Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-27@21:26:59 GMT

نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۹۲۶۶

با ما همراه شوید تا در ادامه این مطلب با نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان و شرایط محیطی مورد نیاز برای پرورش این میوه خوشمزه آشنا شوید.

نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان
یکی از روش‌های تکثیر زردآلو، کاشت هسته زردآلو در گلدان است. این روش نسبت به کاشت نهال نیاز به زمان بیشتری برای باردهی دارد و ۵ تا ۶ سال طول می‌کشد تا گیاه شما میوه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم به توضیح است، برای اینکه هسته زردآلو بتواند جوانه بزند، لازم است حدود دو تا سه ماه را در سرمای حدود ۵ درجه طی کند تا قدرت جوانه‌زنی پیدا کند. مراحل کاشت هسته زردآلو در گلدان به شرح زیر است:

ابتدا گوشت میوه را از اطراف هسته جدا کنید و هسته را با آب شستشو دهید.
هسته‌ها زردآلو را به مدت ۲۴ ساعت در آب ولرم بخیسانید.

سپس هسته‌ها را در میان موادی که قابلیت نگهداری رطوبت دارند (مانند شن، ماسه، کود‌های گیاهی، خاک اره یا پیت‌ماس) قرار دهید، اگر این مواد در دسترس شما نبود، می‌توانید هسته را در میان دستمال کاغذی‌های مرطوب قرار داده و سپس هسته‌ها را داخل یک کیسه پلاستیکی در بسته بگذارید.
برای اینکه هسته زردآلو قدرت جوانه‌زنی پیدا کند، آن را به مدت دو تا سه ماه در داخل یخچال نگهداری نمایید. در منابع علمی در مورد کاشت هسته زردآلو در گلدان آمده است: لازم است بذرها، مدت زمانی در حدود ۹۰ روز در دمای پنج درجه سانتیگراد قرار بگیرند.
توجه کنید، موادی که هسته زردآلو را در آن گذاشته‌اید، نباید خیس باشند؛ بلکه فقط باید مقداری رطوبت داشته باشند.
توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار آن‌ها را بررسی کنید و اگر سطح مواد یا دستمال‌ها خشک شده است، با عمل غبارافشانی نسبت به افزایش رطوبت این مواد اقدام کنید.
همچنین می‌توانید برای کاشت هسته زردآلو در گلدان، بذر میوه را از هسته چوبی سخت آن خارج کنید، به این منظور هسته را به آرامی بشکنید به طوریکه به بذر، آسیبی نرسد. جدا کردن قسمت چوبی هسته، باعث می‌شود که پس از کاشت جوانه‌زنی بذر آسان‌تر انجام شود.
در این روش نیز به تحمل دوره سرمایی لازم است، با این تفاوت که مدت زمان کمتری در حدود یک ماه کافی است تا هسته، توانایی جوانه زدن پیدا کند.
پس از طی دوره سرمادهی، هسته آماده کاشت است. عمق کاشت هسته زردآلو در گلدان، دو تا سه برابر قطر هسته است.
گلدانی را با مخلوطی از خاکبرگ، خاک لومی و شن پر کنید و بذر‌ها را به آرامی در گلدان بکارید.
گلدان را در مکانی روشن با دمای حدود ۲۰ درجه قرار دهید. حدود ۳ تا ۴ هفته بعد شاهد رویش اولین جوانه‌ها خواهید بود.
سه تا چهار سال نیز طول می‌کشد تا گیاه از مرحله نهال بودن به درختی که بار میوه می‌دهد، انتقال یابد. توجه داشته باشید، میوه‌های درخت زردآلو، سال دوم بر روی چوب رشد می‌کنند، بنابراین در صورتی که نهال شما نیاز به هرس داشت، این موضوع را مد نظر قرار دهید.

شرایط محیطی نگهداری درخت زردآلو

شرایط محیطی مورد نیاز درخت زردآلو، بسیار شبیه هلو است؛ با این تفاوت که کمتر از آن به سرمای زمستانه نیاز دارد.
خاک: زردآلو به خاک با زهکش خوب و نسبتا قلیایی احتیاج دارد و در عین حال لازم است رطوبت را در خود نگه دارد. همچنین این خاک باید سرشار از مواد مغذی باشد. خاک لومی مخلوط با شن و خاکبرگ یا کود پوسیده گیاهی، مناسب‌ترین خاک برای تکثیر و کاشت هسته زردآلو در گلدان است.

آبیاری: برای نهال زردآلو که به شکل گلدانی پرورش می‌یابند، باید زمانی آبیاری را انجام دهید که تا حدود عمق ۵ سانتیمتری خاک خشک شده باشد. توجه داشته باشید غرقاب کردن گلدان زردآلو باعث آسیب و پوسیدگی ریشه‌ها خواهد شد، پس از داشتن زهکش مناسب خاک و گلدان مطمئن شوید.

نور: زردآلو برای رشد مناسب به مکانی با نور کامل و مستقیم آفتاب حداقل به میزان هشت ساعت در طی فصل رشد نیاز دارد، پس گلدان خود را در قسمتی از آپارتمان قرار دهید که نور بیشتری دریافت کند. بالکن و پنجره‌های جنوبی محل مناسبی است.

دما: زردآلو برای اینکه قدرت جوانه‌زنی پیدا کند نیاز به تحمل یک دوره سرمایی دارد. بعد از جوانه زنی این گیاه، دامنه وسیعی از دما ار تحمل می‌کند. زمستان‌های نسبتاً سرد و تابستان‌های گرم و خشک برای رشد و باروری زردآلو مناسب است. مقاومت زردآلو به سرمای زمستانه در حدود ۲۵- درجه سانتی‌گراد می‌باشد. با این وجود توجه داشته باشید که نوسانات دمایی می‌تواند به گیاه آسیب جدی وارد کند.

جالب است بدانید ایران رتبه دوم در تولید زردآلو در جهان را دارد و مطمئن باشید در هر نقطه از کشور که باشید، با چند بار آزمایش و تلاش، موفق به پرورش درخت زردآلو از طریق کاشت هسته آن خواهید شد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه گل و گیاه زرد آلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۹۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

در مراسمی با حضور مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی، فرماندار پیرانشهر و جمعی از مسئولان این شهرستان در راستای طرح نهضت ملی و مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور، پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک با همکاری همیاران و فعالان طبیعت در تپه گردشگری شهر پیرانشهر انجام گرفت.

تداوم کاشت نهال زالزالک با همکاری اداره منابع‌طبیعی، شهرداری و همیاران طبیعت، در روز‌های آینده در فضا‌های سبز و معابر شهر پیرانشهر نیز انجام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • نحوه پرورش درخت انبه با کمک میوه آن در گلدان خانگی (فیلم)
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • فیلم/ انتقاد روح‌الامینی از نحوه انتخاب کاندیدای شورای ائتلاف شهر ری
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • (ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • نحوه درست کردن لیوان‌های سرامیکی + فیلم
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • الو! یه تغییر دائمی چند؟