Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:08:34 GMT

تلاش هند برای برتری در منطقه ای مملواز کلاهک هسته ای

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۷۶۰۴۱

تلاش هند برای برتری در منطقه ای مملواز کلاهک هسته ای

دهلی نو - ایرنا - برای هند که در منطقه ای مملو از کلاهک های هسته ای قرار دارد و بین دو همسایه اتمی گرفتار آماده است امروز کسب اطمینان از کارآیی و قدرت سیستم بازدارندگی دفاعی به یک دغدغه اصلی تبدیل شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه 'تایمز او ایندیا'، در حال حاضر پاکستان دارای 140 تا 150 کلاهک هسته ای است و چین 280 کلاهک هسته ای دارد در حالیکه این عدد در مورد هند 130 تا 140 کلاهک هسته ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آنطرف، آمریکا و روسیه به ترتیب دارای 6 هزار 450 و 6 هزار 850 کلاهک هسته ای هستند یعنی در مجموع 92 درصد از 14 هزار 465 کلاهک هسته ای در سطح جهان متعلق به این دو کشور است.
نکته قابل توجه آن است که گرچه زرادخانه های هفت کشور هسته ای به طور قابل توجهی کوچک تر است اما آنها در حال توسعه هستند و یا سیستم های جدید هسته ای را به خدمت گرفته اند.
به نظر می رسد این واقعیت که پاکستان در مقابل هند دارای تعداد بیشتری از کلاهک های اتمی است دولت دهلی نو را نگران نمی کند چون هندی های معتقدند ساختار دفاعی و قابلیت بازدارندگی قوی تری دارند و سیستم دفاعی شان طوری طراحی شده است که می تواند بقا را برا حملات تلافی جویانه تامین کند و به طور قاطع در مسیر پیشرفت قرار دارد.
سازمان تحقیقات صلح استکهلم افزود: هند و پاکستان هر دو در حال گسترش زرادخانه های هسته ای خود هستند درحالی که دو کشور سیستم های موشکی زمینی، دریایی و هوایی جدیدی را توسعه داده اند. چین به مدرن سازی سیستم های حمل سلاح هسته ای خود و همچنین گسترش زرادخانه هسته ای خود ادامه داده است.
مقامان هندی می گویند دهلی نو با خطر دوجانبه از سوی چین و پاکستان روبرو است و چاره ای جز ساخت بازدارنده هسته ای که معتبر باشد و بتواند در حمله تلافی جویانه صدمه زیادی وارد کند ندارد.
آنها معتقدند تعداد کلاهک های هسته ای زیاد اهمیت ندارد چون با این سیاست 'عدم استفاده از سلاح هسته ای به عنوان نفر اول' که هند دنبال می کند، کشورشان صرفا به دنبال اطمینان از بقا و اعتبار سیستم ها و دارایی های هسته ای خود بوده است که تاکنون هم توانسته به این هدف دست یابد.
در مقابل اما، اما پاکستان هیچ سیاست خاصی را برای قابلیت هسته ای خود معرفی نکرده است که به نظر می رسد با هدف جلوگیری از یک حمله غافلگیرانه علیه هند انجام شده است. این کشور از طریق چهار راکتور آب سنگین در نیروگاه خوشاب و با کمک چین، با سرعت قابلیت هسته ای نظامی خود را گسترش داده است.
پاکستان همچنین موشک های هسته ای نصر خود را به عنوان یک ابزار مفید در مقابل راهبرد ' آغاز سرد' هند معرفی کرده است.
هند بارها تاکید کرده است برای دهلی نو، کلاهک های هسته ای، سلاح های قابل استفاده در جنگ ها نیستند اما به هر حال کشور نیازمند حداقل بازدارندگی با قابلیت حمله تلافی جویانه عظیم در مقابل دشمنان است.
چین با زرادخانه بزرگ هسته ای خود و همچنین ادامه مدرن سازی توانایی هسته ای این کشور یک نگرانی بزرگ برای هند است. بر این اساس تخمین زده می شود هند که دارای یک برنامه هسته ای بر پایه پلوتونیوم است قصد دارد تا یک دهه آینده زرادخانه هسته ای خود را به 200 کلاهک هسته ای افزایش دهد.
ستاد فرماندهی نیروهای راهبردی هند اکنون به دنبال به خدمت گرفتن موشک بالستیک هسته ای به نام آگنی 5 با برد بیش از 5 هزار کیلومتر است که می تواند شمالی ترین مناطق چین را هدف قرار دهد.
در همین راستا کارشناسان معقتدند هند باید توانایی زیردریایی های هسته ای خود که مجهز به موشک های اتمی دوربرد هستند و می تواند مدت های طولانی در زیر آب باقی بمانند را گسترش دهد زیرا این امر به افزایش توانایی های بازدارنده هسته ای هند کمک خواهد کرد.
هند بیش از اینکه برای غلبه بر چین به اتم نیاز داشته باشد، به توازن قدرت خود در منطقه با آن کشور می اندیشد تا این رهگذر بتواند با چین در رهبری آسیا به رقابت بپردازد.
هند در سیاست های خود قاطعانه اعلام کرده است که هیچ گاه اولین کشوری نخواهد بود که در جنگ از سلاح هسته ای استفاده می کند و تنها در واکنش متقابل از آنها استفاده خواهد کرد.
به همین دلیل هند قوای سه گانه خود را در زمین، دریا و هوا مجهز به سلاح هسته ای کرده است. اولین قدم در این راستا ساخت سلاح هسته ای برای شلیک از هواپیماهای نیروی هوایی هند بود.امروزه این کشور دارای بیش از 200 فروند جنگنده سوخوی 30 ام کی ای، 60 میگ 29 و 51 میراژ 2000 می باشد. تعدادی از این جنگنده ها دارای توانایی حمل سلاح هسته ای را دارند.
در بخش زمینی هند دارای یک سری از موشک های قاره پیما با قابلیت کلاهک هسته ای است. نیروهای مسلح هند هم اکنون دارای موشک های پریتوی 2 با برد 350 کیلومتر، آگنی 1 با برد 700 کیلومتر، آگنی 2 با برد دو هزار کیلومتر و آگنی 3 و 4 با برد سه هزار و 500 کیلومتر می باشند.
هند در سال های اخیر دور از توجه رسانه ها در حال ساخت ناوگان زیردریایی هسته ای خود به ارزش تقریبی 14 میلیارد دلار بوده است.
زیردریایی 'ای ان اس اریهانت' اولین زیردریایی هسته ای ساخت هند به خدمت نیروی دریایی این کشور درآمده است. این درحالی است که دومین زیردریایی ساخت هند با نام 'ای ان اس اریگات' نیز در ماه نوامبر سال جاری توسط نیرمالا سیتارمان به آب انداخته شد.
هند تا سال 2022 عملیات ساخت دو زیردریایی هسته ای دیگر را نیز به پایان خواهد برد. این دو زیردریایی که یک هزار تن سنگین تر از دو زیردریایی پیشین خود خواهند بود، به هشت موشک بالستیک مجهز خواهند شد.
راکتور هسته ای این زیردریایی ها توسط مرکز تحقیقات هسته ای هند ساخته شده است در حالی که توسعه سیستم پرتاب موشک آنها بر عهده سازمان تحقیق و توسعه موشکی این کشور می باشد.
سال گذشته ، سونیل لنبا فرمانده نیروی دریایی هند اعلام کرد که پروژه ساخت شش زیردریایی بومی هسته ای به ارزش 9.2 میلیارد دلار آغاز شده است.
نیروی دریایی هند همچنین در حال کار بر روی زیردریایی های 13 هزار تنی با قابلیت پرتاب موشک های بالستیک می باشد. این زیردریایی ها قادر خواهند بود 12 موشک بالستیک هسته ای را با خود حمل کنند. 80 درصد از قطعات این زیردریایی ها در هند ساخته خواهد شد.
آساق**267**1424 *81663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی هند کلاهک هسته ای بازدارندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۷۶۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از جنوب لبنان، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک سنگین به کفر شوبا حمله کردند.

کفر شوبا نزدیکترین منطقه مسکونی در جنوب لبنان به پایگاه رویسات العلم نظامیان صهیونیست در بلندی‌های مزارع اشغالی شبعا و تپه‌های اشغالی کفر شوبا قرار دارد با وجود اینکه منطقه در حدود هفت ماهه گذشته آماج حملات جنگنده‌ها و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته، اما مردم مقاوم جنوب حاضر به ترک این مناطق نیستند.

در تازه‌ترین جنایت، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک به کفر شوبا حمله کردند در این حمله قاسم اسعد از اهالی کفر شوبا به شهادت رسید......

مصاحبه مردمی

دیگر خبرها

  • پاکستان اولین زیردریایی پیشرفته خود را از چین تحویل گرفت
  • اصابت ۳ موشک جدید به شمال فلسطین اشغالی
  • دیشب بر فراز کریمه چه گذشت؟
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • شلیک ۴۰ موشک به سرزمین های اشغالی طی یک روز
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان