Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-28@22:22:25 GMT

الحاق به FATF؛ مشروط به گنجاندن حق شرط

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۲۲۶۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علاءالدین بروجردی پس از نشست کمیسیون امنیت ملی با نمایندگان سازمان های مرتبط با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مربوط به fatf، پیوستن به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم را در راستای شرایط حاکم بر دنیا درباره تعامل با بانک های بین المللی دانست و تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی ده روز فرصت دارد این لایحه را بررسی کند لذا به دلیل ضیق وقت، امروز جلسه طولانی سه ساعته ای را با حضور نمایندگان ارگان های مربوط به بررسی این لایحه اختصاص دادیم و بحث بسیار مفصلی صورت گرفت چرا که این لایحه بسیار حساس و چالشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تمام نمایندگان حاضر در جلسه دغدغه حفظ منافع ملی کشورمان را دارند اما ما با جهانی مواجهیم که ساختاری تعریف شده بر آنها حاکم است.
بروجردی با اشاره به عضویت 188 کشور جهان در این کنوانسیون گفت: ما دو سال قبل نیز در مجلس قانونی در همین باره تصویب کردیم که پیش از جدی شدن بحث الحاق جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون بود اما امروز با توجه به شرایط ویژه حاکم بر دنیا مجموعه تعاملات ما با بانک های بین المللی مترتب بر این موضوع است.
وی ادامه داد: یعنی ما فعلا در ساختار FATF در تعلیقی محدود به سر می بریم که مدت زیادی نیز از آن باقی نمانده است .
رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: امریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و خیلی کشورهای دیگر به دنبال اعمال محدودیت های بیشتری برای ما از این طریق هستند اما در عین حال جمهوری اسلامی ایران کشوری است که براساس قانون اساسی خود از نهضت های آزادی بخش دنیا حمایت می کند و معتقدیم حتما تفاوتی ماهوی بین گروه های تروریستی مورد حمایت مالی امریکا و هم پیمانانش چون داعش، و تشکل های سیاسی و نظامی که از تمامیت ارضی خود دفاع می کنند، وجود دارد.
بروجردی گفت: این اختلاف نظرها در قالب شرایط کشورهای عضو تعریف می شود لذا تصویب الحاق ایران به این کنوانسیون در کمیسیون امنیت ملی و صحن علنی مجلس مشروط به گنجاندن حق شرط ایران است.
وی یادآور شد: البته برخی معتقدند که این حق شرط قابل اعمال نیست ولی به رغم اختلاف نظرها، غالب حقوقدانان بر این نظرند که این شرایط می تواند تکلیف ما را در خصوص موارد حساس با دنیا مشخص کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کمیسیون امنیت ملی لایحه حق شرط بروجردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۲۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

دیگر خبرها

  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم