Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > کشاورزی - ایسنا نوشت: معاون وزیر کشاورزی از پیش‌بینی خرید تضمینی ۱۰.۵ میلیون تنی گندم در سال جاری خبر داد و گفت: اگر این پیش‌بینی محقق شود که شرایط اقلیمی گویای نوید وضعیت بهتری را نیز می‌دهد، می‌توانیم بیش از سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی کنیم.

خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم از اهداف و برنامه های دولت در هر سال است که طی سال های اخیر رو به افزایش می رود و خودکفایی گندم تکرار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال نیز به نظر می رسد به خودکفایی این محصول استراتژیک دست یابیم، چراکه یزدان سیف - معاون وزیر جهاد کشاورزی - اظهار کرد: تولید گندم در سال جاری از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیشتر است، چراکه باران متناسب و مساعدی در مزارع گندم طی ماه‌های اخیر داشتیم و این مسئله سبب شد بسیاری از مزارع آبی هم اقدام به آبیاری نکنند.

وی افزود: برای مزارع گندم باران در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت ماه بسیار با ارزش است و خودکفایی گندم و خرید تضمینی این محصول استرتژیک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه اگر در طول یک سال ۱۰ میلیون تن گندم خریداری شود به معنای صرفه‌جویی سه میلیارد دلاری ارزی است و اگر این اتفاق می‌افتد یعنی باید به همین میزان پول خرج کنیم تا گندم به دست آوریم.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، در سال زراعی جاری از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته‌ایم که ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به وضعیت موجود حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری کنیم.

سیف با بیان اینکه خرید تضمینی گندم نه تنها صرفه‌جویی ارزی برای کشور به ارمغان خواهد داشت بلکه کشاورزان را در روستاها امیدوار نگه داشته و می‌تواند تولید را در این مناطق زنده نگه دارد، ادامه داد: تاکنون ۵۰ درصد مطالبات کشاورزانی که اطلاعاتشان در سامانه خرید تضمینی گندم به ثبت رسیده و محصول خود را تحویل داده اند، پرداخت شده است که به بیش از ۷۳۳ میلیارد تومان می‌رسد .

وی یادآور شد: در حوزه گندم ذی‌نفعان بسیاری هستند که می‌توان به حدود ۵۷۷ هزار نفر گندمکار، حدود ۴۰۰ کارخانه آرد، ۴۰۰ سیلوی گندم به اضافه بسیاری از صنایع تبدیلی و تکمیلی در این زمینه اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: گرچه در سال زراعی جاری با کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته مواجه شده‌ایم اما از آنجاکه گندم گیاهی نجیب و از نظر آبی کم‌مصرف به شمار می‌رود، بارندگی برای تولید این محصول استراتژیک مناسب بوده است، چراکه گندم سالانه حدود چهار تا پنج بار نهایتا آبیاری نیاز دارد و امسال شاهد بودیم که بهار هم برای مزارع گندم بسیار خوب بود و بارندگی نسبتاً مناسبی در کشور داشتیم. در واقع امسال بهره وری بالاتری در زمینه آب داشتیم و تولید گندم غالباً از طریق آب سبز یا همان بارندگی انجام شد.

4527

کلید واژه‌ها : خودکفایی گندم - وزارت جهاد کشاورزی - محصولات کشاورزی - صرفه جویی - واردات گندم -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۷۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، حمید فضایلی صبح شنبه در بازدید خبرنگاران از منابع ذخیره آب اردبیل اظهار کرد: با نزدیک شدن به فصل کشاورزی و افزایش نیاز به این مایه حیات صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش ها ضروری است.

وی با اشاره به اینکه سد یامچی تامین کننده آب شرب شهر اردبیل است، خاطرنشان کرد: حجم ذخایر سدهای استان اردبیل به ۱۹۰ میلیون متر مکعب رسیده در حالی که سال قبل ذخایر مخازن سدها ۱۳۲ میلیون متر مکعب بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه با بارش های اخیر انتظار افزایش ذخایرآب پشت سدها را داشتیم، تصریح کرد: افزایش ۱۲ درصدی ذخایر سدهای استان اردبیل حاکی از برآورده شدن این انتظار و تحقق فرهنگ صحیح استفاده از منابع آب در اردبیل است.

فضایلی از انباشته شدن ۳۲ درصد از حجم مخازن سدهای استان اردبیل خبر داد و گفت: سد یامچی به عنوان مهمترین سد استان به دلیل تامین آب شرب شهر اردبیل، شهرها و روستاهای مرکز استان در حال حاضر حدود ۲۶.۵ میلیون متر مکعب آب دارد.

وی از اجرای طرح های متنوع فرهنگی و اجتماعی برای آشنایی مردم با جایگاه آب در اردبیل خبر داد و بیان کرد: اجرای طرح داناب با همکاری مشترک آب منطقه ای و آموزش و پرورش جزو همین برنامه هاست که می تواند فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب را در میان خانواده ها توسعه دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل خواستار صرفه جویی در مصرف آب در اردبیل شد و بیان کرد: با توجه به این که حجم مخزن سد یامچی نسبت به سال قبل در همین ایام پنج درصد کاهش دارد، صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش ها ضروری است.

فضایلی به ذخیره منابع سایر سدهای اردبیل اشاره کرد و افزود: سد سبلان مشگین شهر نیز هم اینک ۳۸.۵ میلیون متر مکعب ذخیره دارد که این رقم پنج میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

کد خبر 6096260

دیگر خبرها

  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • آغاز خرید گندم و کلزا در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه
  • ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شد
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • خرید ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته