Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره قانون بازنگری در اعمال سهمیه ایثارگران و شاهد گفت: در بازنگری قانون اعمال سهمیه ایثارگران و شاهد که یک کارشناسی چندین ماهه بر روی آن انجام شده است، آنچه با هماهنگی دولت و سازمان سنجش، وزارت علوم و کمیسیون آموزش به صحن آمده بود کلیاتش رأی آورد اما باید به کمیسیون برگردد و اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: یک نگرانی که پارسال در اعلام نتایج کنکور به وجود آمد و برخی از رتبه‌های بالا نتوانسته بودند در دانشگاه مورد نظر خود قبول شوند و متاستفانه شاهد پذیرش بعضی از رتبه‌های پایین در برخی از رشته‌های سطح بالا بودیم که قطعاً نتایج خوبی را بین داوطلبان ندارد با تصویب و اجرایی شدن قانون جدید رفع خواهد شد.

فلاحتی در ادامه خاطرنشان کرد: یک سهمیه 25 درصد قبلاً داشتیم که بین جانبازان و رزمندگان جدایی انداخته بود و سیستم سهمیه‌بندی را به هم زده بود، در سال گذشته یک 5 درصدی را مجلس مصوب کرد که 5 درصد علی هبه‌ای تلقی شد که باز هم سیستم نحوه سنجش و پذیرش را در سازمان سنجش به هم زده بود و منجر به اختلافاتی شد که باعث تبعیض بین داوطلبین شد اما امسال به همان قانون خدمات ایثارگران که در گذشته داشتیم برگشت و طبق قانون 30 درصد به این سهمیه اختصاص داده‌شده است که این سهمیه شامل همه حوزه‌های ایثارگران، همسران و فرزندان جانبازان و خانواده‌های شاهد می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش یادآور شد: طبق قانون، مازاد سهمیه ایثارگران را که از 25 تا 30 درصد بود تعریف در همین سهمیه شد که اختلاف ایجاد نشود و یک حداقل نمره خامی هم قانون گزار آورد که به این ترتیب هم میزان سواد بالا برود و هم شاهد ورود افرادی نباشیم که با رتبه‌های پایین وارد رشته‌های برتر دانشگاهی شوند که در این صورت قطعاً داوطلبی که بر مبنای شایستگی وارد دانشگاه نشده باشد هم به خودش و هم به جامعه آسیب می‌زند.

وی در پایان متذکر شد: ممکن است داوطلبی با رتبه 70 هزار وارد رشته پزشکی شود که توانایی ادامه تحصیل در این رشته را نداشته باشد و در این صورت سرخورده می‌شود حتی اگر بتواند مدرک پزشکی بگیرد پزشک توانمندی نخواهد بود مگر اینکه پذیرش این افراد را در یک فیلتری قرار دهیم و یک نمره خامی را تلقی کنیم که این نمره خام به کف رتبه‌هایی که وارد می‌شوند بخواند که این کار را قانون گزار انجام داد و لایحه مورد نظر به صحن آمد اما آن بخشی که تصویب شد هم به نفع جامعه ایثارگران و جامعه رزمندگانی است که حق بر گردن مردم دارند و وظیفه مجلس و قانون گزاری است که این تسهیلات را برای ایثارگران در نظر بگیرد و البته چیز جدیدی اعمال نشده است و همان قانون اعمال خدمات جامع ایثارگران است که از سالیان گذشته تا امروز وجود داشته است که دستخوش تغییرات بسیاری شده است که هم به نفع جامعه ایثارگری نبود و هم برای مدل سنجش و پذیرش عادلانه نبوده است که بخش عمده آن تصویب و بخش دیگری از آن به کمیسیون برگشت که اصلاحاتی در آن انجام شود.

گفتنی است، طبق آخرین مصوبه‌ای که در دی‌ماه ۹۵ تصویب شد، همسران و فرزندان کلیه جانبازان زیر ۲۵ درصد و یا همسران و فرزندان رزمندگانی که حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های حق علیه باطل داشته‌اند مشمول استفاده از این سهمیه هستند.

به گزارش ایسکانیوز، در کنکورهای قبل از کنکور ۹۶ سهمیه ایثارگران فقط مختص همسران و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد بود اما در کنکور ۹۶ و برای اولین بار، سهمیه‌ای برای خانواده‌های جانبازان زیر ۲۵% نیز در نظر گرفته شد که البته این سهمیه مشترک با خانواده رزمندگانی هست که حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته‌اند.

سهمیه ۵ درصدی ایثارگران با دو موضوع اصلی مطرح می‌شود:

۱-تأثیر سهمیه ۵ درصدی ایثارگران در ظرفیت دانشگاه‌ها
۲-حدنصاب نمره و درصد آزمون جهت استفاده از این سهمیه

سهمیه ایثارگران به صورتی اعمال می‌شود که ۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل، به داوطلبان مشمول این سهمیه اختصاص می‌یابد. البته مشمول شدن این سهمیه تنها با کسب حدنصاب نمره قبولی شدنی است و این سهمیه قابل ارتقا است.

اگر رشته مدنظر شما در دانشگاهی دارای ۵۰ صندلی خالی باشد برای اعمال سهمیه ۵ درصدی، ابتدا ۱۵ صندلی را برای داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران بالای ۲۵% کنار می‌گذارند اما اگر این داوطلبان بتوانند ۷۰% آخرین نمره قبولی را کسب کنند، صندلی‌ها را تصاحب خواهند کرد و باز هم اگه تعدادی صندلی خالی ماند داوطلبان سهمیه ۵ درصدی ایثارگران فرصت نشستن بروی صندلی‌ها را خواهند داشت و با کسب حدنصاب ۷۰% می‌توانند در همان رشته و دانشگاه قبول شوند.

خبرنگار: ندا فراهانی

عضو کمیسیون آموزش فرهاد فلاحتی اعمال سهمیه ایثارگران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: عضو کمیسیون آموزش اعمال سهمیه ایثارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۸۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دومین روز کنکور سراسری ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در نوبت اول آزمون سراسری، یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کردند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد بودند. نوبت دوم آزمون سراسری تیرماه برگزار می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شاهد سرعت گرفتن اجرای نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی هستیم
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • برگزاری دومین روز کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • تراز هر ۲ نوبتِ کنکور متفاوت از یکدیگر اعمال می‌شود
  • فیلم| محیط بان اعمال قانون کرد؛ متخلفان ماشین اورا آتش زدند!
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه
  • گلایه از اجرا نشدن قانون در سازمان سنجش
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!