Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@08:31:40 GMT

نشست‌های تخصصي با موضوع «قرآن و تفسیر» برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۹۲۹۹۳

نشست‌های تخصصي با موضوع «قرآن و تفسیر» برگزار شد

خبرگزاری شبستان: سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصي بخش بين‌الملل نمايشگاه قرآن كريم با موضوع «قرآن و تفسیر» در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصي بخش بين‌الملل نمايشگاه قرآن كريم با موضوع «قرآن و تفسیر» شامگاه چهارشنبه (9 خردادماه) در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتداء این نشست حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با اشاره به بحث «نقش آفرینی روایات و احادیث در تفسیر قرآن» اظهار داشت: ما می‌توانیم با الهام بسیاری از روایات تفسیر قرآن را استخراج کنیم.

وی ادامه داد: ما در زمینه تفسیر و اصول تفسیری کتاب‌های زیادی را داریم اما اصل این است که از روایات الهام بگیریم تا بتوانیم یک اصول تفسیری را بدست بیاوریم، بنابراین در این زمینه می‌توان سه اصل «حجیت مفاد جمله های مستقل»، «توسعه معنایی»، و «ضرورت استنطاق» را مطرح کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام کاظم قاضی زاده با اشاره به موضوع «تحلیل نظریه قرآن بسندگی در تفسیر» خاطرنشان کرد: ما نباید موضوع قرآن بسندگی در تفسیر را با موضوعاتی چون "قرآن بسندگی در دین" و "قرآن بسندگی در حوزه شریعت و احکام" اشتباه بگیریم.

عضو هيأت علمي دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: قرآن بسندگی در تفسیر" به این معنا که می توانیم حداقل فهم معانی قرآن را از داخل خود قرآن به دست بیاوریم، امری قابل پذیرش است و مرحوم علامه طباطبایی نیز بر اساس همین نظریه تفسیر المیزان را نوشتند.

قاضی‌زاده بیان کرد: برخی از قول علامه طباطبایی مطرح‌ می‌کنند که این عالم ربانی معتقد بودند که در تفسیر حداکثر از قرآن استفاده کنید و در مواردی هم به روایات مراجعه کنید، از نظر بنده این نظریه درست نیست، علامه طباطبایی تفسیر قرآن به قرآن را به عنوان یک مکتب نه یک روش مطرح می‌کردند.

وی افزود: البته اگر در موارد خاصی در تفسیر المیزان نوع تأملات علامه نیاز به بحث داشته باشد و نظریه ایشان در برخی موارد قابل تطبیق کامل نباشد، باید درباره آنها بیشتر تأمل کرد.

عضو هيأت علمي دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد:: البته اینکه ما بخواهیم دیدگاه علامه طباطبایی را قرآن بسندگی در تفسیر برگردانیم و بگوییم ایشان قائل هستند که در تفسیر حدالامکان به قرآن مراجعه کنید و در مواردی هم به روایات و غیره مراجعه کنید، چنین نظریه‌ای قابل پذیرش نیست.

در پایان این مراسم نیز حکمت عبید الخفاجی به صورت اینترنتی (وبینار) به بيان مطالبي درباره «اصطلاح تفسیر و چشم انداز تطور آن؛ بررسی عوامل شکل گیری و دگرگونی» پرداخت.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه قرآن مجلس نمایشگاه قرآن کریم ماه رمضان دولت علی لاریجانی مسجد طراز اسلامی مسجد کانون های مساجد ناصر ملک مطیعی تفسیر قرآن مصلی تهران نمایشگاه قرآن کریم بخش بین الملل نشست تخصصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۹۲۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!

روزنامه اعتماد از افزایش ۴۰ درصدی بودجه جامعه‌المصطفی خبر داده و آن را بیشتر از دانشگاه علامه طباطبایی و علم و صنعت برآورد کرده است.

جامعه‌المصطفی العالمیه، یکی دیگر از نهاد‌های مذهبی است که ردیف بودجه مستقلی دارد. این نهاد، در سال ۱۴۰۲، رقمی معادل یک هزار و ۱۷ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است؛ برای سال جاری، دولت پیشنهاد کرده تا یک هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان دراختیار این نهاد مذهبی قرار بگیرد.

در همین حال ۲۰۰ میلیارد تومان هم بودجه اختصاصی پیشنهاد شده است که سرجمع می‌شود ۴۰ درصد افزایش بودجه برای سال ۱۴۰۳.

tags # بودجه 1403 سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجو معلم در لرستان
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجومعلم در لرستان