Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بوریس جانسون به نامه‌ تام تاگنهات رییس کمیته امور خارجی مجلس عوام این کشور که از وی درباره برنامه‌ لندن برای تضمین اجرای برجام پس از خروج آمریکا، اقدام اتحادیه اروپا برای اجرای مقررات مسدودکننده برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و اینکه انگلیس چه تضمین‌هایی از ایران برای ادامه پایبندی به تعهداتش پس از خروج از برجام گرفته، پرسیده بود، پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانسون در ابتدای نامه خود در پاسخ به سوالات تاگنهات نوشت: همان‌طور که من و وزیر امور خارجه در مجلس عوام تاکید کرده‌ایم، انگلیس قصد خروج از برجام را ندارد. توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ما ضروری است و تا زمانی که ایران به محدودیت‌های تعیین شده در متن توافق پایبند باشد ما نیز به تعهدات‌مان ادامه خواهیم داد. اکنون من به سوالات شما در نامه‌تان پاسخ می‌دهم؛

اقدام برای تضمین ادامه اجرای برجام

ما به همکاری با تمام طرف‌های باقیمانده در برجام برای حفظ آن ادامه می‌دهیم. رهبران سه کشور اروپایی روز هشتم ماه مه این مساله را صراحتا مورد تاکید قرار دادند، همان‌طور که وزیران امور خارجه این سه کشور و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست روز 15 مه خود در بروکسل تاکید کردند و وزیران امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست شورای روابط خارجی اروپا نیز روز 28 مه این مساله را مورد تاکید قرار دادند. کمیسیون مشترک طرف‌های باقیمانده در توافق (انگلیس، فرانسه، آلمان، ‌چین، ‌روسیه و ایران) نیز روز 25 ماه می برای گفت‌وگو درباره ادامه اجرای توافق بدون آمریکا دیدار کردند.

ادامه پایبندی ایران به تعهداتش در برجام

همزمان با تشکیل جلسه کمیسیون مشترک، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین گزارش خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران کماکان به محدودیت‌های تعیین شده در برجام و تعهداتش پایبند است. پاسخ ایران به خروج آمریکا از این توافق تاکنون حساب شده بوده است. رییس‌جمهور روحانی اعلام کرده که ایران مایل به ماندن در توافق است هر چند وی اعلام کرد که به مقامات انرژی اتمی ایران گفته است که برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در سطح صنعتی در صورت لزوم آماده باشد.

ما انتظار داریم که ایران به تعهداتش ادامه دهد، در ازا ما نیز به همراه شرکای اروپایی و دیگر متحدان‌مان اقدامات لازم را برای تضمین اینکه ایران از منافع مورد انتظار از رفع تحریم‌ها ذیل این توافق بهره‌مند می‌شود، به کار خواهیم گرفت.

ما ایران را ترغیب کرده و همچنان از این کشور می‌خواهیم تا در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از توافق خویشتندار باشد، ایران باید به تعهداتش بر اساس این توافق عمل و به طور کامل و به موقع با درخواست‌های بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

رایزنی‌ها با آمریکا درباره برجام

ما پس از سخنرانی روز 12 ژانویه رییس‌جمهور ترامپ و تصمیم او در روز هشت مه برای خروج از برجام گفت‌وگوهای سختی را با آمریکا داشته‌ایم. موضع ما تغییر نکرده است؛ برجام نتیجه موفقیت‌آمیز 13 سال دیپلماسی بی‌وقفه است و ما می‌دانیم که شروع مذاکرات جدید با ایران درباره تمامی رفتارهای منطقه‌ای‌اش در این چارچوب زمانی معقول بعید به نظر می‌آید.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود روز 21 مه اذعان کرد که ما رویکرد متفاوتی داریم و لندن قصد دارد به اجرای توافق هسته‌ای ادامه دهد. ما و متحدان اروپایی‌مان همچنان این توافق را برای امنیت مشترک‌مان مهم می‌دانیم و بنابراین برای تضمین ادامه اجرای آن مصمم هستیم. ما با طرف‌های باقیمانده در توافق برای رسیدن به این هدف همکاری می‌کنیم. ما از آمریکا خواسته‌ایم دستاوردهایی که توافق هسته‌ای با ایران تاکنون حاصل کرده را حفظ و از اقداماتی که موجب شود طرف‌های باقیمانده نتوانند به تعهدات‌شان عمل کنند، پرهیز کند.

مقررات مسدودکننده اتحادیه اروپا

همان‌طور که شما گفته‌اید پس از دیدار رهبران اتحادیه اروپا در روز 16 مه، از کمیسیون اروپا خواسته شد برای ارتقای مقررات مسدودکننده اتحادیه اروپا دست به اقدام بزند.

مقررات مسدودکننده اتحادیه اروپا در سال 1996 به تصویب رسید. این مقررات از کشورهای عضو، افراد حقوقی در اتحادیه اروپا و دیگر افراد در این اتحادیه می‌خواهد تا با تحریم‌های آمریکا که تاثیرات فرا مرزی دارند، همکاری نکنند. اجرای این مقررات وظیفه کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و می‌تواند جریمه‌هایی را برای کسانی که علیرغم وجود این مقررات با تحریم‌های آمریکا همکاری می‌کنند به همراه داشته باشد.

کمیسیون فرآیند ارتقای این مقررات را به گونه‌ای که شامل تحریم‌های آمریکا با تاثیرات فرا مرزی که قرار است پس از خروج این کشور از برجام مجددا اعمال شوند، آغاز کرده است. این بخشی از یک بسته گسترده‌تر اتحادیه اروپاست که قصد دارد برای حمایت از برجام انجام دهد. ما می‌دانیم که این اقدام می‌تواند تاثیری روی تجارت داشته باشد. ما در سطح ملی و اتحادیه اروپا تلاش خواهیم کرد تا تضمین کنیم که تجارت و بازرگانی شفافیت و راهنمایی لازم در این زمینه را دریافت کند.

سیاست تحریم‌های اتحادیه اروپا

انگلیس پس از برگزیت در برجام باقی خواهد ماند و از این رو به همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا برای تضمین ادامه شروط برجام که ایران را ترغیب به همکاری می‌کند، شامل رفع هدفمند تحریم‌ها ادامه خواهد داد. ما انتظار داریم که رژیم تحریم‌های کنونی اتحادیه اروپا علیه ایران شامل آنهایی که تحت رژیم تحریم‌های هسته‌ای ایران ادامه دارند، همچنان اعمال شود. این مساله تضمین خواهد کرد که انگلیس کماکان به تعهداتش در برجام عمل خواهد کرد.

گفت‌وگوها با فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا

همان‌طور که در بالا اشاره شد انگلیس و متحدان اروپایی‌مان توافق هسته‌ای با ایران را برای امنیت مشترک‌مان ضروری می‌داند و به همین دلیل به طور جدی متعهد به تضمین ادامه اجرای آن است. برای این منظور ما ارتباطات نزدیکی با شرکای اروپایی‌مان داریم و رایزنی‌های متعددی را با آنها در سطح رسمی و وزیران علاوه بر گفت‌وگوهایی که در بالا به آن اشاره شد، انجام داده‌ایم.

ما به همکاری با فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و دیگران شامل ایران برای تضمین ادامه اجرای برجام و رسیدگی به مسائل دیگر شامل برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

به طور قطع خروج آمریکا تاثیراتی عملی بر اجرای برجام خواهد داشت و ما با شرکایمان در حال بررسی گزینه‌هایی برای مدیریت این مساله هستیم.

ما همچنان بر ادامه حمایت خود از نظارت و راستی آزمایی ضروری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کنیم. در واقع نماینده ما در آژانس روز چهارم ژوئن ادامه پایبندی‌مان به برجام را مورد تاکید قرار داد و بودجه داوطلبانه انگلیس برای کمک به فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را اعلام کرد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: توافق هسته ای با ایران برجام برگزیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۷۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل

یک نشریه غربی با استناد به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه از تلاش وی برای تبدیل کردن این اتحادیه به یک قدرت هسته‌ای مستقل خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فرانکفورتر روند شای" آلمان در مطلبی نوشت: "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه می خواهد اتحادیه اروپا را به یک قدرت هسته ای گسترش دهد. ماکرون می خواهد درباره بازدارندگی هسته ای در اروپا بحث کند. کشور او آماده است تا در دفاع از خاک اروپا مشارکت بیشتری داشته باشد.

هفته گذشته "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه، در دانشگاه سوربن پاریس، دیدگاه های خود را در مورد اینکه دفاع اروپایی چگونه باید باشد، بیان کرد. بعد از آن وی این موضوع را پیگیری کرده و در استراسبورگ در مورد سلاح های هسته ای مشترک صحبت کرد.

در جلسه ای با جوانان که توسط گروه رسانه ای EBRA فرانسه برگزار شد، از وی پرسیده شد که آیا فرانسه آماده اروپایی کردن قابلیت بازدارندگی هسته ای خود است؟ ماکرون گفت که می‌خواهد همه چیز را روی میز بگذارد تا ببیند واقعا چه چیزی از ما به شکلی معتبر محافظت می‌کند. وی تاکید کرد که کشورش آماده است تا حتی بیشتر در دفاع از خاک اروپا مشارکت کند.

در استراسبورگ، رئیس‌جمهور فرانسه در ابتدا ناتو را نوعی سپر حفاظت نامید که باید با ایجاد یک دفاع معتبر اروپایی از آن فراتر رفت. به گفته وی این باید شامل سپرهای دفاع موشکی، موشک های دوربردی که روسیه را بازدارند و سلاح های هسته ای باشد. مکرون در ادامه گفت که دکترین هسته ای کشورش به این کشور اجازه می دهد در صورت تهدید منافع حیاتی خود از سلاح هسته ای استفاده کند. این منافع حیاتی یک بعد اروپایی نیز دارد که وی نخواست جزئیات آن را بیان کند تا اعتبار دفاعی اروپا خدشه دار نشود.

در ادامه این مطلب آمده است: دلایلی که ماکرون اروپایی‌سازی تسلیحات هسته‌ای فرانسه را وارد بازی می‌کند، در نگرش او نسبت به ناتو به‌ویژه تردید او در مورد قابل اعتماد بودن ایالات متحده به عنوان شریک در مواجهه با انتخاب مجدد احتمالی دونالد ترامپ، نهفته است. ترامپ در ماه فوریه این سوال را مطرح کرد که آیا ماده 5 کمک ناتو و بنابراین کلاهک های هسته ای آمریکا باید از اعضای این ائتلاف دفاعی که حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع نمی کنند، محافظت کند.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه هم اظهارات مشابهی را به جهان ارائه کرد. او گفته است که اروپا باید دوباره خود را به عنوان یک قدرت ببیند و خود را از وابستگی ها رها کند. به گفته وی توسعه صنعت دفاعی اروپا را باید "نه به عنوان جایگزین، بلکه به عنوان یک مکمل" درک شود. سژورنه همچنین گفته است: «ما باید در کنار ناتو یک بیمه نامه عمر دوم بگیریم، زیرا هر چهار سال یک بار به تصمیم 250000 رأی دهنده آمریکایی در ایالت های این کشور وابسته هستیم».

وزیر امور خارجه این کشور توضیح داد که به منظور توسعه حاکمیت و استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا، فرانسه همچنین متعهد به استانداردسازی سیستم های تسلیحاتی در سطح اروپا است. به گفته وی هدف باید "عملکرد متقابل" باشد، به این معنی که همه کشورها می توانند بدون هیچ مشکلی از ادوات نظامی استفاده کنند.

ماکرون همچنین می خواهد استانداردهای جدید برای آینده بازدارندگی اروپا را با دیگر اعضای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار دهد. رئیس جمهور فرانسه در استراسبورگ گفت: "من طرفدار باز کردن این بحث هستم که باید شامل دفاع موشکی، حملات با سلاح های دوربرد و همچنین سلاح های هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته ای آمریکا را در خاک خود دارند."

با انجام این کار، او بار دیگر درخواست مذاکره را به آلمان ارسال کرد - همانطور که برای اولین بار در سال 2020 انجام داد. سلاح های هسته ای تاکتیکی ایالات متحده در پایگاه هوایی بوشل در آلمان ذخیره می شود. مکرون همچنین این سخنان خود را خطاب به اعضای اتحادیه اروپا، بلژیک، هلند و ایتالیا که همگی چنین تسلیحات آمریکایی را در خود جای داده اند ایراد کرد.

اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کندتحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟