Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت اردن برداشتن گام‌های کوچک و حساب‌شده در پشت پرده و به صورت غیر علنی برای افزایش سطح روابط و تماس‌ها با قطر، ایران و نظام سوریه را آغاز کرده است.

خبرگزاری فارس: منابع پارلمانی و سیاسی موثق اردن از گام‌های کوچک و حساب‌شده این کشور برای افزایش سطح تماس‌ها با ایران، قطر و نظام سوریه خبر دادند.

دولت اردن برداشتن گام‌های کوچک و حساب‌شده در پشت پرده و به صورت غیر علنی برای افزایش سطح روابط و تماس‌ها با قطر، ایران و نظام سوریه را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با طرح این ادعا به نقل از برخی منابع پارلمانی و سیاسی نوشت که اردن گام‌های مشخص و محسوسی در این زمینه برداشته است.

سیاستمداران اردنی دست دادن اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران با «عبدالله دوم» شاه اردن در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی درباره قدس در استانبول را بی‌ارتباط با تلاش اردن برای تفاهم با ایرانی‌ها در خصوص وضعیت امنیتی در مرز اردن با جنوب سوریه نمی‌دانند.

رأی‌الیوم همچنین ادعا کرد که رئیس‌جمهور ایران نیز تضمین‌هایی به اردن جهت عدم وجود طرح‌های خصمانه علیه این کشور یا نزدیک شدن به مرز‌های جنوب سوریه حتی در صورت توسعه قلمرو درگیری‌های نظامی در این منطقه، داده است.

طبق این گزارش، مسئولان اردن تنها به این تضمین‌ها اکتفا نکرده و امیدوار هستند که این مصافحه با روحانی زمینه‌ساز گفتگو‌های آتی با ایران تحت عنوان تکمیل ملاحظات امنیتی در مرز سوریه و شمال اردن باشد.

هنوز اقداماتی که ممکن است ایران برای اطمینان‌بخشی به اردن انجام دهد، مشخص نیست، اما همکاری در زمینه دور کردن گروه‌های وابسته به ایران و مبارزان حزب‌الله از مرز اردن و انتقال آن به منطقه امن جغرافیایی در جنوب سوریه، شرط اردن برای اندیشیدن جهت بازگرداندن سفیر این کشور به تهران است.

«عبدالله ابو رمان» وزیر اطلاع‌رسانی پیشین اردن سفیر این کشور در تهران بود که از یکسال و نیم قبال ایران را ترک کرده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد «مجتبی فردوسی‌پور» سفیر ایران در اردن نیز با این تحرکات دیپلماتیک همسو بوده و در سخنانی که در مطبوعات اردن منتشر شد، تأکید کرد که امنیت شمال اردن مورد اهتمام کشورش است و ایران به خواسته‌های امنیتی اردن احترام گذاشته و برای توسعه تفاهم با این کشور تلاش خواهد کرد و حتی تصریح کرد که هیچ نیروی ایرانی در جنوب سوریه وجود ندارد.

در سطح سوریه نیز تماس بین دو طرف اردن و سوریه تا حد زیادی توسعه یافته و کاخ پادشاهی اردن پیام‌های محدودی را از کانال‌های کاخ ریاست‌جمهوری سوریه دریافت می‌کند.

به نظر می‌رسد نقطه مشترک پس از ارتباطات نظامی در چارچوب انسانی و تبادل هماهنگی امنیتی، احیای آرامش در جنوب سوریه بدون نبرد و درگیری نظامی سنگین است نقطه‌ای که هر روز گسترده‌تر شده و به یک نقطه مشترک قابل اتکا تبدیل شده است تا جائیکه روز‌های اخیر اعزام هیأت‌های اقتصادی به دمشق و افزایش تماس‌ها و تبادل پیام‌ها را شاهد بودیم.

در خصوص قطر نیز شاهد توسعه همکاری اقتصادی البته با بخش خصوصی اردن و با چراغ سبز دولت این کشور هستیم همچنانکه دولت نیز در حال محک زدن امکان همکاری‌های بیشتر با دوحه در زمینه‌های دیگری از جمله حمل‌ونقل هوایی، صادرات گاز، تولیدات زراعی و افزایش شمار دانشجویان قطری در دانشگاه‌های اردن است.

این تحولات در سطح روابط با قطر با استقبال مراکز تصمیم‌ساز دو طرف اردن و قطر مواجه بود و حتی پشت پرده زمزمه‌هایی درباره احتمال بازگشت سفیر قطر به امان شنیده می‌شود و حتی پارلمان اردن خواستار ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور در سطح سفرا شده است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003RB3

منبع: فردا

کلیدواژه: اردن روابط دیپلماتیک ایران قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۶۴۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم

وزیر امور خارجه مالی در دیدار با امیرعبداللهیان با اشاره به موضع کشورش در ابراز همبستگی با کشورمان در پی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق تاکید کرد: مالی این اقدام تروریستی علیه کشور برادر و دوست ایران را محکوم می‌کند و واکنش خوب و به جا و روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان در ادامه ملاقات‌های خود در حاشیه اجلاس سران همکاری اسلامی، در دیدار با «عبدالله جوپ» وزیر امور خارجه کشور ‎مالی در خصوص آخرین وضعیت روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و باماکو گفتگو و تبادل نظر کرد.

وی با ابراز خرسندی از سفرش به مالی و مذاکرات و توافق‌های صورت گرفته تأکید کرد ما از پیشرفت روابط مثبت بین دو کشور خرسندیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نگاه ویژه مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران به توسعه همکاری با آفریقا و کمک به خودکفایی کشورهای آفریقایی در برخی عرصه‌ها، بر آمادگی کشورمان برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک همکاری‌ها و توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه مالی نیز با اشاره به موضع کشورش در ابراز همبستگی با کشورمان در پی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق تاکید کرد: مالی این اقدام تروریستی علیه کشور برادر و دوست ایران را محکوم می‌کند و واکنش خوب و به جا و روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم.

وی بر تعهد، جدیت و اقدامات عملی مالی برای توسعه و تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

عبدالله جوپ برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران و دومین نشست ایران و آفریقا را تبریک گفت.

کد خبر 750585

دیگر خبرها

  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق