Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

فناوری بلاک چین (Blockchain) به صورت ساده زنجیره‌ای در حال رشد از اطلاعات و داده‌های بایگانی‌شده است که در حوزه‌های مختلفی از جمله ارزهای رمز پایه و مجازی کاربرد دارد. در سال‌های اخیر ویژگی‌های منحصر به فرد این تکنولوژی بسیار مورد توجه قرار گرفته و در حالی که برخی از متخصصان دید خوبی نسبت به آن ندارند، عده زیادی از صاحب‌نظران معتقدند که بلاک چین آینده دنیای تجارت را دگرگون می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تکنولوژی امکان ثبت و مدیریت اطلاعات دارایی‌های دیجیتالی افراد را فراهم می‌کند و در حالی که می‌توان داده‌های مختلفی شامل تاریخچه پزشکی، اطلاعات مربوط به بازار سهام و یا حتی یک فایل چند دقیقه‌ای موسیقی را از طریق آن کنترل کرد، امنیت فناوری هم در کنار تنوع در کاربردها باعث بیشتر شدن اعتبار بلاک چین شده است.

البته مشکلات مختلف بازار ارزهای رمز پایه‌ای مانند بیت کوین که به کمک فناوری بلاک چین پشتیبانی می‌شوند، باعث شده تا انتقادهای زیادی در هفته‌های اخیر متوجه آینده چنین پول‌های مجازی شود، اما همانطور که گفتیم به واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد بلاک چین، حتی در صورت شکست خوردن ایده این ارزها کاربردهای دیگر فناوری همچنان مورد توجه خواهد بود.

زیبایی فناوری بلاک چین
بریجت ون کرالینگن (Bridget van Kralingen)، از مدیران کمپانی معروف آی بی ام (IBM) در این رابطه می‌گوید که بلاک چین درهای جدیدی را برای توسعه مدل‌های کسب و کار در حوزه‌های مختلفی از سلامت و تغذیه گرفته تا سیستم حکومت‌داری و تجارت جهانی باز می‌کند؛ اما زیبایی اصلی این فناوری به توانایی آن برای ایجاد یک ورژن واحد و مشترک از اکوسیستمی قابل‌اعتماد است.

همانند یک دفتر حساب‌رسی مالیاتی که در اختیار عموم قرار می‌گیرد، شبکه بلاک چین وظیفه مدیریت و تایید صحت اطلاعات مختلف را به جای یک فرد یا گروهی خاص، بر عهده تعداد زیادی از کامپیوترها در سراسر جهان می‌گذارد و عملا امکان دستکاری اطلاعات را برای افراد سودجو از بین می‌برد.

به عنوان مثال اگر قرار باشد که یک تابلو نقاشی را از فردی بخریم، اطلاعات موجود در مورد سابقه و اصالت این اثر چندان دقیق نیست و بیشتر از همه، به اعتماد ما به فروشنده وابسته است‌؛ با این وجود اگر قرار باشد که از تکنولوژی بلاک چین در چنین خریدی استفاده شود، تمامی ‌اطلاعات ثبت‌شده در مورد محصول در دسترس خریدار خواهد بود و هیچ کسی هم نمی‌تواند این اطلاعات را به نفع خودش تغییر دهد.

به همین دلیل است که متخصصانی مانند کرالینگن علاقه زیادی به قابلیت‌ها فناوری بلاک چین نشان داده‌اند، چرا که متمرکز نبودن اطلاعات در دست افراد، کمپانی‌ها و یا حکومت‌های خاص باعث می‌شود که کنترل اطلاعاتی موجود بر روی اشخاص از بین برود.

یک رابط کاربری برای ایجاد اعتماد
کرالینگن از فناوری بلاک چین به عنوان یک رابط کاربری برای شکل دادن به اعتماد میان افراد یاد می‌کند؛ با این وجود برای فراگیر شدن این تکنولوژی در دنیای تجارت و شکل‌گیری مدل‌هایی از کسب و کار و ارتباط بین افراد و دولت‌ها، برخی چالش‌ها باید برطرف شوند.

یکی از این چالش‌ها یکسان نبودن تمامی شبکه‌های بلاک چین است؛ به عنوان مثال شبکه‌های مرتبط با ارزهای رمز پایه معروف، برای ماینینگ و استخراج ارزها نیاز به سیستم‌های کامپیوتری قدرتمندی دارند که این موضوع سرعت نقل و انتقال‌های انجام‌شده در شبکه‌ها را کاهش می‌دهد و مصرف انرژی لازم برای کار با سیستم‌ها را بالا می‌برد.

از طرف دیگر بحث ناشناس بودن شبکه‌ها هم مطرح است که برای انجام فعالیت‌های گسترده در دنیای بیزینس که نوعی شفافیت خاص خود را می‌طلبند، مشکل ایجاد می‌کند. به علاوه،‌ بسیاری از مشتریان احتمالی استفاده از بلاک چین، به فراهم شدن امکان وجود یک شبکه نسبتا بسته علاقه دارند و نمی‌توان گفت که تمامی افراد تمایل دارند که اطلاعات خود را به صورت گسترده در اختیار دیگران قرار دهند.

به دلیل وجود این چالش‌ها، کمپانی‌هایی مانند آی بی ام در تلاش هستند که بلاک چین را با نیازهای واقعی دنیا تطابق دهند و چهار فاکتور مهم حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری، امنیت و قابلیت پاسخگویی را برای همه‌گیر شدن این تکنولوژی در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار دهند.

کرالینگن و همکارانش از طریق شرکت آی بی ام در تعداد زیادی از پروژه‌های مربوط به بلاک چین در سراسر جهان فعالیت داشته‌اند و به دلیل پتانسیل بالایی که تکنولوژی مورد نظر دارد، متخصصان معتقدند که یک اقتصاد جدید مبتنی بر فناوری بلاک چین در حال شکل‌گیری است؛ اقتصادی که مشکلات و چالش‌های کنونی تجارت را ندارد و فواید بسیار زیادی برای شهروندان کشورهای مختلف جهان، از جمله کشورهای فقیر خواهد داشت.

منبع: گجت نیوز

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: بلاک چین فناوری بلاک چین دنیای تجارت صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۵۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات طلافروشان سالی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است

حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: ضوابط تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با خرید، فروش، حمل و نگهداری به‌صورت تجاری فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها که شامل طلا، نقره، پلاتین و مصنوعات آن‌ها است، باید رعایت شود. این دستورالعمل شامل ۶ تقسیم‌بندی الف: سکه و طلا ب: شمش و طلای آب شده ج: مصنوعات طلا و جواهرات د:، طلای استخراج شده از معادن کشور ه: گوهرسنگ‌ها و: سایر فلزات گران‌بها مانند نقره و پلاتین و مصنوعات آن‌ها است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه فروشندگان کالاهای مشمول می‌بایست موارد ذکر شده در ضوابط فروش تبصره ۴ ماده ۱۸ را رعایت کنند، گفت: ضرورت دارد که تمامی فروشندگان اطلاعات فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند،ضمن اینکه فروش به مصرف‌کننده نهایی نیز با ثبت اطلاعات تجاری توسط فروشنده انجام می‌شود و نیازمند تأیید نهایی اطلاعات خرید از سوی مصرف‌کننده نیست.

به گفته او،بازار سکه و طلا یکی از حوزه‌های موردتوجه برخی از سودجویان برای تقلب و کلاهبرداری است و از این رو باید مدنظر باشد.

دهقانی نیا افزود: در دولت هیچ اختلاف نظری وجود ندارد خواسته ما این است که همکاران صنف طلا به قانون عمل کنند.

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت:مطابق ماده ۶ دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خریداران کالاهای موضوع قاچاق اعم از تاجران و تولیدکنندگان موظف هستند هنگام خرید این کالاها، از فروشنده صورت‌حساب (فاکتور) دریافت کنند.

 

او افزود: از آنجا که ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، اسناد فروش ثبت شده در سامانه جامع تجارت را به‌عنوان فاکتور مورد قبول ماده ۶ دستورالعمل صدرالاشاره در نظر گرفته است، ضروری است دستور فرمائید همه اصناف ذی مدخل در هنگام فروش کالا اعم از آب‌شده، سکه و مصنوعات طلا، نسبت به صدور فاکتور مورد اشاره در سامانه جامع تجارت و تحویل آن به مشتری اقدام کنند.

برادران گفت:شخصی که سکه خریداری می کند باید بداند که این کالا قاچاق یا اصل هست یا خیر،این سامانه جامع تجارت ایجاد شفافیت زنجیره است،زیرساخت لازم در سامانه جامع تجارت پیاده‌سازی شده و فراگیری صدور فاکتور متحدالشکل می‌تواند از مشکلاتی نظیر صدور فاکتور غیرواقعی، محاسبه دستمزد، سود و مالیات بر ارزش‌افزوده بدون ضابطه توسط برخی سودجویان جلوگیری کند.

او افزود: در مرحله اول اطلاعات باید در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و نیازی نیست در سامانه مودیان ثبت نام کنند،در سال گذشته فقط ۲ میلیارد دلار طلا وارد کشور شد و این دولت است که باید بداند این واردات از کجا و چگونه وارد کشور شده است به طور کل باید اطلاعات در سامانه جامع تجارت ثبت شود

در ادامه بذرافشان گفت:این سامانه تا حدودی مشکلاتی ایجاد کرد،طبق جلساتی که به نهادها داشتیم هنوز مشکل این دوسامانه حل نشده است،و امروز همکاران ما نگران این موضوع هستند.

او افزود:سامانه جامع تجارت از پارسال فعال بود اما در مورد عملکرد آن ابهاماتی برای صنف طلا وجود داشت که در این جلسه اعلام کردیم. در نهایت نیز مقرر شد که ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا ۳ ماه به تعویق بیفتد تا اگر نیاز به اصلاح بود این اصلاحات صورت گیرد.

بذرافشان تصریح کرد: مشکل در تعدد سامانه‌هاست که به ابهامات دامن زد و در نهایت منجر به مسموم شدن فضای مجازی با اطلاعات غیرکارشناسی شد و این شایعه‌ها باعث شد تا شرایط برای صنف طلا و مردم کمی مختل شود

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به عدم هماهنگی سامانه جامع تجارت و مودیان گفت: این سامانه‌ها در مفاد اجرایی به خصوص در مورد دریافت کد ملی خریدار طلا عدم هماهنگی داشتند. به همین دلیل نیز ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت سه ماه به تعویق افتاد.

در ادامه مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی در خصوص شایعات منتشر شده در بازار طلا، گفت: به نظر می‌رسد برای برخی افرادی که در یک فضای غیر شفاف، تاریک در جهت منافع خود رفتار می‌کردند، ایجاد شفافیت برای آن‌ها سنگین آمده است و چه بسا بخشی از این شایعه سازی‌ها به واسطه شفاف شدن شرایط مالیاتی باشد که در حال انجام است. بخشی از اتفاقات و شایعاتی که در چند روز گذشته رقم خورده اساساً هیچ ارتباطی به سازمان امور مالیاتی و مالیات ندارد.

موحدی افزود: فقط در سال گذشته مالیات طلا فروشان در طول یکسال میانگین ۹ میلیون ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اتریوم و کاردانو چه تفاوتی دارند؟
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها
  • چالش تازه طلا فروشان با ثبت اطلاعات
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • جنجال جدید طلافروشان
  • مالیات طلافروشان سالی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است
  • وزیر ارتباطات : جزایر سه‌گانهٔ خلیج فارس با موفقیت از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی متصل شدند
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)