامپ در دور دوم، برای وی دشوار خواهد بود تا مسئولیت عواقب خلل در روابط اروپا و آمریکا را بپذیرد، زیرا قبل از آمدن ترامپ به کاخ سفید، آمریکا رویکرد و خط مشی شفاف مالی در قبال سیاست‌های اروپائی‌ها و در دفاع از امنیت اروپا داشت و شاهد رویکرد اروپا در تکیه فزاینده بر آمریکا بودیم و اروپا همچنین از فقدان شدید توانمندی و توانایی های نظامی رنج می‌برد. پس ضرورت‌های مهم امنیتی اروپائی‌ها را به تقویت توان نظامی برای تقوت دفاع از خود بدون تکیه بر آمریکا سوق داده است، اما اروپا این واقعیت مهم را درک می‌کند که با یا بدون ترامپ در کاخ سفید، اولویت‌های آمریکا تغییر کرده است، زیرا اختلاف منافع اقتصادی دو طرف عنصر حاکم بر این مساله است. 

مکرم محمد احمد افزود: اکنون سوال مهم در ذهن هر اروپایی این است که آیا اروپائی‌ها، ایالا متحده را به عنوان یک متحد راهبردی برای همیشه و تحت فشارهای منافع متناقض اقتصادی از دست داده‌اند؟ به گمانم پاسخ روشن به این سوال این است که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها همچنان در این مسیر غیرقابل انکار حرکت می‌کنند و بحران بین طرفین در حال گسترش بیشتر است و اصلاح و پرکردن این شکاف منافع، دشوار است؛ زیرا ترامپ برای حفظ منافع اقتصادی آمریکا در وضع عوارض گمرگی بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا تردید نکرد و در آغاز از برد آسان در این جنگ تجاری شادی و هلهله کرد. این کاری است که اروپایی‌ها هم به حدی خفیف‌تر انجام دادند، وقتی دریافتند که در تبعیت از ترامپ در خروج از توافق اتمی بسیار زیان می‌بینند. 

الاهرام تاکید کرد: اروپا به دلیل کمبود شدید منابع و ذخایر انرژی و افزایش حجم مصرف انرژی و تمایل اروپا به عدم اتکای کامل به واردات انرژی از روسیه، اروپا درصدد ائتلاف با کشورهای خاورمیانه برآمده است، زیرا تکیه بر نفت و گاز خاورمیانه برای اروپایی‌ها امنیت بیشتری دارد. شاید این امر مشوق اصلی در ورای موضع متفاوت اروپا از آمریکا در حوادث غزه باشد، زیرا امنیت اروپا چسبندگی بیشتر به امنیت جنوب مدیترانه و نزدیکی بیشتری نسبت به ساحل آتلانتیک دارد که تقویت کننده این واقعیت است که منافع در روابط کشورها قوی‌تر و تاثیرگذارتر از هر چیزی است.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا و آمریکا ایران و آمریکا ایران و اتحادیه اروپا برجام خروج آمریکا از برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۹۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست

معاون اول رئیس جمهور گفت : ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار می‌دهد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

محمد مخبر عصر امروز(شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و بویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال 2023 و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقاء مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند