Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری- مدیرعامل آب منطقه ای مازندران از عقب ماندگی تاریخی زیرساخت های آب در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدابراهیم یخکشی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در استانداری مازندران اظهار کرد: اقتصاد مازندران آب پایه بوده و باید آب موجود مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه با کاهش ۵۰ درصدی منابع آب رودخانه ها مواجه ایم، از کاهش ۱۵ درصدی بارش ها خبر داد و افزود: نوبت بندی آب، کشت جایگزین، مدیریت آب بندان ها و بیمه ها در راستای مقابله با کم آبی اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سد شهید رجایی ساری کم آب تر می شود

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با ابراز نگرانی از احداث سد فینسک سمنان که یکی از سرشاخه های اصلی سد شهید رجایی ساری است، گفت: با اجرای سد فینسک، سد شهید رجایی با کاهش ۶ تا ۷ درصدی مواجه می شود.

یخکشی با اعلام اینکه در سالهای کم آبی، این تاثیر منفی بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: نگرانی های موجود در این بخش را به وزارت نیرو انتقال دادیم تا تصمیم درستی اتخاذ شود.

وی یادآور شد: با بهسازی آب بندان ها، ظرفیت شان از ۳۵۰ میلیون مترمکعب به ۵۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

یخکشی با اشاره به اینکه کاهش هدررفت آب های سطحی در کشاورزی و افزایش راندمان را دنبال می کنیم، از وجود ۱۵ هزار هکتار شبکه مدرن در استان خبر داد و گفت: ۴ شبکه آبرسانی در سطح ۱۷۰ هزار هکتار در دست اجراست.

وی با بیان اینکه ۹ درصد حجم آب های سطحی در سدهای استان ذخیره می شود، افزود: با اجرای ۴ طرح سد گلورد، هراز، تکمیلی البرز و سیستم چالوس، در تلاش هستیم مهار آب های سطحی را به ۴۲ درصد برسانیم.

 ۱۰ سد در مازندران ساخته می شود

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه احداث ۱۰ سد در دست مطالعه است، از اجرای ۵ سد لاستیک در استان خبر داد.

یخکشی با اعلام اینکه تنها دشت ممنوعه آب زیرمینی استان در شرق مازندران واقع شده است، گفت: طرح صیانت و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را در دست اجرا داریم تا منابع جایگزین پیدا و پایداری آب های زیر زمینی بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد آب شرب استان از آب های زیرزمینی تامین می شود، توضیح داد: طرح جامع آب شرب استان در قالب ۹ مجتمع آبرسانی شهری و روستایی تهیه شد و در این راستا ۸۰ درصد روستاها تحت پوشش این طرح قرار دارند.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه یکهزار کیلومتر نقشه تعیین حریم و بستر رودخانه تهیه شد، ادامه داد: در راستای بهبود وضعیت زیست محیطی رودخانه ها، برداشت شن و ماسه را محدود و هم اکنون رودخانه ها در حال احیا هستند.

نشست مذکور در راستای انتقادات خبرنگار قدس از استاندار مازندران مبنی بر وجود مدیران رسانه گریز در استان، توسط استانداری اجرا و این نشست ها نیز ادامه خواهد یافت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آب های زیر زمینی اب خشکسالی سد شهید رجایی ساری سدسازی کاهش بارندگی کشت جایگزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۷۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴ برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران

حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از افزایش ۴ برابری لایروبی رودخانه‌ها و نهر‌های استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: پارسال با برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های اعتباری، تجهیزاتی و قانونی نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و نهر‌های مهم استان لایروبی شد که نقش زیادی در کاهش خسارات ناشی از طغیان رودخانه‌ها داشت.

او افزود: مجموع لایروبی انجام شده رودخانه‌های مازندران در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۴ کیلومتر بود که این رقم در سال گذشته با رشد نزدیک به چهار برابری به ۱۵۷ کیلومتر رسید.

داوودیان گفت: لایروبی نهر‌ها و رودخانه‌های سردآبرود در شهرستان چالوس، نیرنگ، خیره‌سر و کورکورسر نوشهر، کاری‌رود، خان‌رود، کریم‌رود، بولک‌رود، بابلرود، خوشرود و محدوده روستا‌های درویش‌خاک، آکتیچ، شهیدآباد و علمدار بابل، روستا‌های پیل، نسن و بخش بلده شهرستان نور، کیکاووس‌رود، جوله‌رود، کلاک‌رود و سید رود فریدونکنار، محدوده زیروان، زردوال، پاسند و زردوال بهشهر، محدوده لمراسک و تیرتاش گلوگاه، کچپ‌رود، گرمرود، جمشیدرود و کاری‌رود آمل طی سال گذشته انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: برای اجرای این طرح‌های لایروبی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی از محل اعتبارات عمومی، تهاتر مصالح رودخانه‌ای و همچنین منابع داخلی شرکت، بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

داوودیان گفت: لایروبی رودخانه‌ها به عنوان یکی از اقدامات اولویت‌دار شرکت آب منطقه‌ای در سال جاری نیز با در نظر گرفتن اولویت نقاط حادثه‌خیز ادامه دارد و تلاش می‌شود که سرعت و روند اجرای این نقاط افزایش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است
  • افزایش ۴ برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • (ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان
  • وضعیت رودخانه‌های «آه» و «سیاهرود» در آبعلی و رودهن پایش می شود
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید