Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه مبارک رمضان زمان مناسبی است تا انسان‌ها از حال یکدیگر باخبر شده و با جمع آوری کمک‌های خیرخواهانه و پخش نذورات مختلف، حال خوب معنوی را در میان خود تقسیم کنند. ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، رمضان ماهی است که بندگی خداوند در آن نمود بیشتری پیدا می‌کند و عبد صالح خداوند مهمان منزلگاه آسمان می‌شود و چشم به فضل و کرم رب العرش کبریایی خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهی که در آن نزول قرآن صورت گرفته و دعاها و مناجات فراوانی ازامامان معصوم(ع) در این ماه وارد شده است که به طور مشترک در تمامی آن‌ها درخواست رزق و روزی حلال و بخشش آورده شده است.

ماه مبارک رمضان در ایران همواره با استقبال مردمی بسیاری روبه رو بوده و مومنان، آداب این ماه که اعم از روزه داری و قرائت قرآن و دعاست را به جا آورده‌اند اما فراتر از آداب مذهبی این ماه، به مرور زمان حجم عظیمی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به وجود آمد و به حیات خود ادامه داده است.

آئین‌های فراموش شده ماه رمضان

این فرآورده‌های فرهنگی اجتماعی، ابعاد مختلفی را شامل شده و در قالب برنامه‌های مختلفی به اجرا در می‌آید تا هم توشه‌ای برای آخرت بانی خیر و هم کمکی برای نیازمندان راه باشد.

از تولیدات فرهنگی مرتبط با ایام ماه مبارک رمضان که بگذریم، آنچه بیشتر توجه انسان را به خود جلب می‌کند نذورات فرهنگی مردم در ماه رمضان است که برای بیداری انسان‌ها پخش می‌شود.

نذری کتاب و برگزاری مراسم دعای ابوحمزه و در کنار آن ارائه توصیه‌های دینی به مردم و نشستن پای کرسی تفسیر قرآن و دادن افطاری‌های ساده می‌تواند قدم مثبتی در راه جذب جوانان باشد.

البته نباید از رسومات و آیین‌هایی که هر شهرستان از دیرباز برای خود داشته و در اجرای آن تعصب خاصی دارد چشم‌پوشی کرد؛ رسوماتی چون سحرخوانی در لنجان، ارائه نان رایگان به مردم در نیمه ماه رمضان، هومبابائی و نخل گردانی در کاشان، جیرجیرونی در دستجرد و غیره از جمله آن‌هاست.

هرچند بسیاری از این خرده فرهنگ‌ها و رسومات امروزه از بین رفته یا به شکل دیگری اجرا می‌شود اما نباید بقدری از این آیین‌ها دور شد که رو به فراموشی گذاشته شود و باید برای ثبت آن‌ها به عنوان میراث ناملموس اصفهان تلاش بیشتری کرد.

اقدامات کمیته امداد و هلال احمر اصفهان در ماه رمضان

از دیگر اقداماتی که در ماه رمضان نمود بیشتری پیدا می‌کند، فعالیت‌های اجتماعی و جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی گروه‌های خودجوش مردمی در کنار برنامه‌ها و طرح‌های دستگاه‌های دولتی مانند کمیته امداد و خیریه‌هاست.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان در ارتباط با برنامه‌های کمیته امداد اصفهان در ماه رمضان به خبرنگار تسنیم گفت: همه‌ ساله در ابتدای ماه رمضان این نهاد اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردم نیکوکار به‌منظور تأمین ارزاق مورد نیاز مددجویان در ماه مبارک رمضان می‌کند.

حمیدرضا شیران افزود: از سال گذشته و برای پوشش همه جامعه تحت حمایت، طرح «توشه برکت» در این نهاد اجرا شد که بر اساس آن هر یک از مردم نیکوکار اصفهان می‌توانند هزینه یک یا چند سبد غذایی را تقبل کنند.

همچنین امسال بنا به گفته رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اصفهان این نهاد با هدف اطعام نیازمندان و احسان قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه، سفره‌های مهربانی را برای 40 نفر از کودکان گستراند تا این کودکان هم سهمی از افطار گرم رمضان داشته باشند.

شهریار انصاری با بیان اینکه این طرح با هدف ترویج فرهنگ انفاق، احسان و نیکوکاری در جامعه اجرا شد، افزود: در ایام ماه مبارک رمضان تلاش کردیم با همکاری خیران و داوطلبان هلال احمر در راستای هدایت کمک‏‌های مردمی به سوی حمایت از خانواده‏‌های محروم و نیازمند و تحقق شعار "اتصال توان توانمندان به نیاز نیازمندان" گامی هرچند کوچک برداریم.

البته جمع آوری این کمک‌های مردمی تنها به ماه رمضان اختصاص نداشته و در طول سال هم برنامه‌های مشابهی برای تهیه ارزاق و کمک نیازمندان برگزار می‌شود.

دست‌های پنهان خیّران

علی عابدی؛ دانشجویی که روزهای رمضانی‌اش را به شکلی دیگر می‌گذارند، در ارتباط با فعالیت خود گفت: من بهمراه چند تن از دوستانم عضو باشگاه کارآفرینی استیلا هستیم و برای ماه رمضان برنامه ویژه‌ای در نظر گرفتیم.

وی افزود: ما در کنار فعالیت تجاری خود به عنوان مسئولیت اجتماعی که بر دوش خود احساس می‌کردیم هراز چندگاهی کارهای عام المنفعه انجام می‌دهیم که جمع آوری کمک‌های مادی برای نیازمندان ازجمله آن‌هاست.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه 7 هزار نفر در سطح کشور با این رویکرد فعالیت می‌کنند، گفت: در حال حاضر 2 هزار نفر در اصفهان مشغول به فعالیت هستند.

عابدی پیرامون فعالیت خیرخواهانه این باشگاه اظهار داشت: برنامه ما تهیه سبد غذایی برای خانواده‌های نیازمند مناطق محروم است و هر فرد مسئولیت تهیه یک بسته را برعهده دارد برای مثال من مسئول تهیه چای سبدها هستم.

وی ادامه داد: تمام خانواده‌هایی که ما برای آن‌ها سبد غذایی تهیه می‌کنیم زیر نظر کمیته امداد هستند و بسته‌ها از این طریق به دست نیازمندان می‌رسد.

این خیّر جوان تصریح کرد: جذب مردم برای کمک کردن و کسب اعتماد آن‌ها بسیار حایز اهمیت است تا بتوان این سبدها را تهیه کرد و ما برای این کار روش‌های مختلفی از جمله دعوت چهره به چهره یا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی از برنامه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون 7 میلیون تومان برای سبدهای غذایی جمع آوری کرده است، گفت: لحن بیان و شفافیت تاثیر بسیاری در مخاطب دارد به ویژه زمانی که کمک‌ها از طریق فضای مجازی جذب می‌شود اما خوشبختانه مردم اعتماد لازم را دارند و کمک‌های بسیاری کرده‌اند.

در کنار این افراد، یک زوج خوش ذوق برای کارتن خواب‌ها و مردم حاشیه نشین شهر بسته‌های کوچک افطاری تهیه کرده و در میان آن‌ها پخش کردند تا خوشحالی را اینگونه به نیازمندان بچشانند.

این زوج که نخواستند نامشان فاش شود، خوشبختی خود را در گرو کمک به دیگران می‌دانستند و تاکنون برای کمک به مردم نیازمند به مناطق محروم سراسر کشور سفر کرده و در حد توان به آن‌ها کمک رسانی کرده‌اند.

کارهای خیر مردم در ماه خوب خدا هیچگاه از رونق نخواهد افتاد و همیشه انسان‌های بزرگ منش دست‌گیر ناتوانان خواهند بود تا خداوند در آخرت هوای حال خوب‌شان را داشته باشد.

انتهای پیام/ع/ش

R41346/P1361/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۳۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان گفت: شهرستان اصفهان با ۷ هزار و ۲۴۰ نفر زائر حج عمره بیت الله الحرام بیشترین تعداد زائران را در استان اصفهان به خود اختصاص داده است که در قالب ۲۶ کاروان با ۳۲ پرواز از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به مدینه منوره و مکه مکرمه اعزام خواهند شد.


حجت‌الاسلام حسین اژدری افزود: بنابر آمار اعلام شده زائران استان اصفهان، ۹ درصد از زائرین کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.


وی گفت: کنگره حج در روز ۱۴ اردیبهشت، با حضور ۶۵۰۰ زائرن در سالن ۲۵ آبان مجموعه نقش جهان و کنگره دیگری هم در شهرستان نجف‌آباد به صورت جداگانه برگزار می‌شود.


مدیر حج و زیارت استان اصفهان خاطرنشان کرد: زائران حج عمره در قالب ۳ کاروان، در ۱۱ اردیبهشت به بیت‌الله الحرام مشرف می‌شوند.

دیگر خبرها

  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • رقابت بیش از ۲۶ هزار اصفهانی در گروه آزمایشی تجربی
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی
  • درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳
  • برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت