Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@17:20:46 GMT

تاکیدی مجدد بر توجه به گیاهان دارویی و ارزآوری آن

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۰۹۸۶۵

تاکیدی مجدد بر توجه به گیاهان دارویی و ارزآوری آن

دبیر سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل گفت: درآمد حاصل از تولید و فرآوری گیاهان دارویی در کشور بیشتر از نفت بوده و باید به این بخش توجهی جدی شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا رجب‌نژاد در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایران در دوره باستان و تمدن اسلامی در بخش طب و داروسازی و گیاهان دارویی جزو تمدن‌های مطرح جهان و بشریت بوده به گونه‌ای که هم در ادیان آسمانی و هم مکاتب بشری به اهمیت این موضوع تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اهمیت گیاهان دارویی را در کتب آسمانی نظیر تورات، انجیل و قرآن کریم با عناوین و اسامی متعدد یادآور شد و خاطرنشان کرد: در قرآن کریم به صورت مفصل و با بیان صریح و برپایه اصول و مبانی ارزشمند به اهمیت این بخش و تاثیرگذاری آن در حوزه صحت و عافیت انسان‌ها تاکید شده به طوری که در روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت بر اهمیت گیاهان دارویی و استفاده از آن اهتمام ویژه شده است.

دبیر سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل ثروتمندی کشورمان را در این بخش و مطالب مطرح شده در ایران باستان اعم از دوره زرتشت و اوستا در باب گیاهان دارویی یادآور شد و بیان کرد: دانشگاه جندی‌شاپور دانشکده اختصاصی گیاهان دارویی داشته به طوری که از این دانشگاه به عنوان نخستین و بزرگترین دانشگاه بین‌المللی جهان یاد می‌شود.

رجب‌نژاد تصریح کرد: از سوی دیگر اقلیم ایران متنوع و دارای شرایط پربرکتی است به طوری که ثروت بی‌بدیل الهی در طول تاریخ بشریت به مردم این خطه ارزانی شده و در ایران تولید گیاهان دارویی به دلیل این تنوع آب و هوایی و اقلیمی بی‌نظیر است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: کمتر کشوری را سراغ داریم که مانند ایران دارای تنوع آب و هوایی باشد، به طوری که از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این کشور از تنوع رویش گیاهان دارویی بهره‌مند است.

رجب‌نژاد گفت: امروز به برکت خون شهدا، رهبر عظیم‌الشان انقلاب و نعمت بی‌بدیل رهبری که در سخنرانی‌های خود بر کلیدواژه‌هایی همچون ساخت تمدن نوین اسلامی، تولید علم نوآوری و سرآمدی در این حوزه تاکید دارند به یقین با تکیه بر تولید و فرآوری محصولات گیاهان دارویی می‌توانیم در این بخش به فرمایشات معظم‌له جامه عمل بپوشانیم.

دبیر سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل خاطرنشان کرد: در بین استان‌ها، اردبیل با اقلیم و آب و هوای بی‌نظیر سرآمد در تولید و رویش متنوع گیاهان دارویی است، به طوری که تمام شهرهای این استان از مغان تا خلخال و دامنه‌های سبلان دارای خاک زرخیز و پربرکت در تولید گیاهان دارویی است.

رجب‌نژاد گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در رفع فقر از چهره کشور و توجه به اشتغال جوانان و اصل قرار دادن امر تولید ضرورت دارد با اهتمام به حوزه گیاهان دارویی در ایجاد فرصت‌های اشتغال و تحقق شعار سال به جد ورود پیدا کنیم تا با ایجاد کارخانجات و واحدهای فرآوری کوچک و بزرگ به رفع مشکل بیکاری در مناطق شهری و روستایی کمک کنیم.

وی وجود گدا و بیکار را در استان اردبیل اسباب سرافکندگی و شرمساری خواند و افزود: با داشتن چنین موهبت الهی در بخش گیاهان دارویی می‌توان بیشترین ارز را به کشور وارد کرده و درآمدی مضاعف‌تر از نفت داشته باشیم.

دبیر سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل ادامه داد: برخلاف داروهای شیمیایی که به غرب وابسته است، در حوزه گیاهان دارویی امکان تولید و دانش تکثیر و فرآوری گیاهان دارویی را به شکل بومی داریم و این خود مرتبط با مساله امنیت ملی است که نقطه توانمندی ما در تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار می‌باشد.

رجب‌نژاد در پایان اظهار کرد: با توجه به این شرایط بی‌نظیر در استان اردبیل مسئولان استان، مراکز دانشگاهی، اتاق بازرگانی و جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل تصمیم گرفتند 27 و 28 خرداد سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی را در این حوزه برگزار کنند تا هم به صورت علمی و هم عملی تولیدات و تجاری‌سازی در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام گياهان دارويي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۰۹۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی

حسن دشتی نژاد مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت:دختران دانش آموز آبادان در یک کارگاه آموزشی با نحوه کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی از جمله چای ترش آشنا شدند.

در این کارگاه آموزشی خواص و ویژگی های دارویی آن، بازارپسندی ،  میزان عرضه و تقاضای این گیاهان در جامعه  و ظرفیت های اقلیمی شهرستان آبادان جهت کشت گیاهان دارویی  آشنا شدند .

در این دوره که به همت کانون بسیج مهندسین برگزار شد ،۵۰ دانش آموز  حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • ادغام ادویه و داروی گیاهی برای تجربه یک طعم تازه
  • توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری
  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه