Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحیم مخدومی گفت: برای فرهنگسازی و تبلیغ کتاب و جشنواره رضوی باید بر روی نخبه ها سرمایه گذاری شود که خود جماعتی را همراه خود دارند. ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات

رحیم مخدومی نویسنده و ناشر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ با اشاره به جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: باید برای این جشنواره تبلیغات گسترده صورت بگیرد تا هم برای قشر بی‌تفاوت به امر مطالعه ایجاد انگیزه شود و هم قشری که اهل مطالعه هستند اما موضوع خاص جشنواره خیلی مورد توجه شان نبوده است،‌ لذا کار تبلیغات به نوعی هدایتگری به سمت مطالعه و سیره رضوی است که انتظار می‌رود نهاد کتابخانه‌ها در امر تبلیغات فعال عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ترویج سیره رضوی از طریق این جشنواره بیان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی در افزایش نرخ کتابخوانی و افزایش مطالعه در باب سیره رضوی بسیار موثر است. آنقدر موضوعات مورد مطالعه متعدد و متکثر هستند که به طور طبیعی اکثر افراد جامعه این امکان را ندارند که موضوعات خاص مانند سیره رضوی را رصد کنند و بالطبع بر عهده خواص و ارگانها است که موضوعات مورد نیاز جامعه را برجسته کنند تا دیده شود که نهاد کتابخانه‌های عمومی از طریق جشنواره‌ها این مهم را عملی کرده است.

مخدومی تصریح کرد: موضوع امام رضا(ع) در کشور ما جزو اولین اولویت‌هاست و از قرون گذشته مورد توجه مردم بوده و مردم در نظام‌های مختلف به آن توجه کرده‌اند، اما وقتی نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و قرار است این نظام مردم را به سمت اسلام ناب هدایت کند اهمیت موضوع رضوی بسیار بسیار جدی‌تر می‌شود.

وی افزود: یکی از فلسفه‌های ورود امام رضا(ع) به ایران زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) بوده است و این زمینه‌سازی با انقلاب اسلامی اوج گرفت و این امر با پرچمداری امام معصوم(ع) واقع می‌شود و لازمه این موضوع امام شناسی صحیح است. لذا جشنواره کتابخوانی رضوی از این جهت می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در امام شناسی صحیح داشته باشد.

این نویسنده با اشاره به توزیع رایگان کتاب‌های جشنواره رضوی در کتابخانه‌ها عنوان کرد: در کشوری که فرهنگ خرید کتاب و توجه ویژه به سبد کتاب در اقتصاد خانواده هنوز جا نیفتاده است باید سوبسید داده شود و توزیع رایگان کتاب توسط نهاد کتابخانه‌ها برای جشنواره یکی از همین سوبسیدهاست. نمی‌توان انتظار داشت که چون کتاب مهم است همه باید این اهمیت را درک کنند و برای خرید کتاب دست به جیب شوند و اگر فرهنگسازی نشود، هرگز این اتفاق نمی‌افتد. یکی از راه‌های فرهنگسازی این است که شیرینی مطالعه و دانستن به ذائقه‌ها چشانده شود و افرادی که ذائقه‌ها شان تغییر کرده برای کتاب پول هم خرج می‌کنند که این امر توسط نهاد در حال تحقق است.

مخدومی تبلیغ از طریق افراد نخبه جامعه را از ضروریات جشنواره رضوی دانست و گفت: برای فرهنگسازی و تبلیغ کتاب و جشنواره رضوی باید بر روی نخبه‌ها سرمایه‌گذاری شود که خود جماعتی را همراه خود دارند. مثلا یک معلم وقتی در طول 9 ماه با 10 کلاس 30 نفری در ارتباط است در حدود 300 نفر مخاطب درجه یک دارد که اگر این معلم اهل مطالعه باشد، می‌تواند این جشنواره را در کلاس تبلیغ کند و کتابخوانی را به شاگردان خود انتقال دهد.

وی اضافه کرد: یا یک روحانی که به عنوان امام جماعت به یک مسجد خاص یا سخنرانی برای یک محفل خاص دعوت می‌شود، عده‌ای مخاطبش هستند و به همین نسبت اگر سرتیم‌ها را در نظر بگیریم و آنها را برای تبلیغات کتابها و جشنواره به خط کنیم کاری بزرگ به روشی ساده تر صورت می‌گیرد، همانطور که امام راحل برای وقوع انقلاب اسلامی این امر را محقق کردند.

مخدومی در پایان گفت: موضوع جشنواره رضوی موضوعی بسیار خوب و دوست داشتنی است و همه برای تبلیغ استقبال می کنند و معلم ها و روحانیون و سیاستمداران زیادی هستند که علاقه‌مندند خادم افتخاری امام رضا(ع) در زمینه تبلیغ جشنواره رضوی باشند.

انتهای پیام/

 

 

R1013198/P1439/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نهاد کتابخانه های عمومی کشور نهاد کتابخانه های عمومی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۹۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود

لاله جعفری نویسنده حوزه کتاب کودک، درباره وضعیت کتاب کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه امروز طیف وسیعی از کتاب‌ها در بازار نشر وجود دارد اما در مقابله با تالیف‌های خارجی که مخاطب زیادی دارند نویسندگان ایرانی کار سختی پیش رو دارند چون باید به نحوی بنویسند تا بچه‌ها فقط به دنبال کتاب‌های ترجمه نروند و به دنبال تالیفات داخلی نیز باشند.

وی افزود: همچنین گستردگی سبک‌های ادبی در حوزه کودک زیاد است و تنوع خوبی وجود دارد. ما داستان‌های تخیلی، ترسناک، طنز، علمی و… را داریم و این تنوع باعث می‌شود تا بچه‌ها به طرف کارهای تألیفی جذب شوند. البته که هنوز فاصله بسیاری با آثار خارجی داریم، چرا که گرانی کاغذ و چاپ باعث شده تا ناشران محدودتر کار کنند و این محدودیت‌ها برای نویسندگان نیز به‌وجود می‌آید. امیدوارم این مشکلات حل شوند و آثار تألیفی در کنار ترجمه بچه‌ها را به سمت خود جلب کنند.

نویسنده کتاب «چوم چوم» درباره یافتن ایده برای نگارش و همراهی با کودک امروز گفت: سعی می‌کنم تجربه‌های میدانی زیاد داشته باشم و با بچه‌ها کار کنم. حواس پنجگانه خود را در مواجه با بچه‌ها تقویت کنم. در پارک، خیابان، مترو و هر جایی‌که کودکی می‌بینم شش دانگ حواسم را جمع کنم تا ببینم عکس‌العملش در مقابله با مسائل چگونه است و سعی می‌کنم ایجاد ارتباط کنم و ببینم مدل حرف‌زدن‌شان تا چه اندازه نسبت به بچه‌های دوره خودمان تغییر کرده است. در کنار این مشاهده میدانی سعی می‌کنم کتاب‌های پرفروش دنیا را بخوانم و نکات قابل توجه آن را درک کنم. از سوی دیگر تلاش می‌کنم تا در فیلم‌ها، انیمیشن‌ها یا حتی بازی‌های رایانه‌ای جستجو کنم ببینم آثار پرطرفدار چه نکاتی به همراه دارند که بچه‌ها به سمت آن‌ها جلب می‌شوند.

جعفری به چگونگی ترغیب بچه‌ها برای مطالعه و فرهنگ‌سازی در راستای مطالعه گفت: بازاریابی مهم‌ترین مساله است. تبلیغات اثر بسیار زیادی دارد و فکر می‌کنم رسانه‌ها حرف اول را در این میان می‌زنند. امروز بین دو فیلم برای پخش، رقابت و تبلیغات گسترده‌ای وجود دارد، چه در شبکه‌های داخلی و چه فارسی زبان خارجی؛ در حالی‌که برای کتاب ما هیچ تبلیغی نداریم. فکر می‌کنم سهل‌الوصول‌ترین راه، همین تبلیغ است. هرچند که هزینه‌بر است، اما رسانه‌های داخلی مانند تلویزیون، به نوعی جزو مایملک مردم ایران به شمار می‌آید و باید از آن استفاده شود. ما در طول روز همه نوع تبلیغی در رسانه می‌بینیم، غیر از کتاب.

وی ادامه داد: از سویی فکر نمی‌کنم در مدارس هیچ تمرکزی روی این مسئله وجود داشته باشد. این اتفاق در حالی است که بیشترین زمان را فرزندان ما در مدرسه و در کنار هم می‌گذرانند و می‌توان برای آن‌ها ساعت مطالعه، یا زنگ کتاب تعریف کرد و به هزار نوع، نه به شکل خشک و اجباری بلکه با بازی و سرگرمی تبلیغ کتاب کرد تا فرهنگ مطالعه در میان بچه‌ها ایجاد شود.

این‌نویسنده گفت: ناشران به دنبال کتاب‌هایی همراه با بازی و سرگرمی هستند و وجه بازی برای‌شان غالب است. درست است که بازی نقش مهمی در زندگی کودک دارد، اما ادبیات نیز جایگاه خودش را دارد و باید این جایگاه حفظ شود. ناشران مجبور هستند برای فروش کتاب دست به هر کاری بزنند و کالایی تولید کنند که روی دست‌شان نماند. اما کتاب‌هایی که ادبیات خالص هستند و به جشنواره‌های داخلی و خارجی راه پیدا می‌کنند هر روز کمرنگ و کم‌تعداد شده‌اند و این را من از سفارش‌هایی که به خودم ارائه می‌شود، می‌بینم. ناشر از من می‌خواهد که سری کاری کنم در حالی که باید بذر آگاهی در ذهن کودک کاشته شود و این با یک اثر خوب اتفاق می‌افتد، اما امروز این گونه نیست. وی در پایان گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا نویسنده آنچه که دلش می‌خواهد را بنویسد و تنها سفارشی کار نکند.

کد خبر 6090973 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به جشنواره روستایی رضوی
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • جدایی برگزاری بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم رضوان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود