Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آروین موذن زاده: نمایش «خنکای ختم خاطره» این روزها اجراهای پایانی خود را در تالار حافظ سپری می کند. این اثر نمایشی نوشته حمیدرضا آذرنگ است و به کارگردانی حامد ادوای روی صحنه می رود.

به بهانه اجرای این اثر نمایشی توسط این گروه جوان، گفتگویی با حامد ادوای کارگردان و تعدادی از بازیگران نمایش شامل مریم بوبانی، نیما انصافیان و محمد اصغری داشتیم که در بخش نخست این نشست درباره دغدغه های این گروه برای اجرای چنین اثری و مباحث نقادانه ای که در متن اثر مطرح شده است و انتقاداتی که به سیستم غلط مدیریتی وجود دارد، صحبت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش دوم و پایانی این نشست بیشتر درباره سازوکار جذب مخاطب در تئاتر امروز و حضور سلبریتی هایی که موفقیت یک نمایش را در گیشه تضمین می کنند، صحبت شد. مساله مورد بحث در این بخش از گفتگو روند رو به نزولی است که این روزها تئاتر طی می کند و دیگر در آن خبری از تقدس، کاتارسیس و اندیشه ورزی نیست.

بخش پایانی این گفتگو را می خوانید:

*به برخی از مشکلاتی که سیستم پیش رویتان گذاشته بود اشاره کردید. برای گرفتن سالن اجرا چقدر با مشکل مواجه بودید؟

حامد ادوای: گرفتن سالن برای گروه جوانی مثل ما که حالا چندین سال هم هست که کار می کنیم به این شکل است که به ما می گویند سالن را به شما می دهیم اما شما چطور می خواهید آن را پر کنید؟ سلبریتی دارید یا نه.

در این سال ها اکثر تئاترهایی که می بینیم حرفی برای گفتن ندارند و صرفا به دلیل حضور یک سلبریتی تا سقف هم سالنش پر استتئاتر یک رسانه مهم و صادق تر نسبت به سینما و تلویزیون برای مردم است و وظیفه دارد تفکری را به مردم ارایه کند اما متاسفانه در این سال ها اکثر تئاترهایی که می بینیم حرفی برای گفتن ندارند و صرفا به دلیل حضور یک سلبریتی تا سقف هم سالنش پر است.

*حضور یک سلبریتی یا بازیگر چهره به خودی خودی ایرادی ندارد و در همه جای دنیا هم بازیگران سینما برای آزمودن خود و کسب تجربه به سمت تئاتر می آیند اما این اتفاق در صورتی قابل قبول است که آن تئاتر حرفی برای گفتن داشته باشد نه به صرف حضور آن بازیگر بخواهد مخاطب جذب کند.

مریم بوبانی: متاسفانه این نمایش ها با قیمت های بلیت گزاف به صحنه می روند و می فروشند. یکی از همین نمایش ها بلیت ۶۰۰ هزار تومانی داشته که واقعا جای تاسف دارد.

ادوای: من با بازیگران سلبریتی مشکلی ندارم بلکه با نابازیگران سلبریتی مشکل دارم. مثلا برای اجرای این نمایش فشار خیلی زیادی به ما آمد که از بازیگران چهره استفاده کنیم چون تالار حافظ است و اگر سلبریتی نیاوریم کار نمی فروشد اما من مقاومت کردم چون ترجیح می دهم اگر هم مجبور به چنین کاری شدم از سلبریتی/بازیگر استفاده کنم و از بازیگرانی که در تئاتر سلبیرتی شده اند و در این کار پوست انداختند، دعوت به همکاری کنم. اگر خانم بوبانی به عنوان یک بازیگر چهره در این نمایش حضور دارند به این دلیل است که کلمه بازیگر برای ما مهم تر است. خانم بوبانی در جای درستی قرار گرفته است.

بوبانی: البته من بازیگر چهره نیستم.وقتی می گویند اگر می خواهید ملتی را نابود کنید تئاتر را از آنها بگیرید، کاملا درست است و من فکر می کنم کم کم دارد این اتفاق رخ می دهد

محمد اصغری: خانم بوبانی بازیگری است که ما هر روز داریم از او یاد می گیریم و محبت و لطف زیادی به ما که یک گروه جوان هستیم می کند در حالی که شما چنین رفتارهایی را از یک سلبریتی نمی بینید.

درست است که تالارهای خصوصی فضای تئاتری تهران را توسعه داده اند اما با همه دوندگی ها ما نهایت به اجرا در تالار حافظ رسیدیم که زیر نظر بنیاد رودکی قرار دارد یعنی سالن های دولتی بیشتر با ما کنار آمدند تا خصوصی. متاسفانه الان فضا، فضای خطرناکی شده است و ما خودمان داریم خودمان را نابود می کنیم. نسل قبلی ما نمی تواند موفقیت ما را ببیند و فکر می کند تحت هر شرایطی باید سنگرش را حفظ کند.

ادوای: و متاسفانه این رفتار تعمیم پیدا می کند، به این ترتیب که چون نسل قبلی به منِ نوعی بها نمی دهد من هم با همنسلانم همین برخورد را می کنم.

بوبانی: این مساله همان بحث سیستم غلط و بیماری است که درباره اش صحبت کردیم و همینطور هم دارد تسری پیدا می کند. من از این مساله می ترسم چون واقعا با این شیوه دیگر تئاتری باقی نمی ماند. وقتی می گویند اگر می خواهید ملتی را نابود کنید تئاتر را از آنها بگیرید، کاملا درست است و من فکر می کنم کم کم دارد این اتفاق رخ می دهد.

*نظرتان درباره مخاطبانی که از این طریق جذب می شوند، چیست چون بحثی مطرح است که این افراد مخاطبان کاذب تئاتر هستند و از تماشاخانه ای به تماشاخانه دیگر به دنبال بازیگران مورد علاقه شان می روند و نمی توان به عنوان مخاطبان دایمی روی آنها حساب باز کرد.

ادوای: مساله این است که چند سال قبل مثل قارچ در تهران پلاتوی تمرین سبز می شد و الان مثل قارچ تماشاخانه خصوصی رشد کرده است. حالا نکته این است که آیا به همان اندازه ای که تماشاخانه خصوصی راه انداخته ایم، توانسته ایم به تعداد مخاطبانمان نیز بیفزاییم. تا چند سال قبل هنرمندان تئاتر می رفتند کارهای یکدیگر را می دیدند اما الان اکثر همان هنرمندان همزمان روی صحنه هستند و تعدادی از آنها هم خانه نشین شده اند و دیگر رغبتی برای دیدن کارهای همکارانشان ندارند. از طرف دیگر با این وضعیت اقتصادی مخاطبان غیر تئاتری که به دنبال یک تفریح فرهنگی هستند ترجیح می دهند برای دیدن نمایشی هزینه کنند که بازیگر چهره دارد تا اینکه بیایند کار منِ جوان را ببینند.

نیما انصافیان: بله این تربیت غلط برای مخاطبان شکل گرفته است.

*مساله این است که هنرمندان ما خودشان دوست دارند چنین مخاطبانی را به سالن های تئاترشان بکشانند چون اجرا در تماشاخانه های خصوصی شرایط خاص خودش را دارد و آنها مجبور هستند به هر ترتیبی هزینه هایشان را پرداخت کنند اما راهشان اشتباه است و دوست دارند با کمترین صرف انرژی به بیشترین سوددهی برسند. در یکی از همین اجراهای پرمخاطب که بازیگران سلبریتی نیز داشت قبل از اجرا بازیگر نمایش رو به مخاطبان می کرد و می گفت درست است که فیلمبرداری و عکاسی در تئاتر ممنوع است اما از آنجا که ما می دانیم شما به این حرف زیاد توجه نمی کنید پس اگر می خواهد عکس بگیرید ایرادی ندارد اما سعی کنید بغل دستی تان اذیت نشود.

بوبانی: اصولا ساختار کار نمایش در ایران به شدت دگرگون شده است. وقتی یک سیستم ترجیح می دهد نمایشی اجرا شود که مخاطبانش به جای اینکه چیزی از دیدن آن کار یاد بگیرند و به فهم و دانششان اضافه شود قربان صدقه بازیگران نمایش بروند، باید هم شاهد چنین وضعیتی باشیم.

ادوای: نزدیک سه چهارهزار نفر نامه ای را در جهت ابقای مدیرکل هنرهای نمایشی امضا می کنند اما هنوز جوهر این امضاها خشک نشده آقای شفیعی تغییر می کند. پس واقعا دست ما نیست که بخواهیم این سیستم غلط را تغییر دهیم.باید تصمیم بگیریم که می خواهیم آرتیست باشیم یا لمپن باشیم. چون واقعا فکر می کنم الان این مرزبندی در تئاتر به وجود آمده و اگر تصمیممان بر آرتیست بودن است باید برای آن بجنگیم که کار بسیار سختی است

مثلا ما واقعا برای اجرای این نمایش خون دل خوردیم چه برای گرفتن مجوز و چه سالن اجرا پس تنها کار که می توانیم انجام دهیم این است که بجنگیم و باید تصمیم بگیریم که می خواهیم آرتیست باشیم یا لمپن باشیم. فکر می کنم الان این مرزبندی در تئاتر به وجود آمده و اگر تصمیممان بر آرتیست بودن است باید برای آن بجنگیم که کار بسیار سختی است.

اصغری: ما از نسل میانه تئاتر آداب تئاتر دیدن یاد گرفتیم، این افراد خودشان به ما تئاتر یاد دادند و اکثرشان شاگردان استادان بزرگ تئاتر ما بودند پس چه شده که الان به اینجا رسیده ایم که این افراد هم تئاتر جدی کار نمی کنند.

الان اگر یک ساعت قبل از اجرای نمایش ها مثلا به تئاتر شهر بروید مخاطبی را نمی بینید که زودتر آمده باشد و در حال انتخاب نمایشی برای دیدن باشد اتفاقی که تا چند سال قبل رخ می داد و ما حتی شاهد بودیم که افرادی از شهرستان ها برای دیدن نمایش های روی صحنه به تهران می آیند. الان فقط یک سری فن پیج برای جذب مخاطب وجود دارد.

فکر می کنم مقصر این اتفاقات بیشتر از هر فرد یا سیستمی خود ما و نسل قبلی ما هستند. برخی از هنرمندانی که چند سال قبل ارزشمند بودند دیگر سطحی و نخ نما شده اند چون فردی که چندین سال برای رسیدن به جایگاهی که امروز در تئاتر ما دارد تلاش کرده است امروزه با ۱۰ درصد از انرژی اش کار می کند و معتقدم دارد خودش را بی اعتبار می کند پس نمی توانیم بگوییم که سیستم این را از ما می خواهد چون این طمع است که افراد را به اینجا می کشاند.

ادوای: سالن تئاتر برای ما مقدس است و همه ما موظف هستیم که پشت صحنه تمرکز داشته باشیم اما می بینیم که بسیاری از بازیگران در فاصله صحنه های نمایش در حال بازی با موبایل یا چک کردن آن هستند. این رفتارها به نسل بعدی هم انتقال داده می شود. وقتی بازیگر در پشت صحنه موبایل دستش است نمی تواند از مخاطبش توقع داشته باشد در صحنه نمایش با گوشی اش بازی نکند یا عکس و فیلم نگیرد. پس اگر خودمان را اصلاح نکنیم نمی توانیم از دیگری توقع داشته باشیم.

نکته دیگر این است که ما دیگر چیزی به اسم پیشرفت پلکانی در تئاتر نداریم. گروه ما ۱۰ سال است که دارد با سختی کار می کند و تازه الان رسیده است به تالار حافظ. ما می بینیم جوانی که چندین سال از من کوچکتر است ناگهان نمایشی را در یک سالن حرفه ای به عنوان اولین تجربه کارگردانی اش به صحنه می برد. مدتی قبل نمایشی به کارگردانی یک فرد خیلی جوان که به تازگی چهره شده است در یکی از تماشاخانه ها اجرا می رفت. ما روز جمعه رفتیم که این نمایش را ببینیم اما چون روز جمعه بود گروه به تصور اینکه جمعه تعطیل است برای اجرای کار نیامده بودند!

بوبانی: ما در گذشته بازیگری داشتیم که ۱۰ - ۱۲ سال بود تئاتر کار می کرد و آرزو داشت که بتواند در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا برود و اگر همچنین موقعیتی برایش به وجود می آمد دیگر جهان برایش بهشت می شد.

انصافیان: در حال حاضر وضعیت تماشاخانه های دولتی ما هم همینطور است. وقتی برای نوبت اجرا اقدام می کنید از شما نمی پرسند قرار است چه حرفی بزنید بلکه بیشتر برایشان این مهم است که سالن را چطور پر می کنید. ما تلاشمان را کردیم که به دنبال هدفمان برویم نه پول. اینکه می گوییم ۱۰۰ متن خواندیم و یا ۲ سال تحقیق کردیم برای این بود که دوست داشتیم دغدغه مند باشیم و چیزی به مخاطبمان اضافه کنیم وگرنه انتخاب متن که کاری ندارد و یا اینکه اگر چک سفید بگذارید جلوی هر بازیگری، قبول می کند برایتان بازی کند و اصلا نمی پرسند کار چی هست و چه می خواهد بگوید.

الان برای اجراها کسی تمرین نمی کند. اکثر نمایش ها دو هفته ای یا کمتر هم بسته می شود و پر هم می روند. با این اوصاف می بینیم که در جشنواره ها و یا اجراهای عمومی این کار جوان هاست که بیشتر دیده می شود و خلاق تر هستند اما کسانی که زمانی استادان ما بودند الان دیگر خبری ازشان نیست.وسوسه هایی که الان برای هنرمندان ما وجود دارد کاملا طبیعی است چون چه کسی است که نخواهد زندگی خوبی داشته باشد اما همین وسوسه ها با گذر زمان آنها را تبدیل به افرادی می کند که نمی خواهند باشند

*بخشی از کم رنگ شدن حضور هنرمندان قدیمی تر در تئاتر نیز به این مساله برمی گردد که آنها وابسته به اقتصاد دولتی بودند و عادت داشتند که چتر حمایت دولتی را بالای سر خود داشته باشند اما حالا که دیگر حمایتی در کار نیست، بلد نیستند چطور سرمایه گذار به معنای مثبت آن جذب کنند بنابراین کم کم حضورشان کم رنگ شد و ترجیح دادند که تدریس کنند یا ورک شاپ برگزار کنند.

انصافیان: دنیا به این سمت رفته که در کنار کار فرهنگی و هنری باید بیزینس هم بکنید اما به چه قیمت. ما همه چیز را داریم فدای بیزینس می کنیم و برای همین است که الان در تماشاخانه های ما چندین نمایش با هم اجرا می شود و وقتی هم که برای اجرا به مدیریت تماشاخانه ها مراجعه می کنید مدام می پرسند تعداد بازیگرتان چند نفر است و یا دکورتان پشت صحنه جا می شود تا بعد یا قبل از شما نمایش دیگری هم به صحنه برود.

بوبانی: در همه جای دنیا هنرمندان بیزینس می کنند و در عین حال تفکر و اندیشه شان را هم حفظ می کنند اما اینجا این اتفاق نمی افتد.  

برای من تلاش بچه های گروه تئاتر «گره» و زحمتی که برای روی صحنه بردن این اثر نمایشی کشیده اند بسیار قابل قدردانی است چون خودِ من واقعا همینطوری تئاتر بازی می کردم و در شرایطی کار می کردم که هر کس یک بخش از کارها را برعهده می گرفت. آن زمان در محرومیت کامل تئاتر اجرا می کردیم که البته همان موقع هم نمایش هایمان بعد از ۲ روز توسط ساواک توقیف می شد.

وسوسه هایی که الان برای هنرمندان ما وجود دارد کاملا طبیعی است چون چه کسی است که نخواهد زندگی خوبی داشته باشد اما همین وسوسه ها با گذر زمان آنها را تبدیل به افرادی می کند که نمی خواهند باشند.

ادوای: آرزوی همیشگی ما نیز این است که خدا کند همینطور دغدغه مند بمانیم و تغییری در اهدافمان به وجود نیاید.

کد خبر 4303606 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر ایران تالار حافظ مریم بوبانی تئاتر ایران فیلم سینمایی سینمای مستند فیلم کوتاه موسیقی ایرانی سریال ایرانی موسیقی پاپ ماه مبارك رمضان بازیگر سینما شبکه مستند سیما انیمیشن رادیو نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...

رکوردهای از فروش سینماها، پیش فروش اجرای خرداد ماه صابر ابر، اتاق فرار پرمخاطب در هنر و تجربه، یک تفاهم نامه همکاری تئاتری‌ها با ارتش و... از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

فروش سینمای ایران از اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به بیش از ۴۴ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان رسید و سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت رکورد تازه‌ای به ثبت رساند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه سینماشهر، روزهای پنجشنبه، ششم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۱ میلیارد تومان و جمعه هفتم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۳ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین روزهای سینمایی هفته گذشته بودند که این ارقام خبر از ثبت رکوردی تازه برای فروش روزانه سینمای ایران می‌دهند.

همچنین سه‌شنبه چهارم اردیبهشت با ۱۹۰ هزار و ۶۰۸ نفر، بیشترین تعداد بیننده هفته گذشته را داشت.

فیلم‌های سینمایی «مست عشق» با فروش بیش از ۱۵ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان، «بی‌بدن» با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۲ میلیون تومان و «ایلیا جستجوی قهرمان» با فروش بیش از یک میلیارد و ۴۲ میلیون تومان به ترتیب، فروش‌های میلیاردی و رتبه‌های اول تا ششم جدول فروش هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.

فیلم های سینمایی «آپاراتچی» با فروش بیش از۴۹۵ میلیون تومان، «نوروز» با فروش بیش از۳۳۱ میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از ۸۶ میلیون تومان و «روشن» با فروش بیش از۵ میلیون تومان در رتبه‌های هفتم تا دهم جدول فروش هفته اول اردیبهشت قرار گرفتند.

پیش‌فروش بلیت اجراهای ماه خرداد نمایش «امشب به صرف بورش و خون» به کارگردانی صابر ابر آغاز شد.

نمایش «امشب به صرف بورش و خون» نوشته مهدی یزدانی‌خرم و کار صابر ابر از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه رفته است.

با پایان بلیت اجراهای ماه اردیبهشت «امشب به صرف بورش و خون»، پیش‌فروش بلیت ۲۰ اجرای این نمایش در ماه خرداد، از طریق سایت تیوال آغاز شد.

دانشجویان رشته‌های مختلف می‌توانند در «یکشنبه‌های دانشجویی» با تخفیف به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.

صابر ابر این مونولوگ را که بر اساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی و ترجمه یلدا بیدختی شکل گرفته است، در کنار فاطمه نقوی به صحنه می‌برد.

دیگر عوامل نمایش «امشب به صرف بورش و خون» عبارتند از: مجری طرح: امیرسپهر تقی‌لو، طراح صحنه: صابر ابر، طراح لباس: ندا نصر، طراح گرافیک: فرهاد فزونی، طراح نور: نیلوفر نقیب ساداتی، محمدرضا رحمتی، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح صدا: عرشیا باقری، مشاور رسانه‌‎ای: فریبرز دارایی، تبلیغات: استودیو این/جا، تبلیغات مجازی: آریان امیرخان (قیلم نیوز)، دستیار کارگردان: جواد باقری، گروه کارگردانی: الهام میرشفیعی، نیما سکوت، دستیار تهیه و تولید: محمدامین ساکی.

پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید

نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد ‌رحمانیان‌ثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان، روزهای پایانی اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش در بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هئیت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.

«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» به‌عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.

خاکزاد پیش از این در نمایش‌های «بک تو بلک»، «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی»، «هرکسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.

اطلاعات بیشتر و بلیت‌فروشی نمایش «بیرون پشت در» به‌زودی اعلام می‌شود.

«اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد

بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «گروه سینمایی هنر و تجربه» شد. 

بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» مورد استقبال مخاطبان، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی قرار گرفت و توانست عنوان پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه را در میان ۱۰ بسته اکران شده در هنر و تجربه را از آن خود کند. 

بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» که شامل ۵ فیلم کوتاه «مورس» ساخته روناک جعفری، «اسپاسم» ساخته صحرا اسدالهی، «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم سبحان، «رویای نیمه‌جان» ساخته آرمین اعتمادی و «گوشت تلخ» ساخته فرید حاجی است.

در گروه سینمایی هنر و تجربه (از سال ۹۸ تاکنون) بسته ۵ فیلم کوتاه «یلدای کوتاه»، بسته ۶ فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، بسته ۶ فیلم کوتاه «بازگشت کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «وضعیت قرمز»، بسته ۵ فیلم کوتاه «پنجِ گان کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «یک سانس؛ چند رویا»، بسته ۵ فیلم کوتاه «ژانر وحشت» و بسته ۶ فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» پیش از این اکران شده بود. 

گروه سینمایی هنر و تجربه به پیشنهاد و استقبال فیلمسازان جوان حوزه فیلم کوتاه از سال گذشته تاکنون اکران ۲۱ فیلم کوتاه را در کارنامه خود ثبت کرده است. 

بلیت‌فروشی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در سامانه‌های بلیت‌فروشی سینماتیکت، ایران تیک، آی تیکت و گیشه هفت همچنان ادامه دارد.

نمایش و نقد "آسمان غرب" در فرهنگسرای ارسباران 
فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن نقد و بررسی می‌شود.
فیلم سینمایی «آسمان غرب» ساخته‌ی محمد عسگری یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن با حضور محمد عسگری نویسنده و کارگردان، میثم مولائی تدوین، کورش جاهد کارشناس مجری و جمعی دیگر از عوامل فیلم نقد و بررسی می‌شود.
این فیلم با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.
میلاد کی‌مرام (در نقش شهید شیرودی)، امیر حسین آرمان (در نقش شهید ادیبان)، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی بازیگران فیلم سینمایی آسمان غرب هستند.
علاقمندان برای حضور در ششصد و سیزدهمین نشست باشگاه فیلم تهران می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان‌، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شماره‌های ۲۰- ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند. همچنین برای رزرو صندلی نیز می‌توانند به سایت سینماتیکت مراجعه کنند.

استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینماهای تصویر شهر/ ثبت رکورد پرمخاطب ترین روز سال برای ملت و باغ کتاب

در دو روز پایانی هفته گذشته سینماهای موسسه تصویر شهر میزبان بیش از ۱۸ هزار مخاطب بود. 

به گزارش روابط عمومی موسسه تصویر شهر، با اضافه شدن فیلم «مست عشق» به چرخه اکران، سینماهای این موسسه در دو روز پایانی هفته گذشته ۱۸ هزار مخاطب را جلب کردند که در روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه سینماهای ملت و باغ کتاب رکورد پرمخاطب ترین روز سال را برای خود ثبت کردند. 

«پردیس سینما گالری ملت» با ۴۳ درصد ضریب اشغال صندلی که قریب به ۷ هزار مخاطب را به خود اختصاص داده است، بیشترین آمار استقبال آن مربوط به فیلم‌های «مست عشق»، «تمساح خونی»، «بی بدن» بوده است.

«پردیس سینمایی باغ کتاب» که از بهمن ماه سال گذشته پس از چهار سال وقفه، دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است، در دو روز پایانی هفته گذشته با نزدیک به ۵ هزار مخاطب، بیشترین سهم از فروش فیلم «مست عشق» را داشته است. 

«پردیس سینمایی راگا» نیز از پرمخاطب‌ترین سینماهای جنوب شهر تهران، با یک سالن مدرن و دو سالن ممتاز، در این دو روز با بیش از ۵۰ درصد ضریب اشغال صندلی، بیش از ۳ هزار نفر را به سینما کشانده است. 

در پردیس‌های سینمایی «تماشا» و «رازی» نیز «مست عشق»، «تمساح خونی»، «سال گربه» و «بی بدن» پرمخاطب‌ترین‌های این دو سینما بوده اند و هر کدام از سینماها به ترتیب تعداد ۱۸۰۰ و ۱۰۰۰ مخاطب را در دو روز پایانی هفته گذشته ثبت کرده اند.

موسسه تصویر شهر از موسسه‌های زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که مدیریت پنج پردیس سینمایی را برعهده دارد که پردیس سینما گالری ملت با ۱۲ سالن نمایش، پردیس سینمایی باغ کتاب با ۱۱ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافت آباد هر کدام با سه سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان رازی با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقمندان به سینما است.

کارگاه آشناسی با عکاسی فیلم در موزه سینما

موزه سبنمای ایران کارگاه اشنایی با عکاسی در فیلم و سینما را برگزار می کند.
در ادامه برگزاری کارگاه های تخصصی در موزه سیتما، کارگاه اشنایی با عکاسی در فیلم و سینما توسط امیر عابدی عکاس شناخته شده سینما برگزار می شود.
این کارگاه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می شود و  علاقمندان برای ثبت نام و شرکت در این کارگاه می توانند به آدرس زیر مراجعه کنند.
clubmuseum.ir/workshops/۴۵
به شرکت کنندگان در پایان کارگاه گواهی حصور داده می شود.
امیر عابدی از سال ۱۳۶۷ به صورت جدی عکاسی را در سینما آغاز کرد و تاکنون عکاسی بیش از ده ها فیلم بلند سینمایی ، مجنوعه تلویزیونی ، تیاتر و فیلم کوتاه  را انجام داده است.
وی تاکنون جوایزی همچون سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم از جشنواره فیلم فجر را برای عکاسی فیلم سه زن، و تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای عکاسی فیلم مزرعه پدری را بدست اورده است.
عابدی عکاسی فیلمهایی همچون:  نسل سوخته، شب یلدا، چهارشنبه سوری ، آلزایمر، یک شهروند کاملا معمولی، جاده قدیم، ساکن طبقه وسط، زندان زنان، قرمز، پرواز در نهایت، سریال مدار صفر درجه  و ... را بر عهده داشته است.

 مدیر کل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. 
حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند. 
در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضاهای سازمانی ارتش، روی صحنه روند. 
در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضاهای نمایشی و میادین و فضاهای روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند. 
همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفت‌وگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد. 
همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفت‌وگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد. 
 همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است. 
 درپایان این جلسه، گفت‌وگوهای اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

این باکس خبری به روز رسانی می‌شود.

دیگر خبرها

  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی