Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ زهره سعیدی: نمایش «مرا به نام خودم بخوان» با طراحی و کارگردانی زهرا اسلام پناه از 31 اردیبهشت ماه اجرایش را در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز کرده است. این اثر نمایشی برگرفته از آیات سوره مبارکه بقره به همراه چند سوره مکمل رعد و نساء  است؛ داستان این نمایش درباره آدم و بحث اختیار آدمی در زمین و به نوعی انتخاب‌های چندگانه آدمی در زمان‌های مختلف تاریخ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدمی که به زمین هبوط می‌کند و در سیاهی‌ها، تردیدها و فسادها غوطه‌ور می‌شود و در نهایت پس از پستی و بلندی‌های بسیار مجددا به فطرت خود باز می‌گردد. 

این نمایش جزو معدود کارهای دینی است که بدون دیالوگ و بر پایه فرم و حرکت و موسیقی اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش زهرا اسلام پناه، رامک نوروزی، بنیتا میسمی، حشمت‌اله زارعی، هدی بختیاری، غزاله امینی، نیکا محمد حسین، محمدعلی نجف‌پور، مژده برکتی، کیمیا اسلام‌پناه و تهیه کننده: حوزه هنری است.

برای بررسی این نمایش و وضعیت تئاتر دینی به گفت‌وگو با زهرا اسلام پناه کارگردان کار نشستیم:

*خانم اسلام پناه، با توجه به اینکه کار شما به طور کامل با فرم و حرکت و موسیقی است و ما از این دست کارهای مذهبی که کاملا بدون دیالوگ باشد کمتر سراغ داشته‌ایم، چطور شد تصمیم گرفتید در این زمینه فعالیت کنید و آیا ترس از این نداشتید که مخاطب با کار ارتباط برقرار نکند؟

در ارتباط با بدن و حرکت من تجربیاتی از قبل داشتم که تمایل یافتم آنها را دوباره کار کنم و بازخورد تماشاگر را بگیرم. این حس و تجربه شخصی بود که دوست داشتم و دارم در آینده هم در این زمینه فعالیت کنم اما مسئله‌ بعدی این بود که همانطور که گفتید کار ما از آن دست کارهایی است که در این عرصه با فرم و حرکت صرف صورت گرفته است.

من دغدغه داشتم تا مسائل دینی و قرآنی را با توجه به جو جامعه و علاقه نسل جوان با همه آسیب‌هایی که برای ورود به عرصه دینی دارند، آشنا کنم من می‌خواستم اعلام کنم که تمام مسائل مذهبی و قرآنی در هر عصری به روز می‌شود و شیوه حرکت و فرم برای تماشاچی امروز جذابیت زیادی دارد.

*چقدر این شیوه برای نسل جوان قابل فهم بود با توجه به اینکه تماشاچی ما عادت به دیالوگ دارد؟

اتفاقا دانشجویان و جوانان زیادی برای تماشای کار آمدند و ارتباطی خوبی برقرار کردند، حتی اساتید و خانواده‌ها در عرصه مخاطب عام هم کار را تماشا کردند. ما از عناصر دیگر مثل نقاشی و تابلوهای مژده برکتی نیز استفاده کردیم با توجه به اینکه هر صحنه و گفتار متن و نریشن در کار وجود دارد همه اینها در کنار هم کل مفهوم به ذهن مخاطب می‌رساند.

*پس استقبال از این نمایش با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم خوب بوده؟

با توجه به اینکه این نمایش مذهبی و دینی است قطعا اتفاق خوبی بود که این کار در ماه مبارک رمضان اجرا برود، اما بهرحال هر اجرایی موانع خاص خود را دارد ، بحث ماه رمضان قدری کار را سخت کرده اما ما با همه عوامل و بازیگران سعی کردیم از مشکلات عبور کنیم، چرا که خیلی بزرگان، اساتید و کسانی که در عرصه حرکت و بدن کار کردند را برای تماشا دعوت کردیم اما به دلیل گرفتاری و ماه رمضان برایشان سخت بود که بیایند و کار را ببینند ما هم صبر کردیم تا این مشکل هم حل شود.

*محتوای این کار براساس سوره مبارک بقره است چطور شد که داستان‌های این سوره قرآن را انتخاب کردید؟

من این پروژه را 10 ماه پیش با مشورت مشاورانم داریوش نصیری و دکتر علی یعقوب زاده شب قدر سال گذشته شروع کردیم و سوره بقره هم به دلیل اینکه بلندترین سوره قرآن است و البته خیلی اتفاقی انتخاب شد و هدف من به نمایش گذاشتن اختیار انسان بود . در سوره بقره به بحث انسان، راکعین، ساجدین و اختیار انسان پرداخته شده است.

این پروژه هفت ماه تمرین برده است که با شرایط خاص فرم و حرکت و بدن صورت گرفته است. من دوست داشتم بخش‌هایی از اتفاقات رقم خورده تاریخ انسان و انتخاب انسان‌ها مثل حضرت ابراهیم(ع) و بت شکنی‌ها و گوساله پرستی و جنگ‌های صلیبی و اینها را هم در کار داشته باشم که با توجه به سختی کار امکان پذیر نبود.

امیدوارم در پروژه بعدی به شیوه دیگری بتوانم کار کنم و این بخش‌هایی که در ذهنم بوده را هم به کار اضافه کنم.

*پس ممکن است دوباره بخواهید این کار را اجرا ببرید؟

اینطور که دیگر خیر اما نظرم این است که اگر دوباره بخواهم اجرا بروم این ساختار را تغییر دهم نه اینکه به همین شیوه باشد.

*درباره انتخاب بازیگران هم توضیح بدهید با توجه به اینکه خودتان هم جزو بازیگران کار هستید؟

من تلاشم در این زمینه این بود که از نسل جوان به ویژه دانشجویان رشته بازیگری بازیگران که آشنا با سختی‌های عرصه بدن و حرکت هستند، انتخاب کنم ، خودم هم بازی کردم که البته سختی کار برایم مضاعف شد، البته خداراشکر از این بحران و سختی عبور کردیم.

*این کار به سفارش حوزه هنری به صحنه رفت؟

خیر خودم پیشنهاد دادم که البته با استقبال حوزه هنری روبه رو شد و من از حوزه و آقای کوروش زارعی تشکر می‌کنم.

*چند شب اجرا خواهید داشت؟

ما از 31 اردیبهشت تا پایان ماه مبارک رمضان (عید فطر) به استثنای شب‌های قدر اجرا خواهیم داشت .

*خانم اسلام‌ پناه ما در عرصه تئاتر دینی کار زیاد دیده‌ایم اما در سال‌های اخیر کمتر کارگردانی را می‌بینیم که بدون سفارش وارد این عرصه شود، نظرتان دراین زمینه چیست؟

من اعتقاد دارم که نمایش‌های دینی اگر کمی از شکل و فرم کهن فاصله بگیرد و به شیوه مدرن مورد علاقه مردم کار کند البته به شریطی که اصالت و هویت خود را حفظ کند می‌تواند بازخورد خوبی داشته باشد و به نظر من اتفاق جالبی است اگر ما نمایش‌های دینی را به این سبک و حال نه صرف بدن و حرکت داشته باشیم، در این صورت هر ژانری می‌تواند مورد توجه و تشویق کسانی در این عرصه شویم.

*در این زمینه مشکل اساسی را چه چیز می‌دانید؟

فکر می‌کنم پرداخت کم مشکل ما است و همین باعث کمرنگ شدن نمایشنامه‌ها و رغبت کارگردان‌ها است بهرحال ما در این کار از ترجمان سوره‌ها استفاده کردیم و بحث نمایشنامه نداشتیم اما بهرحال نیاز دینی ما ایجاب می‌کند که به این عرصه ورود کنیم شاید ده سال و شاید کمتر یا بیشتر زمان ببرد تا  مخاطب جذب شود.

*شما برای بازبینی کار دچار مشکلی نشدید با توجه به اینکه کار هم قرآنی بود؟

در ارتباط با بازبینی ما تلاش کردیم به جهت حساسیت‌هایی که در کلام خداوند قرآن کریم وجود دارد در طراحی حرکات و فرم هوشمندانه با کمک مشاوران کار کنیم بنابراین بازبینی به خوبی برگزار شد و هیچ مانعی به لحاظ حرکت و موسیقی وجود نداشت و من خوشحالم که این نمایش جریان پیدا کرد و ما مشکلی پیدا نکردیم.

*کار بعدی هم مذهبی خواهد بود؟

کار بعدی که جرقه‌اش در ذهنم خورده و در گروه هم اعلام کردم تقریبا می‌توانم بگویم دینی است که در زمان خودش اعلام می‌کنم. فکر می‌کنم کار بعدی هم با توجه به خستگی گروه در این یک سال و موانعی که وجود دارد، از مهر یا آبان ماه کلید بخورد.

امیدوارم من و نسل من راه عزیزان و کسانی را برویم که در این مسیر حرکت کردند و تا زمانی در این مسیر نباشیم عمق این سختی را شاید نتوانیم درک کنیم ،امیدوارم بتوانیم در این عرصه تلاش کنیم و به شناخت مناسب از خود برسانیم تا اتفاقات خوبی برای ما در ایران بیافتد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۳۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط اداره‌کل هنرهای نمایشی و بنا بر اعلام شورای نظارت و اررشیابی، به دلیل همزمانی با شب شهادت امام جعفر صادق (ع)، همه نمایش‌های در حال اجرا (به جز نمایش‌های متناسب و مرتبط) بعد از اذان مغرب روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه به صحنه نخواهند رفت.

ادامه اجرای نمایش‌ها از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ از سر گرفته خواهد شد.

کد خبر 6092007 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان