Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@06:36:44 GMT

دلایل کاهش سرانه مصرف ماهی در ایران

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۸۹۱۳۷

دلایل کاهش سرانه مصرف ماهی در ایران

بگذارید قبل از هر چیز، آب پاکی را روی دست‌تان بریزم! امروزه در دنیای پیشرفته، آبزیان را به جهت پر کردن شکم یا سیر کردن گرسنگی استفاده نمی‌کنند. این محصولات شیلاتی به‌عنوان غذا-دارو معرفی شده که در حقیقت می‌توان گفت غذایی است که به‌عنوان داروی پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها کاربرد دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، شهروند نوشت: درواقع، ترکیبات غذایی بسیار ارزشمند این محصولات، ازجمله پروتیین با پروفایل کامل اسیدهای آمینه ضروری، هضم‌پذیری بسیار آسان، چربی با اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره، مواد معدنی و ویتامین‌های آنهاست که منحصربه‌فرد بودن آنها را در مقایسه با سایر محصولات دامی و زراعی تضمین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف اسیدهای چرب HUFA به‌خصوص DHA و EPA موجود در محصولات شیلاتی منتج به پیشگیری از التهاب و بیماری‌های قلبی، جلوگیری از تشکیل لخته در عروق، همچنین بهبود کلسترول با کاهش تری‌گلیسیرید و افزایش HDL (کلسترول خوب) می‌شود. تکوین مغز در دوران جنینی و عملکرد رفتاری و ذهنی آینده فرزند به مصرف مادران باردار از این محصولات شیلاتی وابسته است. بهبود و سلامت مفاصل، بهبود عملکرد مغزی با کمک به پوشش سلول‌های عصبی و کمک به ارتباط بهتر سلول‌های مغزی با یکدیگر، بهبود سلامت استخوان با اثر مثبت بر سطوح کلسیم بدن و کاهش فقر استخوان، بهبود سلامت پوست با کمک به علایم خفیف مرتبط با اختلالات پوستی نظیر آکنه و پسوریازیس و بهبود سلامت گوارشی با کاهش التهابات گوارشی و کمک به تسکین علایم بیماری کولیت از دیگر فواید مصرف محصولات شیلاتی و به‌خصوص اسید‌های چرب امگا سه است.

با این وجود، سرانه مصرف آبزیان در ایران (٦/١٠ کیلوگرم) نصف سرانه مصرف جهانی (١/٢٠ کیلوگرم) است و نسبت به کشورهای پیشرفته‌ای چون ژاپن با ٧٢ کیلوگرم، بسیار فاصله دارد. هرچند مصرف آبزیان در جوامع مختلف بسته به فرهنگ و وضع اقتصادی مردم متفاوت خواهد بود، اما مهمترین عواملی که باعث کاهش سرانه مصرف آبزیان در ایران به نسبت میانگین جهانی بوده در زیر آورده شده است.

١- میزان تولید گوشت دام و طیور و تنوع محصولی آنها در بازار در کشور چندین برابر گوشت آبزیان است و این موضوع بر تقاضای مشتریان تأثیرگذار خواهد بود.

٢- در مطالعات بازار مشخص شده است که ماهی و سایر آبزیان گاه به دلایلی ازجمله بو، طعم، داشتن استخوان و خار و... مورد استقبال برخی از مشتریان قرار نمی‌گیرد.

٣- در مقایسه با گوشت قرمز، قیمت یک کیلو گوشت ماهی بدون امعا و احشا، پوست و استخوان نسبتا گران است، چراکه معمولا به صورت سرخ‌شده یا آب‌پز و بدون ترکیب با سایر اقلام کشاورزی مصرف می‌شود.

اما به دلیل نقش بی‌بدیلی محصولات شیلاتی در ارتقای سلامت انسان‌ها لازم است یک برنامه‌ریزی جدی در حوزه امنیت غذایی و مدیریت بهداشت برای افزایش سرانه مصرف در ایران صورت پذیرد، زیرا هرگونه هزینه‌کرد در این امر، به‌عنوان سرمایه‌گذاری برای سلامت نسل‌های آینده محسوب شده و از هزینه‌های هنگفت درمان و ازکارافتادگی می‌کاهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آبزیان شیلات مصرف ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۸۹۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام جهانی از داوری ایران گرفته شد

به گزارش "ورزش سه"، داوری ایران بعد از مهاجرت علیرضا فغانی به استرالیا نتوانسته یک داور در آن سطح قضاوت داشته باشد. حال باتوجه به اینکه عملکرد داوران ایران در بازی‌های بین المللی چندان خوب نبود و از طرف دیگر اسامی داورانی که هر سال در لیست الیت قرار می‌گیرند تغییر آن چنانی نمی‌کند، ایران به احتمال بسیار قوی در جام جهانی بعدی نماینده نخواهد داشت‌.

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران در مورد عملکرد موعود بنیادی‌فر در فینال جام ملتهای زیر ۲۳سال گفت: من ندیدم چون پشت فرمان بودم ولی از بچه‌ها پرسیدم. برای جامعه داوری ما افتخاری است. بدون شک کسی که آنجا بوده در یک پروسه یک ماهه انقدر خوب قضاوت کرده که این فینال به او رسیده است. موعود بنیادی‌فر که نفر اول داوری کشور است از پس این بازی برآمده است.

او در مورد عدم حضور داوران ایرانی در جام جهانی گفت: بله این اتفاق افتاده و داوری در جام جهانی نخواهیم داشت. این چیزی است که از رفتار حقوقی و اداری فیفا معلوم است که فعلا در جام جهانی داور نداریم. آقای فغانی آنجاست و هم نماینده ماست و هم استرالیا و امیدوارم خوش بدرخشد.

او در مورد دلایل این اتفاق اضافه کرد: دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. آقای فغانی سالها داور ما بود و سایه‌اش بر روی داوران ما وجود داشته و نتوانستیم داوری را در سطح قضاوت در جام جهانی داشته باشیم. می‌تواتستیم رفتارهای حرفه‌ای‌تری در این موضوع داشته باشیم. امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده بیفتد.

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد
  • آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان
  • سرانه مصرف سیب زمینی به ۴۵ کیلو رسید
  • مرگ صدها هزار ماهی بر اثر گرما در ویتنام (فیلم)
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • نقش کلیدی لوازم پزشکی در بهبود سلامت بیماران
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند
  • سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !