Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@21:26:38 GMT

21 هزار و 760 تن گندم در سبزوار توليد شد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۶۱۸۶۷

21 هزار و 760 تن گندم در سبزوار توليد شد

خبرگزاري آريا - سبزوار- ايرنا- مدير جهاد کشاورزي سبزوار گفت: در سال زراعي جاري21 هزار و 760 تن گندم از 6800 هکتار کشتزارهاي اين شهرستان برداشت شد.

منصور برغمدي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با وجود خشکسالي شديد و کاهش هزار هکتاري سطح زيرکشت گندم در سبزوار، توليد اين محصول نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار کرد: کاهش سطح زير کشت با افزايش عملکرد در واحد سطح و ميانگين برداشت سه و نيم تن گندم در هکتار جبران شده است.
وي گفت: امسال 50 درصد وجه گندم بصورت نقدي به کشاورزان پرداخت شده و مابقي وجه آن نيز در مدت کوتاه پرداخت خواهد شد.
برغمدي افزود: خريد تضميني گندم در اين شهرستان آغاز شده و تاکنون 2 هزار و 176 تن گندم تحويل سيلوها شده است.
وي اظهار کرد: هم اکنون 40 هزار تن گندم ذخيره در سيلوهاي سبزوار وجود دارد که نزديک به يک سال نياز غذايي شهرستان را تامين مي کند.
وي گفت: سال گذشته 64 هزار تن گندم در 10 مرکز غرب خراسان رضوي خريداري و بيش از 840 ميليارد ريال پول گندم به کشاورزان پرداخت شد.
مدير جهاد کشاورزي سبزوار با بيان اينکه سن غلات آفت عمومي است که در کيفيت نان موثر است، افزود: طي سال زراعي جاري در سه هزار و 295 هکتار اراضي اين شهرستان با اين آفت مبارزه شده ست.
سبزوار 35 هزار هکتار کشتزار، 16 هزار هکتار عرصه باغي و حدود 20 هزار بهره بردار کشاورزي دارد.
اين شهرستان در 230 کيلومتري غرب مشهد واقع است.
8145/7495 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۱۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به وارد آمدن خساراتی نظیر،‌ آبگرفتگی، خوابیدگی، ریزش خوشه و‌ شکستن دانه بر اثر بارش تگرک به ۱۴۵ هزار هکتار از محصولات کشاورزی، گفت: با این حال آسیبی به گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز وارد نشده است. - اخبار استانها -

 مجید نبی پور  در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با اشاره به خسارات وارد شده به محصولات کشاورزی در پی بارندگی‌های اخیر، بیان کرد: پیرو کشت پاییزی گندم که 754 هزار هکتار بود تاکنون 864 هزار تن گندم خریداری شده و موج دوم برداشت نیز از اواسط هفته آینده شروع خواهد شد.

وی افزود: از 864 هزار تن گندم خریداری شده فقط 43 هزار تن در مراکز‌ روباز باقی مانده بود که دارای پوشش پلاستیکی و کاور برزنتی هستند و آسیبی به آنها وارد نشده و طی روزهای آینده نیز به سیلوها منتقل خواهند شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان میزان بارندگی در دزفول و اندیمشک را بیش 100 میلیمتر و سایر شهرها را بیش 40 میلیمتر اعلام کرد و گفت: به دلیل شدت بالای بارندگی دچار خساراتی از جمله آبگرفتگی و خوابیدگی مزارع گندم شدیم و بارش‌های تگرگ باعث شکستگی ساقه گیاهان شده است.

نبی‌پور ادامه داد: به 145 هزار هکتار از محصولات کشاورزی خساراتی نظیر،‌ آبگرفتگی، خوابیدگی، ریزش خوشه و‌ شکستن دانه بر اثر تگرک وارد شده است.

وی بیان کرد: از سطح گندم آبی 194 هزار هکتار، سطح گندم دیم 172 هزار هکتار و سایر محصولات 25 هزار هکتار بیمه شده که در مجموع 392 هزار هکتار از محصولات کشاورزی دارای بیمه هستند.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه 49 درصد از سطح گندم آبی دارای بیمه است، عنوان کرد: ارزیابی خسارت ها بع‌صورت کلی شروع شده و در روزهای آینده خسارت ها دقیق‌تر برآورد خواهند شد.

آفتاب بیاید، برداشت محصولات دوباره آغاز می‌شود

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به شرایط جوی پیش رو و در صورت آفتابی بودن هوا، شروع مجدد برداشت‌ها آغاز خواهد شد. همچنین 2 هزار و 750 دستگاه کمباین در سطح استان، فعال و آماده به کار هستند و با توجه به این تعداد، سرعت برداشت گندم نیز بیشتر از سال زراعی گذشته بوده است.

عبدالرضا سید احمدی با بیان اینکه با توجه به برداشت 95 درصدی کلزا تاکنون خسارات بارندگی های اخیر برای محصول کلزا ناچیز بوده است، افزود: تاکنون 54 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده و فقط مقدار کمی از برداشت کلزا در سطح استان باقی مانده که این میزان در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش دو  برابری داشته است.

افزایش 20درصدی تولید گندم

مدیر بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  درخصوص محصول چغدر قند نیز گفت: با توجه به اینکه رشد این محصول کامل بوده، در بارندگی اخیر خسارتی را متحمل نشده و تاکنون 3 هزار و 200 هکتار از مزارع چغندر قند برادشت شده و 17 هزار هکتار از آن باقی مانده است.

سید احمدی در خصوص محصول گندم نیز بیان کرد: باوجود بارندگی‌های  اخیر، میزان تولید گندم در سال زراعی جاری در مقایسه با سال گذشته افزایشی 20 درصدی داشته است.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت دید
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران