مهمانان تیرماهی تالار وحدت از الویس پریسلی و فرانک سیناترا تا دوریس دی و مری هاپکین/امیدواریم مردم جذب تفاوتهایمان شوند
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۹۹۰۳۴
به گزارش خبرنگار ایلنا، نیما فاتحی که کنسرت ترانههای قدیمی (Old Songs) روزهای دوشنبه و سهشنبه 11 و 12 تیر به رهبری او در تالار وحدت برگزار میشود، در مورد فاصلهای که میان دومین کنسرتشان در دی 95 و سومی که تیر 97 روی صحنه میرود افتاد، گفت: ترانههای قدیمی، یک کنسرت سریالی و برنامهریزی ما در موردش به این صورت است که سالی چندین اجرا یا دست کم یک اجرا داشته باشد و بتوانیم آن اجرا را علاوه بر تهران، در شهرهای دیگر ایران هم برگزار کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فاتحی ادامه داد: کنسرت ترانههای قدیمی به واسطه تعداد اجراکنندگان و نوازندگانش اجرایی بزرگ است و به سالنی احتیاج دارد که سِنی وسیع داشته باشد و ما در تهران دو یا سه سالن بیشتر نداریم که بتواند جوابگوی نیازمان باشد و با فراهم نشدن چنین شرایطی امکان اجرا در جشنواره موسیقی فجر را از دست دادیم.
او افزود: بعد از جشنواره هم پیگیر شدیم اما به دلیل تداخل زمانی با نمایشهایی که در تالار وحدت روی صحنه بودند مانند نمایش «الیور توئیست» نتوانستیم این کار را انجام دهیم. چون ما هم، طراحی دکور داشتیم که در برابر دکور عظیم «الیورتوئیست» جلوهاش را از دست میداد و هم، تعدادی از نوازندگانمان که از بچههای ارکستر سمفونیک تهران بودند در ارکستری حضور داشتند که برای آن نمایش مینواخت. همه این عوامل موجب شد که اجرا را برای بعد از عید برنامهریزی کنیم هرچند که آمادگی اجرا در همان زمستان 96 را داشتیم.
فاتحی در مورد انگیزههایش از برگزاری کنسرتی برای اجرای آهنگهای دهه 50 تا 80 میلادی که حاصلش میشود کنسرت ترانههای قدیمی و او در سال 95 در موردش گفته بود «در موسیقی دهه 50 تا 80 میلادی قطعات فاخر و ماندگاری وجود دارد که پدران و پدربزرگهای ما آنها را از رادیوهای قدیمی شنیدند و با آنها بزرگ شدند. من همیشه آرزو داشتم روزی بتوانم این موسیقیهای زیبا را دوباره به صورت زنده اجرا کنم و روحی دوباره به موسیقیهای نوستالژیک و باشکوه آن دوره ببخشم. به طور قطع قطعات زیبا و ماندگار بسیاری از آن دهههای طلایی که هنوز سینتیسایزرها و سمپلها جای ارکسترهای بزرگ را نگرفته بودند وجود دارد که ارزش اجرای مجدد و بارها شنیده شدن دارند» هم توضیح داد: انگیزههایم همانی است که بود و حتی قویتر هم شده است، از این بابت که شاهد استقبال مخاطبان بودهام از اینکه اجرای زنده آهنگی را ببینند که دوستش داشتهاند و با آن خاطره دارند. استقبال مخاطبان ما را مصممتر کرده است و در کنسرت پیش رو چند قطعه را که به شکل اورجینال به صورت الکترونیک تنظیم شدهاند، ارکسترال و به گونهای تنظیمشان کردهایم که بشود توسط ارکستر اجرایشان کرد.
رهبر کنسرت ترانههای قدیمی که در کنسرتش قطعاتی از الویس پریسلی (Elvis Presley)، فرانک سیناترا (Frank Sinatra)، آلبانو کاریزی (Al Bano Carrisi)، ژو دسن (Joe Dassin)، لئوناردو کوهن (Leonard Cohen)، برایان هایلند (Brian Hyland)، دین مارتین (Dean Martin)، دوریس دی (Doris Day)، گروه بانی ام (Boney M)، ری چارلز رابینسون (Ray Charles Robinson)، گروه بیتلز (Beatles)، پپینو گالیاردی (Peppino Gigliardi)، مری هاپکین (Mari Hopkins) و پت بون (Pat Boone) اجرا خواهد شد در مورد دلیل انتخاب این خوانندگان گفت: ما در انتخاب قطعاتمان، به سراغ آهنگهایی نوستالژیک رفتهایم که برای اکثر شنوندگان ایرانیمان آشنا باشند. قطعات زیادی هست که گروه خودمان دوستشان دارند ولی به این نکته دقت میکنیم که مخاطب هم شنیده باشدشان. در عین حال زیبایی ملودیک و هارمونی برایمان مهم است و در تنظیمها هم نکاتی را که موجب زیباتر شدن و جذابتر شدن قطعه میشود رعایت میکنیم. یعنی در واقع به واسطه شیوه اجرا حتی مقداری، مخاطبمان را هم غافلگیر میکنیم به گونهای که اگر پیشتر هم آن قطعه را شنیده باشند این بار با تنظیمی کمی متفاوت خواهند شنید و مخاطبی هم که بار اولش باشد که قطعهای را میشنود ترغیب میشود به دنبال نسخه اورجینالش برود.
فاتحی توضیح داد: این بازخورد چندین بار به من رسیده که تماشاگر پرسیده است فلان آهنگی که اجرا کردید از کدام خواننده یا کدام گروه بود، ما تا به حال نشنیده بودیمش و میخواهیم برویم اصلش را پیدا کنیم.
او در مورد انتخاب قطعاتی از خوانندگان زن؛ دوریس دی (Doris Day) و مری هاپکین (Mari Hopkins) هم گفت: همانطور که میدانید ما در مورد صدای زن محدودیتهایی داریم و در تنظیمهایمان سعی کردهایم به روشهایی که با قوانین کشور جور دربیاید قطعات را طوری تنظیم کنیم که در عین اینکه به خانمها اجازه فعالیت داده شود، قانونی را هم زیر پا نگذاریم.
فاتحی در پایان گفت: ما دوست داریم این کنسرت جدای از این که یادآور نوستالژیهاست یک حرکت جدید باشد برای بالا بردن سلیقه شنیداری مردم. الان کنسرتهای پاپ بسیار زیاد است و افراد مختلفی با ارکسترهایی متفاوت روی صحنه میروند ولی حرکتی که ما کردهایم متفاوت است . تفاوتش هم در این است که خوانندهمحور عمل نکردهایم. ما ارکستر محوریم و در واقع تمرکزمان را بر قطعه و موسیقی گذاشتهایم تا معرفی شخصی خاص. ما به عنوان یک تیم، یک ارکستر تلاش کردهایم که دیده شویم و آن هیجان را در مخاطب با سازهای مختلف، با نوازندگان مختلف و با خوانندگان مختلف به وجود آوریم. این چیزی است که ما را از دیگران متمایز میکند و امیدواریم مردم نیز جذب این تفاوت ما بشوند.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: تالار وحدت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۹۹۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنسرتهای موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، امیر حسین سمیعی گفت: بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است، که می شود سال های سال در مورد به آن صحبت کرد و راجع به مشکلات آن به صورت اضطراری تر نشست و صحبت کرد و دغدغه ها را شنید و گلایه ها را گوش داد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلاشمان این است که پهنای موارد بوروکراتیک کنار گذاشته شود و بی واسطه با شما صحبت کنیم، ما وافقیم اگر مشکلاتی وجود دارد آمده ایم برای اینکه بشنویم و تمام تلاشمان را به کار ببریم تا مشکلات کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: موسیقی در بوشهر زنده است، همین پویایی و دغدغه مندی که مطرح شد نشان از زنده بودن این شهر در حوزه موسیقی دارد، معتقدم در بوشهر موسیقی برای تمام ابعاد زندگی از جمله کار، سوگ، شادی، حرکت و امید در جامعه در نوع خودش گزینه دارد.
سمیعی یادآور شد: ما تلاش می کنیم که تمام کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند نگاه تکریم و محبت به آنها داشته باشیم. تا جایی که قدرت داشته باشیم تلاش خواهیم کرد تا فاصله ما با هنرمندان کمتر شود و درصدد رفع مشکلات و دغدغه شما هستیم، و باید همت کنیم تنش ها را کاهش و ظرفیت های کاری را شناسایی و افزایش دهیم.
وی در خصوص مشکلات سامانه ای مجوزهای موسیقی گفت: ما نمی توانیم همه را با یک چارچوب مقایسه و بررسی نماییم و مشکلات ساختاری و فرایندی دارد که اینگونه مشکلات با همین نشست ها رفع خواهد شد.
وی در مورد سالن های موسیقی و سخت افزار تصریح کرد: باید تلاش کنیم با افزایش امکانات لازم و اساسی زمینه تسهیل اجرای کنسرت توسط شرکت های مجری را در شهرستان ها فراهم کنیم.
سمیعی اضافه نمود: ما باور داریم موسیقی به نشاط اجتماعی کمک می کند و همه تلاشمان این است که فضا را پویاتر کنیم.
وی در خصوص اینکه گروههای موسیقی در برخی فصول کم کار یا تعطیل می شوند، گفت: باید در این خصوص چاره اندیشی کرد و ایجاد رویدادهای اجرایی به تناسب آن ایام می تواند تاثیر گذار باشد و اگر در این مسیر موفق نبودیم باید از طریق صندوق هنر دنبال تدبیر و چاره اندیشی و راهکار باشیم.
در این نشست هنرمندان تک به تک با بیان مشکلات، دیدگاهها و نظرات خود خواستار حمایت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی استان بوشهر شدند.
کد خبر 6092840