Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@21:31:48 GMT

چرا سقط جنين اهميت دارد؟

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۸۸۰۰۲

چرا سقط جنين اهميت دارد؟

خبرگزاري آريا -

سقط جنين چيست؟
حاملگي موفق به بارداري اطلاق مي شود که طي آن جنين رشد و تکامل خود را پيدا کرده و ضمن حفظ سلامت مادر منجر به تولد نوزادي سالم شود.
در خلال حاملگي ، سه ماهه اول ، دوم و سوم هر کدام خصوصيات مهم و خاص خود را دارا هستند . هر مرحله داراي عوامل خاص براي مادر و جنين است که مي تواند تهديد کننده سلامت آنها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سقط جنين شايعترين عارضه حاملگي در سه ماهه اول حاملگي مي باشد که موجب استرس روحي شديد در زوجهاي مشتاق فرزند مي شود.
70-80% حاملگي ها به مرحله حيات نمي رسد و براورد مي شود 50% بارداري ها قبل از تاخير در اولين قاعدگي دفع مي شوند.
حدود 20-15% بارداري هاي شناخته شده به سقط جنين منتهي مي شوند.
سقط جنين يعني به مقصد نرسيدن حاملگي و در واقع يکي از فوريتهاي زنان و مامايي مي باشد.
عوارض جدي سقط جنين شامل خونريزي ، عفونت ، شوک باکتريال( شوکي که در اثر عفونت ايجاد مي شود) مي باشند. همچنين خطر مرگ و مير مادر به دنبال سقط جنين وجود دارد .
در بيماراني که سابقه يک بار سقط جنين داشته اند احتمال سقط جنين در حاملگي بعدي انها حدود 20% است.
پيامدهاي سقط جنين براي يک زن چيست؟
به دليل اينکه در اکثر موارد سقط جنين به هر شکل همراه با خونريزي مي باشد ادامه خونريزي به دنبال سقط جنين و يا خونريزي در طي آن مي تواند براي سلامت مادر زيان بار بوده و منجر به کمخوني و مشکلات جسمي و روحي حتي به مرگ مادر منجر شود.
بروز عفونت و زخمهاي عفوني در خارج و داخل رحم به دليل دستکاري هاي انجام شده در حين ختم حاملگي مي تواند منجر به عفونت لوله و چسبندگي داخل رحمي و عقيمي دائم زن شود.
زناني که دچار سقط مي شوند گرفتار واکنش سوگواري فوق العاده شديدي مي شوند. مهمترين پاسخ با احساس گناه مشخص مي شود . کاملا” منطقي است که اگر فرض کنيم اين ناراحتي عاطفي با از دست دادن بارداري هاي مکرر پيچيده تر خواهد شد.
پديده سقط جنين چگونه اتفاق مي افتد؟
بيش از 80% سقط ها در سه ماهه اول حاملگي رخ مي دهد و پس از آن اين ميزان به سرعت کاهش مي يابد. علت بروز سقط جنين هميشه مشخص نيست ولي در ماههاي اول حاملگي تقريبا” در همه موارد مرگ جنين ، قبل از سقط جنين صورت مي گيرد. به اين دليل بررسي علل سقط جنين شامل تعيين علت مرگ جنين در صورت امکان مي باشد.
عوامل ايجاد کننده سقط جنين در زنان به دو دسته عمده تقسيم مي شود که عبارتند از :
1٫ عوامل جنيني شامل :
الف- نمو غير طبيعي تخم که در 40% موارد اختلال رشد منجر به سقط جنين خود به خود مي شود.
ب- ناهنجاريهاي ارثي و ژنتيکي جنين: آمار به دست آمده نشان ميدهد حدود 20-15% حاملگي ها منجر به سقط جنين مي شود که 60-50% موارد سقط جنين به دليل ناهنجاري هاي ارثي و ژنتيکي جنين مي باشند.
2٫عوامل مربوط به مادر :
الف- بيماريهاي عفوني مادر: عفونتهاي مادري به ويژه سرخچه ، تب مالت و عفونتهاي مقاربتي مي تواند منجر به سقط جنين شود.
ب- بيماري هاي مزمن ناتوان کننده در مادر: بيماري هايي نظير سل ، سرطان ، افزايش فشار خون ، بيماري کليوي مي تواند منجر به مرگ جنين و سقط جنين شود.
ج – بيماريهاي غدد: بيماري هاي غدد نظير کم کاري تيروئيد ، ديابت قندي مي تواند منجر به سقط جنين شود.
د- مصرف دارو و عوامل محيطي: مصرف سيگار ، الکل ، داروهاي ضد بارداري و سموم محيطي نظير سرب ، آرسنيک در مادر مي تواند منجر به سقط جنين شود.
ه – عدم پذيرش ايمني بدن: جنين از لحاظ ژنتيک يک عامل خارجي براي مادر است و بدن مادر بر عليه آن آنتي بادي ساخته و جنين را دفع مي نمايد. در يک بارداري طبيعي جفت آنتي بادي هاي متوقف کننده مي سازد که مانع دفع جنين مي شود
و – ناهنجاري هاي رحمي: در بعضي زنان نقص تکاملي رحم در دوران جنيني منجر به ايجاد رحم دو شاخ يا يک شاخ و يا انواع ناهنجاري هاي شکلي رحم مي شود که اين نقايص مي تواند منجر به سقط جنين شود همچنين وجود فيبروم يا چسبندگي رحم نيز مي تواند باعث سقط جنين در زن باردار شود.
ز – نارسايي دهانه رحم: باز بودن بيش از حد دهانه رحم به دليل مادرزادي يا کشش بيش از حد در باز کردن آن در هنگام سقط يا زايمان قبلي منجر به نارسايي و ضعف دهانه رحم شده و مي تواند ايجاد سقط خود به خودي نمايد. سقط در اين موارد معمولا” پس از سه ماهه اول حاملگي اتفاق مي افتد .
خطر سقط جنين با تعداد زايمانها و نيز سن مادر زياد مي شود به طوريکه مطالعات انجام شده نشان مي دهد که سقط جنين در زنان باردار زير 20 سال و بالاي 40 سال بيشتر است . همچنين در پدران خيلي جوان يا پير نيز افزايش سقط جنين مشاهده شده است. بالاخره ميزان بروز سقط با حامله شدن خانمها در عرض سه ماه پس از زايمان افزايش مي يابد.
انواع سقط جنين چيست؟
بروز سقط جنين در زنان اکثرا” به صورت خود به خودي اتفاق مي افتد .مگر اينکه سقط به طور عمدي انجام شود
زماني که سقط خود به خودي بدون استفاده از راههاي دارويي يا مکانيکي براي تخليه رحم صورت مي گيرد به آن سقط خود به خودي اطلاق مي شود. در اين حالت پس از مرگ جنين در داخل رحم خونريزي در داخل بافت رحم اتفاق مي افتد و تخم از ديواره رحم جدا مي شود و انقباضات رحم را تحريک کرده که در نهايت منجر به دفع محصولات حاملگي مي شود.
در زنان باردار همه اين مراحل ذکر شده در بالا به دنبال هم اتفاق نمي افتد و ممکن است هر زن در يکي از اين مراحل متوقف شده و دچار خونريزي شود به همين دليل سقط خود به خودي به موارد ذيل تقسيم بندي مي شود.
1-تهديد به سقط
2-سقط غير قابل اجتناب
3-سقط ناقص
4- سقط کامل
5-سقط فراموش شده
6-سقط مکرر
در موارد تهديد به سقط مقدار خونريزي زنانه و درد شکمي بسيار کم ، علائم بارداري پابر جا و حاملگي ممکن است ادامه يابد.
در سقط غير قابل اجتناب، بيمار آبريزش داشته و دهانه رحم باز مي شود . بنابر اين سقط جنين غير قابل اجتناب است.
در سقط جنين ناقص دهانه رحم کاملا” باز بوده و خونريزي زياد و دردهاي انقباضي در زير شکم وجود دارد در اين حالت مقداري از محصولات حاملگي دفع شده اما چون مقدار زيادي از اين محصولات در رحم باقي مي ماند سقط ناقص است.
در سقط کامل به دنبال خونريزي قبلي که رخ داده است محتويات رحم به طور کامل خارج شده است.
در سقط فراموش شده جنين مرده است ولي براي مدتي (حتي ماهها) در رحم باقي مانده و هنوز دفع نشده است در اين حالت علائم حاملگي نيز ناپديد شده اند.
سقط مکرر يا عادتي :
بيشتر از سه سقط جنين پشت سر هم را که احتمالا” در اثر يک علت مشترک رخ داده سقط مکرر گويند.
سقط عمدي در چه مواردي اتفاق مي افتد؟
سقط جنين عمدي به معناي ختم حاملگي با دارو يا عمل جراحي قبل از زماني است که جنين بتواند زنده متولد شود اين سقط به دو دسته تقسيم مي شود:
1- سقط غير قانوني
2- سقط درماني
از آنجايي که سقط جنين در بعضي موارد جهت پيشگيري از صدمات جدي يا دائمي به مادر يا جهت حفظ زندگي يا سلامت مادر قابل اجرا مي باشد لذا سقط جنين عمدي از سال 1973 تاکنون مرجعيت پيدا کرده است.
سقط درماني يکي از انواع سقط جنين عمدي بوده که به منظور حفظ سلامت مادر در موارد ذيل انجام مي شود:
1- زماني که ادامه حاملگي زندگي مادر را به مخاطره مي اندازد يا شديدا” به سلامت او صدمه وارد مي کند.
2- زماني که ادامه حاملگي منجر به تولد نوزادي با ناهنجاريهاي فيزيکي شديد يا کند ذهني مي گردد.
سقط جنين غير قانوني در واقع سقط جنين هايي است که توسط پزشکان غير مسئول ، افراد غير پزشک و با استفاده از امکانات غير قانوني صورت مي گيرد و اکثرا” توسط شخصي انجام مي گيرد که مورد تاييد قانون کشور نمي باشد . اين گونه سقط هاي غير قانوني اغلب با خونريزي شديد ، عفونت ، شوک عفوني و نارسايي حاد کليه همراه هستند و در اکثر موارد منجر به مرگ مادر مي شوند.
در هر کشور مباحث مذهبي و قومي قابل توجهي درباره سقط جنين غير قانوني يا عمدي وجود دارد و در اکثر قوم ها و مذاهب از جمله دين اسلام انجام سقط جنين عمدي حرام مي باشد.
روشهاي تشخيص سقط جنين چيست؟
شايعترين علامت و نشانه سقط جنين وجود خونريزي واژينال مي باشد.
خونريزي واژينال در زنان باردار در اوايل حاملگي 4 علت شناخته شده دارد که عبارتند از :
1- بچه انداختن يا سقط جنين
2- حاملگي خارج رحمي
3- بيماري جفت ( بچه خوره يا مول)
4- ضايعه بافت دهانه رحم يا مهبل
بروز هرگونه خونريزي واژينال در زنان باردار غير طبيعي است و بايستي علت خونريزي واژينال توسط پزشک يا ماما بررسي شود ولي در اکثر موارد خونريزي در سه ماهه اول حاملگي نشان دهنده سقط جنين مي باشد .
بر حسب نوع سقط جنين علائم ايجاد شده متفاوت است بطوريکه :
در تهديد به سقط مقدار خونريزي واژينال بسيار کم و حتي در حد لکه بيني مي باشد .
در سقط ناقص يا غير قابل اجتناب خونريزي واژينال اغلب زياد و دردهاي انقباضي در زير شکم همراه با انقباضات رحمي وجود دارد . ممکن است مقداري از محصولات حاملگي دفع شوند.
در سقط کامل خونريزي واژينال زن باردار زياد و محتويات رحم کاملا” خارج مي شود.
در سقط عفوني که اغلب بعد از سقط جنين ناقص يا دستکاري رحم تحت شرايط غير بهداشتي رخ مي دهد علاوه بر درد و خونريزي بسيار شديد ، تب و ترشح بدبو نيز وجود داشته و ممکن است علائم شوک عفوني نيز بروز کند.
در سقط فراموش شده به دليل مرگ جنين ، جفت فعاليت خود را از دست داده و بنابر اين علائم حاملگي نظير ويار حاملگي ، تغيير رنگ نوک پستان ها و … از بين مي رود. علاوه بر اين زن باردار احساس سنگيني در لگن کرده و رشد رحم او متوقف مي شود. ترشحات مهبلي در اين نوع سقط جنين اکثرا” آبکي و قهوه اي رنگ ( به رنگ خون مانده ) مي باشد.
در سقط مکرر مهمترين علامت وجود خونريزي و خارج شدن محصولات حاملگي سه بار يا بيشتر در سه بارداري مي باشد.
براي زن بارداري که دچار علائم سقط جنين شده است چه کار مي توان کرد؟
در صورت وجود هر گونه خونريزي واژينال در دوران بارداري فورا” زن باردار را نزد پزشک ببريد.
در صورت وجود لکه بيني بدون درد با پزشک وي مشورت کنيد .
در صورت توصيه پزشک به استراحت در منزل به محض افزايش ميزان خونريزي يا ادامه خونريزي پس از استراحت ، زن باردار را به بيمارستان ببريد.
در صورت وجود خونريزي همراه با درد و حساسيت شکمي حتما” زن باردار را به بيمارستان ببريد.
خانمي که علائم بروز سقط جنين را دارد پس از مراجعه به پزشک بهتر است استراحت در بستر داشته و با آنها مشاوره انجام شود.
در صورتيکه گروه خون مادر منفي است بايستي پس از سقط جهت تزريق آمپول روگام با پزشک مشورت شده و اقدام لازم انجام شود.
منبع: سايت پزشکان بدون مرز


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۸۸۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای فلسطینی، عناصر اشغالگر را در «طولکرم» هدف قرار دادند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های خبری گزارش دادند که ۲ جوان فلسطینی در جریان درگیری‌های مسلحانه با عناصر صهیونیست در اطراف ایست بازرسی سالم واقع در نزدیکی جنین در کرانه باختری به شهادت رسیدند.

شبکه فلسطین الیوم نیز گزارش داد که گردان‌های الاقصی مستقر در طولکرم با نظامیان صهیونیست که به این شهر یورش برده بودند درگیر شدند.

در این درگیری که به صورت مشخص در محور میدان السلام طولکرم رخ داد نیروهای فلسطینی موفق شدند عناصر متجاوز را گلوله باران کنند.

نیروهای مقاومت با عناصر اشغالگر در منطقه یعبد واقع در جنوب غرب جنین نیز درگیر شده و به سمت آنها تیراندازی کردند.

در همین راستا گردان‌های قدس شاخه جنین اعلام کردند که رزمندگان فلسطینی موفق شدند منطقه اشغالی شاکید را با شلیک گسترده گلوله هدف قرار دهند.

کد خبر 6089498

دیگر خبرها

  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • نیروهای فلسطینی، عناصر اشغالگر را در «طولکرم» هدف قرار دادند
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود