Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-04@20:43:04 GMT

نقش مواد غذایی فیبردار در سلامت روزه داران

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۲۹۲۰

نقش مواد غذایی فیبردار در سلامت روزه داران

رکنا: در ماه رمضان به روزه داران توصیه می شود مواد غذایی فیبردار مصرف کنند.

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت Diabetes استان یزد با بیان این‌که ساعت غذا خوردن ماه رمضان و تنوع غذایی این ماه باید در طول سال هم رعایت شود، گفت: یک ساعت و نیم بعد از بیدار شدن بهترین زمان برای مصرف کردن سحری و سه ساعت قبل از خواب بهترین زمان برای صرف شام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدمحمدرضا آقایی میبدی  با بیان این‌که روزه‌داری با رعایت آداب و رفتار غذایی مناسب برای تمام افراد جامعه مفید است،‌اظهار کرد: روزه گرفتن بدون صرف سحری برای هیچ کس توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که ماه رمضان، ماه رژیم لاغری نیست، افزود: متأسفانه برخی از افراد با شیوه غذایی نادرست سعی دارند در ماه رمضان رژیم لاغری گرفته و کاهش چشم‌گیر وزن داشته باشند.

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد، گفت:‌ در نظر پزشکی سلامت دارای چهار بعد«جسمی»،«روانی»،«معنوی» و «اجتماعی» است که در فرهنگ روزه داری جای گرفته است.

این مقام مسئول نظم در غذا خوردن و استفاده از غذاهای مختلف را از جمله رفتارهای تغذیه‌ای مناسب در ماه رمضان دانست و بیان کرد: ماه رمضان برای لاغری مناسب نیست ولی می‌شود رفتار غذایی از نظر نوع مواد مصرفی و نظم در مصرف غذا که در ماه رمضان رعایت می‌شود به دیگر ماه‌های سال تأمیم داده شود.

آقایی در ادامه با بیان این‌‎که مصرف بی‌رویه انواع غذاهای چرب، ‌پرنمک و شیرینی را یکی از مشکلات جدی رفتار غذایی در ماه رمضان است،‌ عنوان کرد: مواد دارای فیبر و آب از جمله موادی است که مصرف آنها برای روزه‌دار توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک ساعت و نیم بعد از بیدار شدن بهترین زمان برای مصرف کردن سحری و سه ساعت قبل از خواب بهترین زمان برای صرف شام است. به هیچ عنوان بعد از سحری خوردن نباید بخوابیم و افطار را نباید با غذاهای شیرین شروع کنیم.

آقایی با تأکید بر این نکته که رمضان برای سالم شدن است، تصریح کرد:‌ ساعت غذا خوردن ماه رمضان و تنوع غذایی این ماه باید در طول سال رعایت شود. رعایت نظم خواب از دیگر موارد حائز اهمیت در راستای تأمین سلامت افراد در ماه رمضان و دیگر فصول سال است.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت ماه رمضان مهم ترین های 24 ساعت دیابت Diabetes غذا رژیم لاغری رژیم لاغری پزشکی سلامت سلامت ماه رمضان مواد غذایی توصیه کاهش فیبردار عکس حوادث فیلم مردم زندگی رابطه پنهانی دختر مرد ایرانی ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۲۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو

به گزارش خبرآنلاین، «خدیجه رحمانی» متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاسخ به این سوال که بیشتر کمبود کدام ویتامین در کشور وجود دارد گفت: کمبود ویتامین B۱ در کشور بیشتر دیده می‌شود. با الگوهای مصرفی که وجود دارد باید آن را در غلات گنجاند. مثلا نان‌ها باید برای دریافت این ویتامین تصفیه نشده باشند، اما متلاسفانه بیشتر نان‌های ما تصفیه شده است و برای همین ویتامین B۱ دریافت نمی‌شود.

تاثیر ویتامین B بر خلق و خو

به گزاش ایلنا، رحمانی درباره تاثیر ویتامین‌ها روی کیفیت خلق و خو نیز توضیح داد: ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در کمک به مغز در تولید سطح کافی مواد شیمیایی مورد نیاز برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکردها دارند. بنابراین ویتامین‌های گروه ب در خلق و خو به‌ دلیل نقشی که در متابولیسم بدن دارند بسیار تاثیرگذارند. اگر کسی دارای مقادیر کم ویتامین B و به ویژه B۱۲ باشد، احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کند. به ویژه B۱۲ در کاهش خستگی شناخته شده است.

وی افزود: ویتامین B۳ نیز که در تولید سروتونین نقش دارد بسیار اهمیت دارد. در افراد مبتلا به افسردگی، سطح سروتونین آنها پایین است. توزیع ویتامین B۳ در مواد غذایی زیاد است و عمدتا کمبود آن کمتر پیش می‌آید. مگر کسی مشکلات گوارشی داشته باشد. اما جذب ویتامین B۱ و B۲ از طریق مواد غذایی کمتر است. B۲ بیشتر در شیر و لبنیات یافت می‌شود. اگر به این دست لبنیات حرارت زیاد داده نشود و در معرض نورآفتاب قرار نگیرند، چون نور آفتاب آنها را از بین می‌برد، ممکن است با این شرایط بیشتر جذب بدن شوند. چون ویتامین گروه B نسبتا ناپایدارند و در مراحل پخت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد آنها از بین می‌رود برای همین کمبود آن بیشتر حس می‌شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902665

دیگر خبرها

  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • امحای ۲ تن مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!
  • معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه
  • گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو
  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان