Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: روستای شوکت آباد به واسطه نزدیکی به شهر بیرجند و داشتن باغ و عمارتی قدیمی در روزهای تعطیل همواره پذیرای کسانی بوده که می‌خواهند به دور از هیاهوی شهر ساعاتی را در طبیعت به استراحت و تفریح بپردازند.

اما متأسفانه همه برنامه‌ها و طرح‌هایی که برای فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در این روستا مطرح شده است هنوز  آن گونه که باید ظرفیت‌های گردشگری این روستا بالفعل نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این موارد باعث شد که صبح چهارشنبه در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی رسیدگی به مشکلات این منطقه و طرح و برنامه های باغ شوکت آباد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

علی‌اصغر آسمانی مقدم، مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی در این کارگروه گفت: طرح هادی روستای شوکت آباد در سال ۸۴ در کارگروه معماری و شهرسازی خراسان جنوبی به تصویب رسید که به دلایلی بعدها در آن تغییراتی به وجود آمد.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار در روستای شوکت آباد ۵۷۴ نفر و ۱۴۳ خانواده زندگی کرده و مساحت آن ۲۸ هکتار است.

مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به جاذبه‌های روستای شوکت آباد اظهار کرد: این روستا به واسطه وجود باغ و عمارت تاریخی از ارزش بسیاری برخوردار است و می‌تواند زمینه‌ساز جذب گردشگر باشد.

طراحی محور گردشگری شوکت آباد در دو هزار متر

آسمانی مقدم  یادآور شد: بعد از ایجاد تغییرات در طرح هادی روستا به واسطه ضرورت قرار گرفتن باغ و عمارت در طرح هادی، طرح گردشگری آن بعد از کارشناسی‌های فراوان به تصویب رسید که در این طرح مساحت محور گردشگری روستا ۲ هزار متر در نظر گرفته شده است.

پرویز بخشی پور، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز در این کارگروه با اشاره به موقوفه بودن باغ و عمارت شوکت آباد، گفت: هر طرح گردشگری برای روستای شوکت آباد به تصویب می‌رسانیم باید به بحث موقوفه بودن روستا توجه داشته باشیم.

ضرورت اجرای نیات واقف باغ و عمارت شوکت آباد

وی بیان کرد:  ما با اهداف گردشگری که توسط کارگروه به تصویب برسد همراه هستیم ولی این نکته را نباید فراموش کرد که واقف آن باغ و عمارت ۳۷ نیت را تعیین کرده که به لحاظ شرعی باید آن را اجرا کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: بی‌شک تأمین آب محور گردشگری روستای شوکت آباد بسیار حائز اهمیت است ولی استخری که در آن روستا وجود دارد مربوطه به اوقاف بوده و ثمرات آن برای اجرای نیات واقف استفاده می‌شود.

حمید حلاج مقدم مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی نیز در این کارگروه گفت: به واسطه اینکه بر باغ‌های بیرجند مدیریت واحدی حاکم نیست از این ظرفیت به درستی استفاده نمی‌شود.

تغییرات چندانی در مجموعه باغ های بیرجند به وجود نیامده است

وی بیان کرد: از ۶ سال گذشته تا کنون به جز باغ اکبریه که ثبت جهانی شده است برای سایر باغ‌های خراسان جنوبی اتفاق خاصی نیفتاده است که این موضوع به معنای از دست دادن یک فرصت بزرگ گردشگری است.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: باید به این نکات بیندیشیم که پتانسیل باغ‌های تاریخی بیرجند چون باغ شوکت آباد چه تأثیری در اقتصاد و جذب گردشگر استان ما دارد و در این زمینه چه اقداماتی باید صورت گیرد.

حلاج مقدم بیان کرد: باید برای باغ‌های تاریخی بیرجند چون شوکت آباد چشم‌انداز تعیین کرده و ثمره کار ما متصل شدن این باغ‌ها به یکدیگر باشد.

وی با اشاره به طرح گردشگری روستای شوکت آباد ادامه داد: تا زمانی که برای باغ تاریخی شوکت آباد برنامه و چشم‌انداز خاصی نداشته باشیم به نتیجه مطلوب در بحث جذب گردشگر به روستا نخواهیم رسید.

انتقاد از تغییر سرمایه گذاران باغ شوکت آباد

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: شایسته نیست هر چند سال یک بار یک سرمایه‌گذار متولی عملیاتی شدن فعالیت‌ها در باغ و عمارت شوکت آباد شود و بعد از چند سال بدون هیچ اقدام خاصی آن را واگذار کند.

حلاج  مقدم یادآور شد: باغ و عمارت شوکت جذابیت مهم گردشگری است و بسته بودن درب آن به روی مردم شایسته نیست.

احمد محبی مدیر کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی خراسان جنوبی نیز در این کارگروه گفت: مشاهده عمارت شوکت آباد بیننده را با اوج عظمت معماری دوره قاجاریه آشنا می‌کند و بی‌شک دیدن آن هر فردی را باهنر کهن مردمان این دیار آشنا می‌سازد.

وی اظهار کرد: این باغ و عمارت ظرفیت مهم گردشگری بیرجند و خراسان جنوبی است که در طرح‌های گردشگری آن بحث وقف و اجرای نیت واقف نیز باید مد نظر قرار گیرد چرا که در غیر این صور به نتیجه  مطلوب نخواهیم رسید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: علی‌رغم اینکه عمارت در معرض برف و باران بوده آسیب زیادی ندیده است که نشان از استحکام بنا دارد.

مجموعه بی نظیری از معماری ایرانی در باغ شوکت آباد

محبی ادامه داد: حمام قدیمی، مطبخ و ورودی عمارت، مجموعه بی‌بدیل و بی‌نظیری از معماری را رقم زده است که با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی باید شرایط بازدید همگان از این مجموعه را به وجود آوریم.

وی یادآور شد: متأسفانه این مجموعه اکنون بلاتکلیف مانده و اقدام خاصی برای آن صورت نگرفته است.

جعفر شهامت مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم با اشاره به طرح گردشگری روستای شوکت آباد گفت: در این طرح فضای بازی کودکان و مسیر دوچرخه‌سواری لحاظ نشده است درحالی‌که این دو مؤلفه حائز اهمیت برای همشهریان است.

وی یادآور شد: به واسطه نزدیک بودن روستای شوکت آباد به جاده اصلی، طرح گردشگری باید به گونه‌ای طراحی شود که نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای در این مسیر به وجود نیاید.

توجه به گردشگری در شوکت آباد زمینه ساز تسهیل شدن اجرای نیات واقف

سید مجتبی علوی مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این زمینه در کارگروه میراث فرهنگ صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: رونق گردشگری در خراسان جنوبی به اداره اوقاف در رسیدن اهدافش برای اجرای نیات واقف کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: باید با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که هم مردم خراسان جنوبی بتوانند با بازدید از باغ و عمارت شوکت آباد لذت برده و هم در مباحث شرعی وقف مشکلی ایجاد نشود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: هر اقدامی که برای برقراری تفریحات سالم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان انجام دهیم در عرصه فرهنگ ما را به نتایج مطلوب تری می‌رساند.

اغراق نیست اگر بگوییم هر گامی که برای صنعت گردشگری برداریم یک قدم به سوی اهدافمان در اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی نزدیک شده‌ایم و توجه به جاذبه‌های گردشگری روستاهایی چون شوکت آباد هم جوانان را با فرهنگ کهن دیرینه‌شان به واسطه عمارت باستانی آن آشنا می‌کند و هم فرصتی را برای ایجاد نشاط اجتماعی به وجود می‌آورد.

کد خبر 4310151

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری خراسان جنوبی گردشگری بوشهر ماه مبارك رمضان شیراز گرگان سوم خرداد فتح خرمشهر شهرکرد مشهد خرم آباد یاسوج بیرجند خطبه های نماز جمعه مراسم گلریزان بارش باران کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۷۴۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم کردن قابلیت ارائه خدمات سفر و گردشگری به زبان انگلیسی در شهر اصفهان

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: سامانه مکان‌مند شهر اصفهان به زبان انگلیسی برای استفاده گردشگران خارجی توسط سازمان فاوای اصفهان راه‌اندازی شد.

سعید فردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گردشگران خارجی که قصد سفر به شهر زیبای اصفهان را دارند، می‌توانند از جدیدترین نقشه معابر و اماکن شهر اصفهان بهره‌مند شوند.

وی افزود: پیرو درخواست اداره امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، سامانه مکان‌مند شهر اصفهان به زبان انگلیسی برای استفاده گردشگران خارجی توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با نشانی isftourism.isfahan.ir/map راه‌اندازی شد.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان تصریح کرد: سامانه اصفهان من قابلیت‌های متعددی از جمله قابلیت مسیریابی خودرو، دوچرخه و پیاده همراه با گام‌های مسیر به زبان انگلیسی، اطلاع از موقعیت دقیق اماکن تاریخی و تفریحی همراه با ارائه تصاویر و داده‌های توصیفی مربوطه، اطلاع از رویدادهای بین‌المللی در حال برگزاری در شهر اصفهان، قابلیت جست‌وجو موقعیت مکانی اماکن مختلف و فاصله زمانی آن‌ها و نمایش هم‌زمان تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های ترافیکی را شامل می‌شود.

فردانی بیان کرد: از دیگر نکات مثبت سامانه اصفهان من می‌توان به بهره‌وری این سامانه از جدیدترین تغییرات نقشه معابر و اسامی مصوب شورای نام‌گذاری معابر شهر اصفهان اشاره کرد.

کد خبر 750969

دیگر خبرها

  • آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ میزبان گردشگران خارجی ۶۳ کشور بوده است
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • فراهم کردن قابلیت ارائه خدمات سفر و گردشگری به زبان انگلیسی در شهر اصفهان
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • میزان بارش باران در ۷۲ ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد
  • تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی
  • اجرای موفقیت‌آمیز آزمون نمونه‌های طرح پیش بسته‌بندی در خراسان جنوبی
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!