Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@02:39:23 GMT

فعالیت معدن طلای «زرشوران» با ۲۰۰ کارگر موقتا توقف شد

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۳۰۳۰۲

به گزارش خبرنگار ایلنا، معدن طلای زرشوران به عنوان بزرگترین واحد معدنی طلا در کشور که در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی فعالیت دارد، از نهم خرداد ماه موقتا تعطیل شده و کارگران آن بلاتکلیف شده‌اند.

کارگران در تشریح دلایل تعطیلی معدن طلای زرشوران می‌گویند: این اتفاق به دنبال اجتماع شماری از اهالی روستاهای اطراف معدن زرشوران واقع شهرستان تکاب بر سر یافتن شغل در معدن زرشوران رخ داده که به درگیری نیز منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها می‌گویند: بعد از خروج پیمانکار قبلی (شرکت پیمانکاری گسترش راه معدن شهسوار) از مهرماه سال ۹۶ مسئولیت استخراج خاک طلای معدن زرشوران به شرکت "آهن آجین" واگذار شده و این شرکت مرتبا برای جذب نیروی کار از اهالی غیربومی استفاده می‌کند.

بر پایه این اطلاعات؛ از زمان آغاز عملیات استخراج در این واحد معدنی، طبق روال معمول شمار قابل توجهی از اهالی این منطقه برای یافتن شغل به معدن طلای زرشوران مراجعه می‌کنند. این جویندگان کار بیشتر از اهالی روستاهای زرشوران، یار عزیز و نیکند و.. در شهرستان تکاب هستند. یکی دیگر از مشکلات این اهالی خسارت‌های ناشی از تخریب محیط زیست ازسوی شرکت استخراج کننده است.

ظاهرا حضور مستمر اهالی روستاها در محوطه معدن زرشوران باعث شده کارگران شاغل در این واحد معدنی برای انجام وظایف خود با مشکل مواجه شوند، چنانچه به تشخیص کارفرما فعالیت معدن از روز نهم ماه جاری به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

گفته می‌شود روز پنجشنبه گروهی از کارگران شاغل در معدن زرشوران مقایل فرمانداری تکاب دست به اعتراض صنفی زده‌اند و از قرار معلوم علت این اقدام؛ اعتراضی نامشخص بودن وضعیت شغلی آنهاست.

یکی از کارگران معدن زرشوران با یادآوری شرایط نامناسب بازار کار در منطقه سکونت خود می‌گوید: این واحد معدنی تنها فرصت شغلی منطقه است که در اختیار اهالی روستاهای اطراف معدن قرار دارد.

مقصود ناصری (سرپرست کارگاه معدن زرشوران) در گفتگو با ایلنا، ضمن تایید مشکلات به وجود آمده در این واحد  معدنی گفت: به دنبال تجمع شماری اهالی روستاهای اطراف معدن در این واحد معدنی، کارفرما برای تامین امنیت کارگران تصمیم به تعطیلی موقت این واحد گرفته است.

او با رد ادعای کارگران در خصوص اینکه اعتراض اهالی روستاها بر سر جذب نیروی کار غیربومی است، گفت: اهالی این روستاها مدعی‌اند ادامه فعالیت معدن امکان‌پذیر نیست و موجب تخریب محیط زیست آنها شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر سه تا ۴ روز است با ادامه مزاحمت‌های اهالی برای نیروی کار شاغل، معدن به حالت تعطیل درآمده، درباره تجمع کارگران گفت: روز پنجشنبه کارگران شاغل در معدن برای مشخص شدن وضعیت شغلی خود مقابل فرمانداری تکاب تجمع کردند و فرمانداری قول پیگیری مشکلاتشان را داده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تامین امنیت خاک محیط زیست معدن گفتگو با ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان

به گزارش خبرنگار مهر، انگار قرار نیست وقوع حوادث منجر به فوت معدنچیان در معادن زغال‌سنگ شمال استان کرمان پایانی داشته باشد، زیرا این بار در حادثه دیگر که در معدن زغال‌سنگ هشونی شهرستان کوهبنان به وقوع پیوسته است یک کارگر ۴٠ ساله این معدن جان خود را از دست می‌دهد.

این کارگر معدن که عبدالله اسماعیلی نام دارد با ۱۸ سال سابقه کار و دارا بودن ۲ فرزند، ساکن روستای جور کوهبنان بود که متأسفانه ساعت ٩ صبح روز جمعه ١۴ اردیبهشت بر اثر حادثه‌ای دستش در نوار نقاله معدن گیر کرده و بر اثر حرکت نوار نقاله از بدنش جدا می‌شود.

پس از قطع شدن دست، این کارگر به علت خون ریزی شدید قبل از انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهد.

در طی چند دهه اخیر بر اثر وقوع حوادث متعدد در معادن زغال‌سنگ شمال استان کرمان ده‌ها معدنچی جان خود را از دست داده‌اند.

حوادثی که بسیاری از آنها به دلیل پایین بودن ایمنی این معادن و شرایط سخت کار در اعماق معادن زغالسنگ به وقوع پیوسته است.

کد خبر 6096677

دیگر خبرها

  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • سومین کارخانه سیمان «ویدر»، نگرانی ادامه‌دار اهالی و پاسخ یک مسئول
  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر
  • بررسی علت مرگ کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است
  • علت فوت کارگر معدن در کرمان چه بود؟
  • مرگ کارگر معدن زغال سنگ در کرمان به دلیل نبود ایمنی کار (+ عکس)
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • جان باختن یک کارگر معدن در استان کرمان