Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی پیش بود که «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب پیش بینی کرد بواسطه شرایط موجود کشور و عملکرد دولت «حسن روحانی» که بخش مهمی از آن به پای اصلاح طلبان نوشته می شود، جریان مقابل؛ یعنی اصولگرایان و گزینه مورد نظر آنها در انتخابات ریاست جمهوری 1400 با 20 میلیون رأی برنده خواهند شد و بار دیگر سکان قوه اجرایی را در دست خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، پس از این اظهار نظر بود که بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب به این مساله واکنش نشان دادند. نظر قریب به اتفاق این افراد این بود که این اظهار نظر خیلی دقیق نمی تواند باشد؛ چراکه از الان تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تقریبا 3 سال زمان باقی است و نمی توان در این فاصله چنین پیش بینی را دقیق فرض کرد.

برخی سیاسیون هم بر این عقیده هستند که این امکان وجود دارد که اصولگرایان بواسطه شرایط موجود کشور، چرخش قدرت بر اساس نظر و خواست مردم که همواره از یک جناح به جناح دیگر شیفت می شود و همچنین عمکلرد دولت روحانی؛ بتوانند پیروز انتخابات 1400 باشند، اما اینکه با چه تعداد رأی و چه شرایطی، خیلی مشخص نیست. عده ای هم این دیدگاه را دارند که شاید این اظهار نظر سرآغاز یک بازی سیاسی برای ایجاد خاطر جمعی برای رقیب از جهت پیروزی در انتخابات باشد که طبیعتا چنین خوشبینی و اینکه یک جریان خود را برنده از پیش تعیین شده یک رقابت سیاسی بداند، می تواند سم مهلکی در عرصه رقابت انتخاباتی باشد.

در همین زمینه «احمد علی مقدم» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص روند آمادگی اصولگرایان برای انتخابات های پیش رو از جمله انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم به خبرنگار «تابناک» گفت: اصولگرایان رایزنی هایی را برای وحدت حداکثری این جریان در انتخابات های پیش رو آغاز کرده اند. وی افزود: با توجه به رایزنی هایی که حول محور به وحدت رساندن گروه ها و احزاب اصولگرا صورت گرفته، امیدواری های زیادی برای نیل به این هدف وجود دارد و بدیهی است که اگر کار به همین شکلی که پیش بینی شده پیش بروند، حتما باید انتظار پیروزی این جریان در رقابت های پیش رو را داشت.

مقدم در پاسخ به این سئوال که رایزنی ها در چه سطحی صورت می گیرد و قرار است با چه مکانیزمی وحدت اصولگرایان محقق شود، عنوان کرد: بخش عمده ای از احزاب اصولگرا به صورت چراغ خاموش در رایزنی های صورت گرفته برای وحدت این جریان سیاسی حضور دارند و قرار بر این است که تا اتخاذ و حصول نتیجه نهایی این اقدامات ادامه پیدا کند.

وی در خصوص ساز و کار وحدت اصولگرایان و اینکه قرار است جمنا و یا سیستم دیگری در این بین ایفای نقش کند، ادامه داد: طبیعتا جمنا توانست اقدامات مناسبی را در جهت وحدت اصولگرایان صورت دهد؛ اگرچه به طور صددرصدی نمی توان آن را موفق دانست و حتما ایراداتی بر کار این سیستم وجود داشت که انتقادات اخیر آقای قالیباف و برخی اصولگرایان به آن را می توان جزو این نمونه ها دانست. این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: حتما خبرهای خوبی از وحدت اصولگرایان برای انتخابات های پیش رو بزودی مخابره خواهد شد.

ما تاکید و اعتقاد داریم که وحدت زیر نظر جامعتین باید صورت بگیرد و بخش اعظمی از جریان اصولگرایی هم در این زمینه با ما هم عقیده و هم نظر هستند. هرچه هست، گروه های سیاسی اقدامات و رایزنی های خود را همواره برای موفقیت جریان و طیف خود در هر انتخاباتی دنبال می کنند و تاریخ هم اینگونه نشان می دهد که مردم تاکنون قدرت و فرصت را به صورت نوبتی و چرخشی در اختیارات جریانات سیاسی قرار داده اند تا هر کدام از انها در مرحله عمل بتوانند خدمات خود را به جامعه عرضه کنند. اینکه مصاحبه ای در فرجه سه سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صورت بدهیم و از هم اکنون گروهی را بر دیگری پیروز قلمداد کنیم از چند حالت خارج نیست، اول اینکه طیف و جریان سیاسی حاکم بر کشور اینقدر بد عمل کرده اند که از هم اکنون پیروزی طرف مقابل را بر آن قطعی بدانیم. دوم اینکه هشداری به جریان سیاسی و افراد حاکم بر امورات قوه اجرایی بدهیم که عملکرد شما نامناسب است و طرف مقابل هرچند هم نتواند اجماع لازم را بین احزاب درون جبهه خود ایجاد کند، با شرایط فعلی می تواند با اجماع حداقلی هم بر شما فائق آید و امور را در دست بگیرد. سوم اینکه یک بازی سیاسی در جهت ایجاد خوشبینی در جریان و جبهه مقابل آغاز شده باشد تا حال که گروه سیاسی مقابل (اصلاح طلبان و اعتدالگرایان) نتوانسته اند به وعده های خود یا بخش قابل توجهی از وعده های شان در قبال مردم و جامعه عمل کنند؛ رقیب را در باد پیروزی احتمالی خوابانده تا فرصت برای مقابله و بردن گوی رقابت فراهم شود. چهارم، این اقدام می تواند از آن جهت هم مورد بررسی قرار بگیرد که با سیاسی و رقابتی کردن فضای کشور اذهان از مشکلات فعلی جامعه منحرف شود و به سمت آغاز یک رقابت انتخاباتی 3 سال قبل از موعد مقرر سوق داده شود. مسلما اقدامات دولت در زمینه اقتصادی و معیشتی در یکساله آغازین دولت دوازدهم به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و از طرفی ناقض بسیاری از سخنان و وعده های دولتمردان دارد. ایجاد یک فضای سیاسی در چنین شرایطی می تواند از جهت منحرف ساختن اذهان مردم، جامعه و سیاسیون از مشکلات فعلی باشد.

به هر حال اگرچه شرایط کشور باتوجه به فشارهای خارجی به گونه ای است که بیش و پیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت داخلی به ویژه در بین گروه های سیاسی داریم، اما نباید فراموش کرد که برقراری رقابت سالم سیاسی جزو ضروریات یک جامعه پویا است که البته منافاتی هم با وحدت در جهت مقابله با اقدامات دشمنان جمهوری اسلامی ندارد. اصولگرایان باید توجه داشته باشند که اگر بواسطه عملکرد نامناسب دولت دوازدهم در یکساله اول آن و همچنین اختلافی که بین اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایانه میانه رو برای وحدت و ائتلاف در انتخابات پیش رو رو وجود دارد، خود را از هم اکنون نظیر آنچه زیباکلام گفته برنده انتخابات بدانند، از همین الان بازنده خواهند بود؛ برنده شدن با 20 میلیون رأی فقط پای صندوق آراء ارزش دارد، نه در تحلیل ها و پیش بینی ها!

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۸۰۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکثر جریان‌های سیاسی در عراق خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «هثیم الخزعلی» کارشناس امنیتی عراق تصریح کرد که توافقنامه راهبردی امضا شده میان عراق و آمریکا به عدم مصونیت نظامیان این کشور در داخل عراق تاکید دارد.

وی در ادامه افزود: آمریکا برای نیروهای خود در تمام کشورها مصونیت قانونی می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند بدون هیچ ترسی جرم‌های مختلفی را انجام دهند همان طور که در کره جنوبی و ژاپن شاهد آن بودیم.

الخزعلی اضافه کرد: هیچ توافق رسمی میان دولت عراق و آمریکا مبنی بر این مصونیت قانونی وجود ندارد. اکثر جریان‌های سیاسی خواهان بیرون راندن نظامیان آمریکایی از عراق هستند.

وی بیان کرد: علاوه بر این مردم عراق نیز خواهان تحقق این هدف برای تقویت امنیت و ثبات کشورشان هستند.

«نوری مالکی» رییس ائتلاف دولت قانون عراق نیز پیشتر تاکید کرده بود که جریان‌های ائتلاف چارچوب هماهنگی خواهان تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق هستند.

نوری مالکی ادامه داد: عراق به حضور نیروهای ائتلاف بین المللی آمریکا در این کشور نیازی ندارد.

کد خبر 6057008

دیگر خبرها

  • کنایه ایمانی به جایگاه حدادعادل در بین اصولگرایان
  • کنایه ایمانی به جایگاه حدادعادل در بین اصولگرایان / اصلاح طلبان ذیل نام خاتمی حرکت نمی کنند
  • رهامی: جبهه پایداری تفکرات «انجمن حجتیه» را دنبال می کند /رئیسی در مقابل جریان هیاهوسالار و افراطی، وا داده و مقهور شده است
  • اصولگرایان، لیست گمنامی نداشتند/شاید اعتماد به تهیه‌کنندگان لیست‌ها کم شده بود
  • محمودزاده، نماینده مجلس: مجلس آینده طرح‌ها و مصوبات غیراصولی زیادی خواهد داشت/ دعوای میان اصولگرایان شدت می‌گیرد/ به دلیل انتقاد از دولت و موضع گیری در جریان اعتراضات سال گذشته ردصلاحیت شدم
  • تاکید رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان بر وحدت اسلامی برای کمک به فلسطین
  • ابعاد چندلایه بحران سیاسی در لبنان
  • تمسخر اصلاح‌‎طلبان روزنه‌گشا توسط «حجاریان»
  • عباس عبدی: حباب یکدست شدن حاکمیت ترکید؛ دولت رئیسی سال ۱۴۰۲ را در رویا و خواب گذراند
  • اکثر جریان‌های سیاسی در عراق خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها هستند