Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@10:38:38 GMT

لزوم توجه به حذف کار کودک و سالم‌سازی محیط کار

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۴۹۳۰۷

لزوم توجه به حذف کار کودک و سالم‌سازی محیط کار

دیروز، روز جهانی مبارزه با کار کودک در سال 2018 ایمنی و سلامت کودکان کار و کارگران جوان بود. روزی که اهمیت آن، وقتی روشن می‌شود که بدانیم حدود بیش از 500 میلیون نفر از نیروی کار دنیا (15 درصد) را کارگران جوان تشکیل می‌دهند. افرادی که کمتر از 24 سال سن دارند و بیشتر از بزرگسالان تحت تأثیر مخاطرات شغلی قرار می‌گیرند و در حوادث شغلی دچار آسیب می‌ شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر باقری زاده مدیر عامل و عضو هیأت مدیره انجمن کودکان کار ایران

ایران آنلاین / همچنین، آمار‌ها نشان می‌دهد، نیمی از 152 میلیون کودک کار(17- 5 ساله) در دنیا (73 میلیون کودک) مشغول مشاغل مخاطره آمیزند، مشاغلی که طبیعتاً سخت و زیان آورند. از سوی دیگر، کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند، اغلب کودکان کار به خاطر قرار گرفتن در سنین رشد، توانایی کافی، قدرت پیش‌بینی، تفکر و مقابله ندارند و بشدت در معرض خطر قرار دارند و به همین علت سلامت و ایمنی آنها در معرض خطر جدی قرار دارد.

نکته دیگری که در این روز باید به آن توجه کنیم، لزوم توجه جامعه جهانی به حذف کار کودک و سالم‌سازی شرایط و محیط کار است. البته، این هدف مستلزم بازنگری تعهدات و توجه به رویکردهای مناسب به توسعه فرهنگ پیشگیری و بهبود ایمنی و سلامت شغلی بویژه برای کارگران جوان است.
در حال حاضر ارگان‌های متعددی در کشور وظیفه رسیدگی و ساماندهی کودکان کار را بر عهده دارند و بدیهی است سیاست‌های نظارتی و ارگان‌های مسئول همانند وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت دادگستری نقش و وظایفی مهم و اساسی برعهده دارند و هیچ بهانه‌ای چون کمبود منابع و امکانات نمی‌تواند رافع مسئولیت‌های آنان باشد، چرا که، سلامت نسلی از این جامعه در گرو برنامه‌ها و مراقبت‌های آنان است، اما مشارکت عمومی و سازمان‌های مدنی نیز نمی‌توانند خود را کنار بکشند و انتظار داشته باشند که دیگرانی که دولت نام دارند همه امور را سامان دهند. بنابراین، مشارکت مردم و مسئولیت‌های فردی و مطالبه گری‌ها و مداخلات نهادهای مدنی نیز ضروری است.
البته، در این زمینه اجرای چند اقدام در این حوزه ضروری به‌نظر می‌رسد که تأیید و تصویب مقاوله نامه‌های سازمان بین‌المللی کار با موضوع حفاظت و ایمنی شغلی و ترویج راهبردهایی یک پارچه برای پایان دادن به کارهای مخاطره‌آمیز کودکان از جمله مهم‌ترین آنها است. بنابراین یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه شود، آموزش برای همه کودکان و ادغام آموزش با موضوع سلامت و ایمنی شغلی در سطوح آموزش عمومی و برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای محسوب می‌شود./ روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۴۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: برای کاهش آمار و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی نیاز به فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگی بوده لذا فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن الگوهای صحیح رانندگی کاری است که هرکسی به سهم خود باید به آن توجه کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، ایرج دست‌نشان امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ به مناسبت روز ملی حمل و نقل و ایمنی با تبریک این روز اظهار کرد: برای داشتن اقتصادی پویا داشتن حمل و نقلی سریع و ایمن یکی از موضوعات مورد توجه در هر جامعه‌ای است.

وی افزود: برای کاهش آمار و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی نیاز به فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگی بوده لذا فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن الگوهای صحیح رانندگی کاری است که هرکسی به سهم خود باید به آن توجه کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به داشتن حمل و نقل ایمن همه ساله بخش اعظمی از بودجه‌های دولت به امر ایمنی راه‌ها اختصاص داده شده که صرف اجرای طرح‌های مختلف سخت افزاری و نرم‌افزاری می‌شود، قدر مسلم نتیجه بخش شدن این طرح‌ها نیازمند ایجاد حس مسئولیت در بین آحاد مردم به عنوان عضو تأثیرگذار در ارتقا ایمنی ترددهای جاده‌ای و شهری است.

دست‌نشان تصریح کرد: نیاز است با انتقال دغدغه و حساسیت در حوزه ایمنی راه‌ها در جامعه و در بین متولیان امر و به ویژه عموم مردم به‌عنوان شهروند مقوله ایمنی و تصادفات رانندگی مورد توجه قرار گیرد.


کد خبر 748071

دیگر خبرها

  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • لزوم توجه ویژه مسئولان به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد