Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-28@22:11:45 GMT

منافع ملی و بازتعریف سیاست!

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۱۴۹۱۷

منافع ملی از جمله این مفاهیم است که نبودن دامنه و مرز در تعریف آن باعث شده در میانه رقابت‌های سیاسی به وسیله‌ای برای تضعیف یا تخریب رقبا تبدیل شود و از نقش و جایگاهش تحریف شود.
در سایر کشورها تهدید دشمنان موجب اتحاد داخلی می شود و حتی در اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته موجب رشد اقتصادی و بهبود شاخص‌ها می‌شود؛ در آمریکا حزب دموکرات و جمهوری خواه، در انگلستان حزب کارگر و محافظه کار، در آلمان حزب دموکرات مسیحی و سبزها، و به طور کلی سلیقه‌های راست‌گرا و دیدگاه‌های چپ‌گرا، به رغم اختلاف و رقابت، در برابر تهدیدها متحد می‌شوند و تلاش گسترده‌ای را برای تبدیل تهدید به فرصت شکل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما در کشور ما و از نگاه برخی جریان‌ها این قاعده بر عکس است و در تنگناهای  تهدید و رجزخوانی جنگ‌طلبان ، به دنبال فرصتی برای زدن و تخریب رقیب خود به اقداماتی دست می‌زنند که بر خلاف منافع ملی است.
اینکه هر فرد و گروه و جریانی با توسل به منافع ملی اقدامات داخلی خود را توجیه کند یا از فضای بیرونی منافع درونی خود را تعقیب کند، نشان می‌دهد ما در تعاریف هم بحران بزرگی داریم،به صورتی که  سایر مشکلات و موانع بر پایه‌ها ی  این ابهام ساخته  می‌شود.

مادامی که به فهم مشترک و تعریف  درستی  از منافع  نرسیم، هرجریانی  با برداشت سلیقه‌ای و نگاه بخشی  به جای انسجام در هنگام خطر  اختلاف  می‌آفریند.
روی دیگر سکه بهره‌برداری از فشار خارجی برای تغییر در آرایش داخلی، نبودن سازوکار مناسب  و ضعیف بودن فرهنگ دموکراتیک است که  باعث می‌شود برخی جریان‌های سیاسی با درک وارونه از  سیاست آن را فقط در خارج کردن رقیب از صحنه ببینند، در حالی که معنی کلی سیاست نه به معنای تلاش برای  اختلاف، که توانایی و هنر انسجام بخشی و همراه کردن سلیقه‌های مختلف و ضد هم در یک راستا  است. شاید سیاست هم باید دوباره تعریف شود.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اصلاح طلبان اصلاحات تخریب منافع ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۱۴۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا «کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

آیت‌الله رئیسی سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

کد خبر 748120

دیگر خبرها

  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی