Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این یادداشت سعی داریم با کشور سوئد، یکی از تیم های حاضر در گروه ششم جام جهانی 2018 بیشتر آشنا شویم.

اختصاصی طرفداری - در بیستمین و سومین قسمت از سفر به کشورهای حاضر درجام جهانی 2018 در طرفداری، به کشور سوئد و نماینده قاره اروپا می رسیم.

سوئدی ها تاکنون 12 بار در جام های جهانی حاضر بوده اند که بهترین نتیجه آن ها به سال 1958 بر می گردد که در آن دوره میزبان بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تیم در آن سال با شکست در بازی فینال مقابل برزیل، به مقام نایب قهرمانی جام جهانی دست یافت که بهترین مقام این کشور در تاریخ جام های جهانی به حساب می آید. گفتنی است تیم فوتبال زنان سوئد، یکی از بهترین تیم های حال حاضر فوتبال جهان محسوب می شود.

معرفی کشور سوئد

سوئد کشوری سردسیر در شمال اروپا و در شبه جزیره‌ اسکاندیناوی است که در گذشته های دور قلمروی وایکینگ‌ها محسوب می شده است. سوئد با مساحت 450 هزار کیلومتر مربعی خود، ششمین کشور پهناور اروپا و پنجاه و پنجمین کشور وسیع دنیا به شمار می رود. این کشور از غرب با نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک مرز مشترک دارد. نام سوئد در زبان فارسی، از نام فرانسوی این کشور (Suède) گرفته شده و پایتخت آن هم شهر اِستُکهلم است. اِستُکهلم پایتخت کشور سوئد، بزرگ‌ترین شهر این کشور و پرجمعیت‌ترین شهر در سرزمین‌های نوردیک است. این شهر با حومه خود، نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت داشته و در سال 2010 به عنوان پایتختِ سبز قاره اروپا شناخته شد. از شهرهای مهم دیگر این کشور می توان به گوتنبرگ، مالمو و هلسینگبورگ اشاره کرد. جمعیت این کشور سردسیر هم بیش از 10 میلیون نفر بوده که هشت میلیون نفر از آن ها را خود سوئدی ها تشکیل داده و بقیه مهاجرین کشورهای دیگر هستند. حکومت کشور سوئد پادشاهی مشروطه است و دولت به شکل پارلمانی اداره می‌گردد. پادشاه در این کشور مقامی تشریفاتی است و کشور را نخست‌وزیر اداره می‌کند.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2016 بیش از 500 میلیارد دلار بوده و جایگاه خوبی در جنبه‌های مختلف ملی مانند کیفیت زندگی، آزادی شهروندی، بهداشت، آموزش، اختلاف طبقاتی، رفاه و توسعه انسانی دارد. غول بزرگ سازنده خودروهای سنگین و قطعات مربوط به آن که شرکت ولوو (Volvo) نام دارد نیز در این کشور قرار دارد. از جمله تولیدات این شرکت تریلی، کامیون، اتوبوس، تجهیزات ترابری و سازه‌ای، سامانه‌های پیش‌رانش دریایی و صنعتی، تجهیزات هوافضا و ارائه خدمات مالی است. سوئد یکی از کشورهایی است که شهروندانش امید به زندگی بالایی دارند. کشور سوئد با متوسط طول عمر 82 سال در رده‌ سیزدهم دنیا جای گرفته است. این کشور در مجموع هفت جایزه نوبل در ادبیات گرفته که یکی از آن ها متعلق به خانم «سلما لاگرلف»، اولین زن تاریخ است که در سال 1909 این جایزه را دریافت کرده است. یکی از مهم ترین اختراعات سوئدی ها، کمربند ایمنی در خودروهاست که تاکنون جان میلیون ها نفر را در سوانح رانندگی نجات داده است. گذرنامه های این کشور به همراه گذرنامه های بریتانیا، فنلاند و آلمان، از معتبرترین گذرنامه های دنیا بوده و با آن می توانید به بیشتر کشورهای جهان بدون ویزا سفر کنید.

    شهر اِستُکهلم پایتخت کشور سوئد

اگر قصد سفر به سوئد را دارید:

سوئد به کشور گوزن های شمالی و آفتاب تابستانی بی پایانش مشهور است. این کشور زیبا دارای جزیره های بسیار و دست نخورده ای است، که لذت یک سفر عالی را به دوست داران طبیعت می چشاند؛ حتی پایتخت این کشور هم خود از 14 جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده است و دیدنی های بسیاری دارد. علاوه براین جزایر زیبا، این کشور دارای دهکده های ماهیگیری قدیمی، ساختمان های رنگارنگ چوبی، کلبه های سنتی،  قلعه ها و کلیساهای سنگی و برخی از مدرن ترین آثار معماری معاصر می باشد. استکهلم که به «ونیز شمال» معروف است، دارای سه منطقه خاص بیرکا (Birka)، دروتنینگهلم (Drottningholm) و گورستان جنگلی است که هر سه این مناطق، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. علاوه بر این مناطق، استکهلم دارای موزه‌هایی با سطح بین‌المللی، تئاترها، گالری‌ها و انستیتو نوبل است، که دل از هر گردشگری می رباید.

یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سوئد، جزیره گاتلند است که در دریای بالتیک واقع شده است. این جزیره با شن های سفید و پوشش گیاهی خاص خود در اروپا مشهور است. از مکان های تاریخی این کشور که قدمتی نزدیک به 800 سال دارد، گاملا اوپسالا است. این مکان روزگاری محل اقامت پادشاهان سوئد بوده است. همچنین در مرز بین سوئد و کشور فنلاند، زمین گلفی وجود دارد که نیمی از سوراخ های آن در کشور سوئد و نیمی دیگر هم در کشور فنلاند واقع شده است. از دیگر مناطق مهم گردشگری کشور سوئد از دید طرفداری می توان به منطقه حفاظت شده کالبرگ، پارک ملی سارِک، جزیره جورگاردن با حیات وحش بی نظیرش، شهر گوتنبرگ دومین شهر بزرگ سوئد با آثار فرهنگی خاص خود و پارک تفریحی و بسیار محبوب گرونا لوند در استکهلم اشاره کرد.

    طبیعت زیبای کشور سوئد

با طرفداری همراه باشید تا 10 حقیقت جالب، شنیدنی و عجیب که کمتر در مورد این کشور شنیده باشید، را برایتان بازگو کنیم.

 

1. سوئد دو قرن است که در هیچ جنگی شرکت نداشته است

صدای بمب و شلیک اسلحه، کشتار و قتل و غارت، خرابی و خونریزی؛ شاید برای بسیاری از کشورهای دنیا صدایی آشنا بوده باشد. به مانند کشور خودمان ایران که هشت سال درگیر جنگی نابرابر بود و یا در کل، منطقه خاورمیانه که روزی نیست خبری از کشته شدن و درگیری در آن نشنویم. اما در کشور سوئد، تمام مردمان آن با واژه جنگ کاملا بیگانه هستند. سوئد دویست سال است، که جنگ را در داخل مرزهای خود تجربه نکرده است. رکوردی که هیچ کشوردیگری در دنیا به نزدیکی آن هم نمی‌رسد. آخرین جنگ در این کشور به 200 سال پیش بازمی‌گردد. در روز 14 اگوست سال 1814 قراردادی میان سوئد و نروژ امضا شد که به قرارداد صلح «موس» معروف گشت. از این روز تاکنون، سوئد هرگز جنگی را در داخل خاک خود تجربه نکرده است. سازش‌کاری و خودداری از درگیرشدن با دیگران، جزیی از فرهنگ مردم این سرزمین است. شاید برایتان جالب باشد با این تفاسیر، این کشور هفدهمین قدرت برتر نظامی دنیا و یکی از قطب های تولید اسلحه در جهان محسوب می شود.

   نیروی نظامی کشور سوئد

2. آلفرد نوبل

آلفرد برنهارد نوبل شیمی‌دان، مهندس، مبتکر و اسلحه‌ساز سوئدی  بود که به عنوان مخترع دینامیت شناخته می شود. نوبل تا پایان عمرش صاحب یکی از بزرگترین کارخانه های اسلحه سازی آن روزگار به نام بوفورس بود. وی متولد اکتبر 1833 در شهر استکهلم سوئد بود و علاقه بسیاری به علم شیمی داشت. آلفرد نوبل تقریبا تمامی وقت خود را صرف تحقیق درباره مواد منفجره، مخصوصا ایمن‌سازی و استفاده بهتر از نیتروگلیسیرین می کرد. این ماده پیش تر در سال 1847 توسط آسکانیو سوبررو، دانشمند ایتالیایی کشف شده بود. تحقیقات گسترده نوبل سرانجام در سال 1866 منجر به اختراع دینامیت شد. دینامیت اولین ماده منفجره قابل کنترل ساخت بشر به حساب می آمد که از باروت قدرت بیشتری داشت. امروزه بر روی دینامیت‌ها واژه «شدیدا منفجره» درج می‌شود که به مفهوم آن است که این ماده قدرت تخریب بالایی دارد. او هیچ وقت ازدواج نکرد و قبل از مرگش وصیت کرد، 94 درصد از داراییش که مبلغ 31 میلیون کرون سوئد، معادل 4.2 میلیون دلار می شد را به پنج جایزه و به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح؛ به افرادی تعلق گیرد که بیشترین خدمت را به مردم کرده باشند. جایزه ای که به اسم خودش نوبل نامیده شد. هر سال هر یک از جوایز حداکثر به سه نفر اهدا می‌شود. هر جایزه عبارت از یک مدال طلا، یک دیپلم افتخار و مبلغی پول به ارزش 10 میلیون کرون سوئد است.

    آلفرد نوبل، مخترع دینامیت و مؤسس جایزه نوبل

3. کمربند ایمنی، اختراع سوئدی ها

کمربند ایمنی، ابزاری مهارکننده برای حفاظت از سرنشینان خودرو در برابر حرکت های شدید و برخورد با قسمت های داخلی خودرو بر اثر تصادفات است. سوئدی ها و کمپانی بزرگ ولوو، مخترع کمربندهای ایمنی در جهان هستند. تحقیقات دو مهندس سوئدی شرکت ولوو به نام های«بنجت اودلگارد» و «پیر اولف ومن» و یک مهندس خانم هوا-فضا به نام «نیلز بوهلین» منجر به اختراع ساده ترین سیستم ایمنی در همه خودروها و البته مهم ترین آن ها شد. قبل از اختراع کمربند ایمنی در دهه 50، سالانه عده زیادی از مردم دنیا و به خصوص در کشور سوئد، بر اثر سوانح رانندگی و پرت شدن از ماشین و یا برخورد با فرمان و شیشه جلو جان خود را از دست می دادند. اختراع این سه نفر یکی از حیاتی ترین اختراعات تاریخ محسوب می شود. ولووی سوئد در جهت ارتقای ایمنی مردم، از حق انحصاری اختراع کمربند ایمنی اتومبیل گذشت و به‌صورت رایگان در دسترس دیگر تولیدکنندگان اتومبیل قرار داد. کمربند ایمنی هر 6 دقیقه جان یک نفر را نجات می‌دهد و در بیش از یک میلیارد خوردو در جهان هم استفاده می شود.

4. حقوق به دانش آموزان سوئدی

طبق قانونی که از آگوست سال 2010 در کشور سوئد اجرایی شد، مدیرهرمدرسه ای موظف است درصورت تشخیص آموزگار به نیاز دانش آموزی به کمک فوق العاده، درموردچگونگی این کمک و شکل اجرای آن را تصمیم بگیرد. طبق این قانون هیچ مدرسه ای نباید به بهانه کمبود بودجه، از دادن کمک هایی که حق هردانش آموزی است، خودداری کند. دولت این کشور به طور ماهیانه، 187 میلیون دلار به دانش آموزان کشورش جهت ثبت نام در دبیرستان‌ها، کمک مالی می‌کند تا محصلین این کشور بدون هیچ دغدغه فکری به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین سوئد از سال 1979 میلادی تاکنون، هر گونه تنبیه کودکان در مدارس را ممنوع کرده است. در آخر بد نیست این را هم بدانید که در مدارس این کشور نمره دادن ممنوع است. مطالعات روانشناسي نشان مي دهد درجه بندي کودکان از طريق نمره دادن، به شخصيت آن ها آسيب مي رساند و از این رو نمره دادن در مدارس این کشور ممنوع است.

    کمک هزینه ماهانه 187 میلیون دلاری کشور سوئد به دانش آموزانش

5. گروه موسیقی ABBA

آبا (ABBA) یکی از مشهورترین گروه های تاریخ موسیقی پاپ سوئد و جهان، به خصوص در دهه هفتاد و هشتاد میلادی بود که اعضای آن چهار سوئدی (دو مرد و دو زن) بودند. ترانه های این گروه موفق سوئدی، بین سالهای 1972 تا 1982 همواره در صدر جدول فهرست بهترین و پرطرفدارترین ترانه های سال قرار داشتند. گروه آبا با فروش استثنایی 375 میلیون نسخه در سرتاسر دنیا، دارای رتبه چهارم پرفروش ترین گروه موسیقی پاپ در تاریخ موسیقی دنیاست. این میزان فروش آلبوم های این گروه در زمان خود، بعد از صادرات اتوموبیل های شرکت مشهور ولوو، دومین قلم صادراتی بزرگ این کشور به شمار می رفته است. گروه آبا نخستین گروه موسیقی از یک کشور غیر انگلیسی زبان بود که موفقیت چشمگیری در جدول فهرست پرطرفدارترین ترانه های کشورهای انگلیسی زبان از جمله در انگلستان، آمریکا، ایرلند، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند داشت. همچنین، ترانه ها و آلبوم های این گروه سوئدی در بین سایر کشورهای قاره آمریکا از جمله مکزیک، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، پرو و بسیاری دیگر از کشورها، همواره از محبوب ترین ها بود. از بین اعضای گروه آبا، Agnetha و Björn یک زوج متاهل بودند که بعدها درسال 1979 میلادی متارکه کردند. دو عضو دیگر گروه Frida و Benny در سال 1981 با هم ازدواج کردند. پس از جدایی اعضای گروه آبا، اعضای گروه به موفقیت های دیگری در زمینه ترانه سرایی و آهنگ سازی دست یافتند، ولی دیگر هرگز شهرت آن ها به اندازه قبل تکرار نشد.

    اعضای گروه موسیقی آبا (ABBA)

6. اولین کشور پاک جهان تا سال 2050

سوئد برنامه های بلندپروازانه ای در سر دارد که تا سال 2050 تمامی نیاز خود را از سوخت های فسیلی قطع نموده و تبدیل به اولین کشور در این زمینه در جهان شود. شاید این هدف بزرگ‌تر از توان کشوری مانند سوئد به نظر بیاید، اما این کشور اسکاندیناوی تاکنون توانسته دو سوم برق مصرفی‌اش را از منابع غیر فسیلی مانند آب و انرژی هسته‌ای تامین کند و اکنون بر افزایش ظرفیت تولیدانرژی خورشیدی و انرژی باد تمرکز دارد و علاوه بر این در تلاش است، تا صنعت حمل و نقل عمومی خود را طبیعت ‌مدار‌تر سازد. بیشترین بخش این بودجه از محل افزایش مالیات بنزین و سوخت‌های دیزلی تامین خواهد‌شد. در تحقق همین هدف، سوئد بزرگترین سیستم خورشیدی جهان را دارد که در زمینی به مساحت 950 کیلومتر مربع ساخته شده است. گفتنی است در گوشه‌ و‌ کنار جهان، کشورهای دیگری نیز وجود دارند که در این مسیر قدم گذاشته‌باشند. ‌هاوایی در تلاش است به اولین ایالت پاک از سوخت فسیلی در آمریکا تبدیل شود و جورج‌تاون تگزاس نیز در تلاش است، تمامی انرژی خود را از منابع پاک تامین کند. کشور کاستاریکا هم در اوایل سال 2015 به مدت 75 روز به صورت کامل از سوخت پاک استفاده کرد.

7. صاحب فرزند شوید و 480 روز مرخصی با حقوق بگیرید

سوئد از جمله کشورهایی در دنیا محسوب می شود که دارای رشد جمعیتی منفی بوده و دولت این کشور برنامه های تشویقی متعددی را برای زوج های سوئدی، برای بچه دار شدن در نظر گرفته است. سوئد به برابری حقوق زن و مرد معروف است و جالب است بدانید، امکانی فراهم کرده تا پدرها هم بتوانند برای تولد فرزندشان مرخصی بگیرند و به مراقبت از نوزاد کمک کنند. سوئد چنان به پرورش بچه ها اهمیت می دهد که پدر و مادرها به ازای هر بچه، در مجموع 480 روز مرخصی دارند. در 390 روز از این مدت، 80 درصد از حقوق والدین تا سقف 4500 دلار در ماه به آن ها پرداخت می شود. اختصاص این میزان مرخصی، تلاشی است كه برای برابری جنسی در این كشور انجام می‌شود و برای تشویق پدران و مادران به استفاده برابر از آن در نگهداری فرزند، پاداش برابری در نظر گرفته شده كه بر اساس آن، هرچه روزهای بیشتری به صورت مساوی بین والدین تقسیم شده باشد، هزینه بیشتری دریافت خواهند كرد.

    تلاش پدران سوئدی برای نگهداری از فرزندان خود

8. آشپزی در سوئد

غذاهای سوئدی سرشار از پروتئین و چربی‌های امگا 3 بوده و برای سلامتی مفید هستند. مشهورترین غذای این کشور کوفته های آن است. اگر به کشور سوئد مسافرت کردید، پس به هیچ وجه کوفته های خوشمزه آن را از دست ندهید. این کوفته ها ترکیبی از گوشت های مختلف است و در کنار آن از مربای آریزا استفاده شده که این کوفته ها را بیش از حد خوشمزه نموده است. از کوفته های لذیذ سوئدی که بگذریم به ساندویچ های باز این کشور به مانند همسایه جنوبیش دانمارک می رسیم. ساندویچ های سمورگاس در بین کشورهای اسکاندیناوی از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار هستند. به کنل بوله (Kanelbulle) می رسیم که غذای ملی کشور سوئد محسوب می شود. در واقع کنل بوله یک کیک دارچینی خوشمزه است و در هر کافه، قنادی و اغذیه فروشی‌ پیدا می‌شود. از غذاهای دیگر کشور سوئد از دید طرفداری به اختصار می توان به تُست اِسکاگن که غذای لوکس و خوشمزه از میگو است، شاه ماهی که آن را با آرد سوخاری پوشانده و سرخ می‌کنند و هوسمانس کوست (Husmanskost) که به غذایی که شامل کوفته‌ها، گراتین سیب زمینی با خامه و غیره اطلاق می‌شود، اشاره کرد. نوشیدنی های محبوب این کشور هم اوت میلک لاته (Oat milk latte) است که در واقع قهوه ای است که با شیر جو تهیه شده و و طعم شیرین و آجیلی دارد.

    اوت میلک لاته (Oat milk latte) قهوه مورد علاقه سوئدی ها

9. مشکلی به نام کمبود زباله

شاید باورش برایتان کمی دشوار باشد، ولی در کشور سوئد مشکلی عجیب به نام کمبود زباله وجود دارد! عملیات بازیافت زباله در سوئد، به حدی کارآمد است که این کشور برای فعال نگه داشتن کارخانه‌های بازیافت زباله، به مدت چندین سال مجبور به واردات زباله شده است. از سال 2011 تاکنون، تنها کمتر از یک درصد از زباله های سوئد به محل های دفن زباله می روند و باقیمانده آن ها به طور کامل بازیافت می شوند. سوئد برترین کشور دنیا در بازیافت زباله است. در سوئد 36 درصد زباله ها بازیافت، 14 درصد تبدیل به کود و 49 درصد سوزانده می شوند، در حالی که متوسط بازیافت زباله در اروپا 22 درصد است. سوئد با استفاده از دستگاه های بسیار پیشرفته سوزاندن زباله، 20 درصد از برق مورد نیاز دستگاههای گرمازای کشور و نیز ذخیره برق برای 250 هزار خانوار از چهار میلیون و ششصد هزار خانوار خود را تامین می کند. سوئد سالانه 800 هزار تن زباله از همسایه خود، نروژ وارد می کند.

    وارادت زباله از کشور نروژ

10. پارک ملی سارِک

پارکی شگفت انگیز با دره هایی وسیع، گسترده و فضاهایی بکر به نام پارک ملی سارِک (Sarek National Park) در کشور سوئد قرار دارد. این پارک در منطقه لپ لند سوئد قرار داشته و از جمله مکان هایی است که می توانید به شکوه و هنرمندی طبیعت و آفریدگار آن به خوبی پی ببرید. یکی از مشخصه های این پارک، این است که شش قله از سیزده قله بالای 2000 متر سوئد، در این پارک ملی ‏قرار دارند که در میان آن ها دومین قله بلند در سوئد نیز وجود دارد. از وجود این قله ها که بگذریم، وجود دلتاهای متعدد در میان ‏رود «راپا» است که منظره ای خارق العاده در این پارک ایجاد کرده است؛ به خصوص از بالای قله این کوه ها به خوبی می توان این ‏دلتاها را مشاهده کرد.‏‏ ‏‏این پارک برای کوهنوردان حرفه ای، مکانی بسیار ایده آل است و ضمن صعود به قلل مرتفع این پارک زیبا، همزمان می توانند از مناظر شگفت انگیز آن نیز لذت ببرند.

    پارک ملی سارِک در منطقه لپ لند سوئد

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۸۲۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار بیژن نوباوه برای حرکت فرهنگی برای حجاب؛ از سخت‌ترین کار شروع کردیم | فیلم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در برنامه «بهارستان دوازدهم» گفت: گاهی اوقات در خصوص حجاب می خواهیم روشنفکرانه صحبت کنیم و بگوییم باید با کار فرهنگی همراه باشد. شما فرهنگی روی بچه های خودتان کار کنید ولی اگر ضمانت اجرایی نباشد همان بچه حرف شما را گوش نمی‌کند. زمانی می خواستند بستن کمربند را فرهنگ سازی کنند، آیا جریمه نکردیم؟ بگیر و ببند نکردیم؟ ضمانت اجرای آن را با قانون تضمین نکردیم؟ با این روش بستن کمربند در ماشین تبدیل به فرهنگ شد. ما در فرهنگ خود حجاب داریم حتی در زمان کوروش کبیر. خود غربی ها هم حجاب دارند، فیلم های وسترن را نگاه کنید یکی از آنها دامن کوتاه ندارد؛ این طبیعی است انسان باید حجاب داشته باشد. آخرین مسئول در کشور نیروی انتظامی است ولی الان شده اولین، همین موضوع را به سردار رادان گفتم که شما سخت ترین کار را به عنوان اولین کار شروع کردید./دانشجو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راهکار بیژن نوباوه برای حرکت فرهنگی برای حجاب؛ از سخت‌ترین کار شروع کردیم | فیلم
  • پلی به گذشته - تساوی 2-2 بارسلونا و رئال مادرید در نیوکمپ (لالیگا اسپانیا - 6 می 2018) / فیلم
  • استقلال و پرسپولیس در ایستگاه بیست و ششم؛ نوبت جبران سرخابی‌ها رسید
  • تفکیک زباله در روستای قلعه بالای بیارجمند آغاز شد
  • برای تقدیر از مربی اسطوره‌ای، تیم رویایی به خط شد
  • ۱۹ و ۳۶، رتبه تیراندازان المپیکی ایران در جام جهانی
  • اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد یک جنایت فرهنگی است
  • اهمیت بستن کمربند ایمنی در خودرو مخصوصا صندلی عقب (فیلم)
  • تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی
  • یوروویژن ۲۰۲۴ زیر سایه تهدیدات تروریستی؛ همه آنچه باید درباره بزرگترین رویداد موسیقی زنده جهان دانست