Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@07:37:47 GMT

آقای ولایتی و اعتماد به روس ها

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۳۰۱۱۱

آقای ولایتی و اعتماد به روس ها

تهران- ایرنا- آقای دکتر ولایتی در نشست (تجربه ماندگار) در یک چرخشی عجیب از موضع موید برجام خود برگشته؛ و بعنوان نقد و طعنه به برجام گفت: ما در مذاکرات آتش بس پس از پذیرش قطعنامه 598 با عراق در سال 68ش؛ متخصصین حقوقی و دفاعی خوبی مثل دکتر حبیبی و دکتر ممتاز... داشتیم و آنرا موفقترین مذاکرات تاریخ نامید و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..!

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی نوشت: آقای دکتر ولایتی در نشست (تجربه ماندگار) در یک چرخشی عجیب از موضع موید برجام خود برگشته؛ و بعنوان نقد و طعنه به برجام گفت: ما در مذاکرات آتش بس پس از پذیرش قطعنامه 598 با عراق در سال 68ش؛ متخصصین حقوقی و دفاعی خوبی مثل دکتر حبیبی و دکتر ممتاز... داشتیم و آنرا موفقترین مذاکرات تاریخ نامید و...! چون مغالطات و خطاهای زیادی در سخنان ایشان وجود دارد محض رضای خدای متعال برای رفع مغالطه و روشن شدن حقایق؛سوالات و نکاتی را به عرض می‌رسانم:

اولا بر فرض غلط ایشان که مذاکرات قطعنامه را موفقترین بدانیم جای خوشوقتی دارد که ایشان به وجود متخصص و ارزش تخصص در تیم خود اعتراف کردند این را بفال نیک می‌گیریم ولی این حقیقت تلخ را چگونه پنهان کنیم که خود وزیر خارجه ما که در راس دستگاه سیاست خارجی و مسئول این مذاکرات بود در آن زمان یک متخصص اطفال بوده و تخصصی در کار خودش (سیاست خارجی) نداشت ! و اگر نبود حماقت صدام در حمله به کویت و حمله متقابل امریکا به او؛چه بسا ما حتی اسرا و سرزمین اشغال شده آخر جنگ خود را نمی‌توانستیم آزاد کنیم!

ثانیا ایشان در طول هشت سال جنگ تحمیلی صدام چهار بار به روسیه (حامی اصلی صدام) سفر کردند؛ بفرمایند چه تاثیری مذاکرات ایشان در تقلیل حمایتهای نظامی روسیه از صدام داشت؟ هیچ ! بلکه روسها غیر از بمب اتمی؛هر سلاح پیشرفته‌ای را به صدام دادند آنها وسط جنگ پس از پایان پیمان ده ساله روسیه با عراق در سال 62 ش مجددا پیمان 25 ساله همکاری نظامی با صدام بستند اما حتی خبر آن در داخل پخش نشد زیرا تبلیغات داخلی ما (که دست چپی‌ها بود) سخت در گیر خصومت با امریکا و اسرائیل بود و همگی بجای این واقعیت تلخ جنایات و خصومتهای آمریکا و اسرائیل را هوار می‌کرد بطوریکه مردم ایران خیال می‌کردند امریکا به صدام اسلحه می‌دهد ! و وزارت خارجه که باید در این باره خط و هشدار دهد ساکت بلکه موید آن بود این تبلیغات مثل آن است که شما درحال جنگ با بنی عباس بر ضد بنی‌امیه (خصم بنی‌عباس) شعار دهی! و متاسفانه ایشان بعنوان وزیر خارجه؛ فریاد نکشید و به مسئولین و مردم نگفت: حامی اصلی تسلیحاتی صدام؛روسیه است آن هم باوجود روابط دیپلماتیک با ما هفتاد در صد سلاحهای صدام را تامین می‌کند هویت دشمن تابع خواست ما نیست بلکه واقعیت خارجی است که بسا خلاف خواست و تحلیلهای ماست گاهی شما می‌خواهی با بنی امیه بجنگی ولی می‌بینی منصور دوانیقی مقابل شماست باید سیاستت را مطابق واقع کنی.

ثالثا تحریم های ضد ایران سه لایه داشت (تروریستی؛ حقوق بشری ؛هسته ای) و بهانه‌های دو لایه اول از سه لایه تحریم؛ در دوران وزارت فخیمه ایشان ریخته شده است عفی‌الله‌عنه؛ سر بسته بگذریم؛ ایشان بفرمایند چه تلاشی برای جلوگیری از کارهای موجب تحریم کردند و چه هنری برای تصویب نشدن این تحریمها در مجامع بین‌المللی انجام دادند؟

رابعا این طبیب بزرگوار نخبگان و علمای مستقل و آگاه ما که قائل به عدم اعتماد به روسیه و طرفدار رابطه مساوی با شرق و غرب هستند؛را مورد لطف قرار داده و جاهل و غرب زده نامیدند و سپس با شعار لزوم نگاه به شرق؛ از ملت ایران می‌خواهد به روسیه اعتماد کرده یا لا اقل به آن خوشبین باشند! عجبا روسیه‌ای که حامی اصلی صدام و حامی تجزیه آذربایجان بدست پیشه وری در 1320 شمسی بوده و قبل از آن صد و هفتاد سال پیش؛ تحمیل‌کننده عهد نامه گلستان و ترکمن چای؛و جدا‌کننده بخشهای زیادی از ایران بوده است ! آیا ما بیاییم مثل کشورهای فعلی ترکمنستان و ارمنستان و تاجیکستان؛زیر چتر روسیه برویم تا از شر غرب راحت شویم؟ این پیشنهاد خطرناکی است من خواهش می‌کنم نخبگان در باره این پیشنهاد نظر دهند؛ این سخن چه فرقی با سخن توده‌ای‌ها دارد؟

خامسا رابطه مفهوم مشکک و دارای درجات بسیاری است از رابطه برابر چین و امریکا تا رابطه ذلیلانه شاه پهلوی و شیوخ ذلیل خلیج فارس با امریکا را در بر می‌گیرد و مطلوب ما رابطه برابر با شرق و غرب است ولی با اعتماد و خصومت زیاد با یک طرف مخالفیم.

*منبع:روزنامه جمهوری اسلامی،1397،3،12
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جمهوري اسلامي دكتر ولايتي روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۰۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس با پیشنهاد مصر موافقت کرد

یک رسانه عبری زبان ادعا کرد، حماس موافقت مشروط خود را با آخرین طرح ارائه شده توسط مصر اعلام کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه یدیعوت آحارانوت در خبری ادعا کرد، جنبش حماس با طرح پیشنهادی مصر که اخیرا به این جنبش و اسرائیل ارائه شده بود، موافقت کرده اما آن را مشروط به تضمین‌های شفاف و محکم آمریکا در رابطه با پایان قطعی جنگ کرده است.

در ادامه خبر این رسانه عبری زبان آمده است: حماس بعد از آن که وعده آمریکا در رابطه با اینکه آتش بس موقت به آتش بس دائم تبدیل خواهد شد، با این طرح پیشنهادی موافقت کرده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، یک هیئت از حماس به ریاست خلیل الحیه نایب رئیس حماس امروز شنبه به قاهره سفر کرده و پاسخ‌های رسمی به طرح پیشنهادی مصر را در رابطه با تبادل اسرا تقدیم مسئولین این کشور خواهد کرد.

همچنین رئیس سیا نیز برای پیشبرد این توافق به قاهره سفر کرده و گفته می‌شود، مسئولین اسرئیلی هم منتظر رسیدن پاسخ رسمی حماس هستند اما پالس‌های مثبتی در این رابطه دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهند حماس با اجرای مرحله اول از توافق را بدون آن که اسرائیل تعهدی در رابطه با پایان جنگ داشته باشد، خواهد پذیرفت اما در مقابل شرط‌های بسیار سختگیرانه‌ای در رابطه با شمار اسرایی که آزاد کرده و شمار اسرایی فلسطینی که باید آزاد شوند، قرار داده است.

یک مسئول اسرائیلی در این رابطه به پایگاه خبری واللا نیوز هم گفت: حماس درِ مذاکرات را نبسته است اما همچنان شرط‌های سختی را برای ما قرار خواهد داد و همین امر باعث می‌شود تا این پرسش مطرح شود در مقابل این شرط‌های سخت، نتانیاهو و کابینه‌اش حاضر به پیشبرد توافق خواهند بود.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • چین: از نشستهای صلح اوکراین با مشارکت همه طرف‌ها حمایت می‌کنیم
  • فیلم| صدام حسین در ورزشگاه آزادی | خشم کاربران از اقدام تماشاگر
  • حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال! + فیلم
  • تبلیغ گوشی موبایل در امریکا توسط دختران با حجاب | تصویر
  • فیلمی شوکه‌کننده از حضور بدل صدام حسین در ورزشگاه آزادی! + ویدئو
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم
  • «اُمّ علاء»؛ مادر شهیدی که هفت عزیزش را تقدیم اسلام کرد
  • بلاروس آماده میزبانی مذاکرات صلح اوکراین است
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • حماس با پیشنهاد مصر موافقت کرد