Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، معصومه دانشمند، معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، شامگاه چهارشنبه ۲۳ خرداد در دوازدهمین جلسه ستاد فرهنگی، اجتماعی و مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان اظهار کرد: باتوجه به منویات مقام معظم رهبری حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از پنج اولویت آسیب‌های اجتماعی درنظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: تکالیف قانونی در ارتباط با مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به مصوبات شورای اجتماعی کشور، راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری و نهادهای توسعه محلی در مناطق حاشیه‌نشین ۱۰ استان در چهارچوب سیاست‌های ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، ماده ۳ وظایف کارگر تخصصی، ارتقای وضعیت امور اقتصادی و فرهنگی و سلامت و بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: علت اصلی ایجاد حاشیه‌نشینی عواملی مانند پایین بودن ارزش زمین و مسکن، خانواده‌ها و گروه‌های کم درآمد، محلاتی خود رو و غیر‌رسمی، بروز و گسترش آسیب‌ها،ن0 بود سازو‌کارهای مناسب و نبود نظارت کافی بر ویژگی‌های کالبدی، اجتماعی و اقتصادی است.
دانشمند افزود: ۳۲ درصد جمعیت دنیا در سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی زندگی می‌کنند، تاکنون در ۹۱ شهر کشور ۹۷۴ محله ناکارآمد شهری شناسایی شده است و ۱۸ میلیون نفر در آن ساکن هستند.
وی گفت: در استان مرکزی ۱۱ درصد جمعیت(معادل ۱۵۰ هزار نفر) در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند. در مجموع در شهرستان اراک و ساوه ۲۷ سکونتگاه غیر رسمی وجود دارد.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: ۲۲ درصد جمعیت شهری اراک و ساوه در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی ساکن هستند.
دانشمند گفت: درسال ۹۶ سند و برنامه عملیاتی در سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی با محوریت دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی با حضور ۲۸ دستگاه اجرایی استان و ۴۵۸ عنوان برنامه تدوین شد.
وی ادامه داد: این سند با هدف بسترسازی برای ارتقای شرایط محیطی پایدار و فراگیر درمانی جهت رشد، سلامتی، امنیت، امید، کرامت انسانی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی موجود تدوین شده است.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: برنامه‌های شاخص این سند حمایت از فعالیت باشگاه‌های فرهنگی، برگزاری همایش‌های محلی و روشن‌گری برقراری ارتباط چهره به چهره با مردم به منظور افزایش اعتماد عمومی، تحکیم روابط اجتماعی، تقویت امنیت و کاهش آسیب اجتماعی، پاکسازی محلات آلوده به اعتیاد، اجرای طرح‌های پیشگیری از اعتیاد، صیانت اجتماعی، ارائه خدمات درمانی رایگان با همکاری سازمان موادمخدر، بسیج جامعه پزشکی و... است.
دانشمند بیان کرد: انتظاری که از ۲۸ دستگاه اجرایی برای اجرای این سند در ارتباط با سکونت‌گاه‌های غیر رسمی وجود دارد، اجرای دقیق برنامه‌های مندرج از سوی شرکا، اولویت قراردادن موضوع سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی در دستگاه‌های اجرایی، لزوم توسعه برنامه‌های ورزشی از طریق ورزش صبحگاهی در این مناطق، برگزاری بازی‌های بومی محلی با همکاری شهرداری‌ها و ... عنوان می‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا مرکزی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۱۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر پژمان بختیاری نیا به خبرنگار ما گفت: تغییرات جمعیت یک پدیده اجتماعی مهم است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله باروری، مرگ و میر، مهاجرت، و تغییرات اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد. این تغییرات می‌توانند به شکل افزایش یا کاهش جمعیت، تغییر در ساختار سنی جمعیت و تأثیر بر اقتصاد و جامعه منجر شوند.


وی افزود: کشور ما در موضوع جمعیت در موقعیت حساسی است و با بسته شدن پنجره جمعیتی وارد بحران خواهیم شد، اکنون دو سوم جامعه در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و در واقع ۷۰ درصد جامعه در این رده سنی قرار دارند و به همین منظور ما باید به ساختار سنی توجه کنیم، زیرا در مرحله پنجره جمعیتی همه مشکلات متخصصان و پژوهشگران بحث توانمندسازی جوانان است و از این روش جهش توسعه‌ای را خواهیم داد.


دکتر بختیاری نیا ادامه داد: در تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ۲۱ مانع فرزندآوری مورد توجه قرار دارد که عبارتند از؛   تاخیر در ازدواج جوانان، کاهش سن ازدواج، الگوی مسکن، مشکلات اقتصادی و هزینه فرزندپروری، اشتغال و نگرانی آتیه زنان، اشتغال پدران خانواده، هزینه دوران باداری و شیردهی، هزینه‌های ناباروری، عقیم‌سازی و استفاده بی‌رویه از اقلام پیشگیری، ترس از فرزند معلول، قبح‌زدایی از سقط جنین، نگهداری از تربیت و آینده فرزندان و ضعف خدمات اجتماعی مادر و کودک از جمله این موانع است.


رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: همان طور که سیاست‌های تحدید جمعیت در دهه ۶۰ برپایه تغییر نگرش‌ها، هنجار‌ها و ارزش‌ها بود، امروز نیز برای مهندسی معکوس این مساله هیچ راهی جز از مسیر ایجاد تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌ها وجود ندارد. سیاست‌گذاری جمعیتی نوعی سیاست‌گذاری اجتماعی است و باید در این چارچوب حرکت کند و از الزامات آن، توجه به بستر‌های فرهنگی است. تمرکز بر روی تغییرات فرهنگی، مدیریت انتقال زمان و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کمک‌کننده در فرزندآوری از دیگر موارد در این زمینه هستند.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید: در واقع در کنار حل مشکلات اقتصادی کشور، باید برای تغییر انگاره‌های غلط نقش بسته در اذهان جامعه درباره جمعیت و فرزندآوری، کار فرهنگی را در اولویت قرار دهد تا زنان و مادران بتوانند در کنار فعالیت‌های اجتماعی، نقش مادری خود را با کمترین دغدغه دنبال کنند.


وی گفت: در بخش فرهنگی فردگرایی گفتمان غالب است. آزادی‌های فردی، تغییر ارزش‌ها و هنجار‌های فردی و به طور کلی سبک زندگی از مولفه‌هایی هستند که سبب افزایش سن ازدواج شده‌اند، در حقیقت شاهد تغییر سبک زندگی هستیم که این موارد به طور قطع در افزایش سن ازدواج اثرگذار هستند و در نتیجه سن باروری نیز افزایش می‌یابد. توجه به عقاید، اخلاق، خرده فرهنگ‌ها و زیست بوم از اصول پرداختن به کار‌های فرهنگی است.

دکتر بختیاری نیا افزود: حمایت از ازدواج جوانان و فرزندآوری آنها، ارزشمند کردن فرزندآوری توسط عوامل فرهنگ‌ساز، رسانه‌ها و رفع موانع و مشکلات خانواده‌ها در این مسیر که عمدتاً در قانون جوانی جمعیت مورد توجه هستند می‌توانند ما را از این بحران عبور دهند، اما لازم است بدانیم مهمترین موضوع فرهنگ‌سازی و الگوسازی است که آحاد مردم و گروه‌های اجتماعی باید به آن توجه کنند.


وی تاکید کرد: مساله جوانی جمعیت از برنامه‌های محوری وزارت بهداشت است و فرزندان سرمایه‌های ارزشمند جامعه و خانواده هستند.

دیگر خبرها

  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» ویژه خادمیاران و فعالان فرهنگی اجتماعی
  • تربیت کنشگر حوزه جمیعت در استان مرکزی
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • وزارت راه : ۴٩ درصد از جمعیت ایران بر روی فرونشست و مجاور آن سکونت دارد
  • طراحی الگوهای جدید برای جشن‌های خیابانی در تهران
  • الگوی جدیدی برای جشن‌های خیابانی در تهران