Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حامد سلطانی نژاد شامگاه گذشته با بیان این مطلب افزود: در حالی که ایران تولید کننده ۹۰ درصد زعفران مصرفی جهان است اما سهم کمی از تجارت جهانی این محصول دارد؛ در دنیا، هر کشوری که سهم بیشتری از تولید یک محصول استراتژیک داشته باشد سعی می کند بازار قابل توجهی از آن محصول را در کشور شکل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بازار باید منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان را به حداکثر نزدیک کند، افزود: راه اندازی معاملات نقدی و آتی زعفران در بورس کالا به شفافیت قیمت و تعیین نرخ در بلند مدت وایجاد مرجعیت قیمتی کمک می کند.

مدیرعامل بورس کالا در خصوص فرآیند تدوین مشخصات قرارداد آتی زعفران اظهار داشت: برای راه اندازی این معاملات ابتدا مطالعات امکان‌سنجی و طراحی امیدنامه انجام و سپس جلساتی با حضور کارشناسان حوزه زعفران در خصوص طراحی مشخصات قرارداد برگزار شد؛ در ادامه این فرایند، مشخصات این قرارداد در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در هیات مدیره بورس کالا به تصویب رسید و در نهایت هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری این مشخصات را مورد تصویب قرارداد.

سلطانی نژاد در ادامه به بیان این مشخصات برای دارایی پایه قراردادهای آتی زعفران پرداخت و گفت: دارایی پایه این قرارداد زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) بوده و اندازه هر قرارداد شامل ۱۰۰ گرم زعفران نگین است.

وی افزود: در این معاملات حد نوسان مجاز برای قیمت روزانه حداکثر مثبت و منفی ۳درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل بوده و حجم هر سفرش حداکثر تا ۲۵ قرارداد است.

مدیرعامل بورس کالا به برگزاری جلسات هم اندیشی با نهادهای ذی ربط اشاره کرد و گفت: در راستای راه اندازی قراردادهای آتی زعفران پنج جلسه تخصصی میزکالایی با موضوع بررسی مشخصات قرارداد آتی زعفران برگزار شد؛ همچنین جلسات هم اندیشی و فرهنگ‌سازی با فعالان حوزه زعفران در تهران و شهرستان‌ها (تربت حیدریه، زاوه، شادمهر، مشهد، فریمان و کاشمر) و نیز جلسات متعدد تخصصی با شرکت‌های کارگزاری به منظور هم‌اندیشی و کسب آمادگی‌های لازم برگزار شد تا نقطه نظرات نهادهای ذی ربط و فعالان حوزه زعفران را برای آغاز این معاملات جویا شویم.

سلطانی نژاد از بحث های آموزشی نیز گفت و در خصوص آموزش معاملات این قراردادها به کشاورزان و زعفران کاران اظهار داشت: در راستای آموزش فعالان این حوزه با بورس کالا و نحوه معامله قراردادهای آتی زعفران و فرهنگ سازی بیشتر، از نماد زعفران در سامانه مجازی بازار مشتقه بورس کالا رونمایی شد.

مدیرعامل بورس کالا همچنین از امکان حضور و دریافت کد معاملاتی برای مشتریان خارجی خبر داد و گفت: علاوه بر معامله گران داخلی، مشتریان خارجی نیز می توانند با دریافت کد معاملاتی بورس کالا، در معاملات نقدی و مشتقه زعفران حضور یابند.

منبع: مهر

400

زعفران بورس کالا حامد سلطانی نژاد صادرات

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: زعفران بورس کالا صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۵۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس

در انتهای معاملات امروز شنبه (۸ اردیبهشت) بازار سرمایه، شاخص کل بورس با افزایش ۶۵۲  واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی قرار گرفت. فملی، شپنا و شستا سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند ذوب، کاما و حزامیا سه نماد پرتراکنش بودند. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش  هزار و ۳۹۵  واحدی روی پله ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحدی قرار گرفت.

برترین گروه صنعتی بورس و فرابورس
امروز خودرو بیشترین ارزش معامله را با مبلغ ۳۳۷  میلیارد تومان به خود اختصاص داد. همچنین فلزات اساسی و شیمیایی‌ها در رتبه‌های بعدی ارزش معاملات قرار داشتند.

یشترین ارزش و حجم معاملات سهام در بورس
فردا ۴،   اهرم و افران بیشترین ارزش معامله و نماد‌های ذوب، فاراک  و فردا ۴  بیشترین حجم معامله را در بورس تهران تجربه کردند.
اعتماد ۴، اراد ۱۲۸۴ و مبین ۰۶۱ بیشترین ارزش معامله و نماد‌ها کرمان، لبخند و اعتماد ۴  بیشترین حجم معامله را در فرابورس تجربه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • شاخص بورس امروز ۹ اردیبهشت/افت ۲۰۱۴۵ واحدی
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • بورس و مرکز مبادله؛ ۲ نهاد با شرح وظایف کاملا متفاوت
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس امروز ۸ اردیبهشت/رشد ۶۵۲ واحدی
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • دستگیری سارق کالا و احشام در یاسوج
  • رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس