Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: من نمی‌گویم بازار، بازار خوبی است اما این بازار تحت تأثیر جو و شایعات قرار گرفته در حالی که هیچ کمبودی در تأمین و عرضه وجود ندارد.

به گزارش فارس، علی فاضلی امروز در حاشیه مراسم روز ملی اصناف در جمع خبرنگاران در مورد گرانی‌های اخیر گفت: حدود 2 ماهی است که بحث گرانی‌ها را در مجموعه اقتصاد کشور شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه گرانی‌ها ربطی به بنگاه‌های کوچک و متوسط ندارد، گفت: بحث گرانی‌ها از جاهای دیگری است.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهارداشت: گران‌فروشی را نفی می‌کنم، ما در اکثریت قریب به اتفاق کالاها از جمله استراتژیک، کالاهای سبد خانوار، مواد غذایی بحثی به عنوان گران فروشی نداریم و دستمزد خدماتی که برای بنگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم، فراتر از آن را در اقتصاد کشور شاهد نیستیم.

فاضلی اظهارداشت: گرانی ریشه‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به بحث ارز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه باید به بنگاه‌ها اعلام شود که ارزهایی که می‌گویند تخصیص یافته است، به چه کسانی رسیده است و این ارز به چه کالاهایی تخصیص یافته است و حجم آن چقدر بوده است؟

وی گفت: اگر قرار است بازار کنترل شود، یقیناً باید این کنترل با داده‌ها انجام شود.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: آنچه که در مورد بازار اتفاق افتاده، بحث بازار داغ شایعات و تروریسم اقتصادی کشور توسط دشمنان است و برخی از ما ناخواسته این عرصه را تقویت می‌کنیم.

وی گفت: من نمی‌گویم بازار بازار خوبی است، اما بازار تحت تاثیر برخی از جوها قرار گرفته، در حالی که من چیزی به عنوان کمبود در تأمین و عرضه نمی‌بینم و آنچه می‌بینم، عدم هماهنگی بین دستگاه‌هاست و یقیناً باید با نشست و تعامل فی‌مابین این مشکلات حل شود.

وی افزود: من مطمئن هستم در آینده نزدیک به این مسائل فائق می‌آییم، اما باید بپذیریم که در زمین دشمن بازی نکنیم.

وی گفت: بیش از یک میلیون دست‌فروش در کنار واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند که این موضوع نظام بازار را با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اصناف و وزارت کشور گفت: این تفاهم‌نامه در چند زمینه از جمله بحث نظام دستفروشی است که باید فضای بهبود کسب و کار حل شود همچنین تفاهم‌نامه منعقد شده در رابطه با بحث بنگاه‌های بدون پروانه، اعمال ماده 27 و 28 نظام صنفی با همکاری نیروی انتظامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بحث تنظیم بازار و واحدهای بدون پروانه و هماهنگی اصناف و شهرداری‌ها برای گسترش همکاری‌ است.

وی گفت: دشمن با وضع تحریم‌ها و ایجاد موانع مختلف اقتصادی، اقتصاد ایران را هدف‌گذاری کرده است، اما فعالان اقتصادی سربازان خط مقدم هستند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: گرانی اصناف گران فروشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۰۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

امارات یکی از کشور‌های مهم در منطقه به شمار می‌رود؛ چرا که بیشترین واردات کالا از طریق امارات صورت می‌گیرد. کالا‌هایی همچون، موبایل و لپ‌تاپ، قطعات خودرو‎، پارچه و پوشاک، دوربین‌های دیجیتالی و قطعات الکتریکی تنها بخشی از کالا‌هایی هستند که از کشور امارات وارد می‌شوند. با توجه به این موضوع، ارتباط کشور با امارات از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تجارت نیوز، بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در این کشور، باعث مشکلات زیادی از جمله، خسارت‌های مالی و جانی، آبگرفتگی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و همینطور اختلال در کار فرودگا‌ه‌ها شده است. از آنجایی که امارات یکی از کشور‌های مهم برای منطقه به شمار می‌رود، احتمال این که این سیل بر واردات کالا و تامین ارز کشور تأثیرگذار باشد، زیاد است.

سیل امارات تامین ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تأمین ارز کشور در دوران بحران امارات به دلیل سیل، گفت: درحال حاضر، بانک مرکزی مدت‌هاست واحد پول درهم را ارائه نمی‌دهد و در کشور‌های مبدأ دیگری همچون، ترکیه و روسیه که بانک مرکزی واحد پول آن‌ها را داراست، تجار ارز تحویل می‌گیرند و به واسطه کارگزاران در امارات، درهم دریافت می‌کنند. بنابراین، این سیل برای تامین ارز از امارات مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در ادامه این گفتگو به تأثیرات بخشنامه تخصیص ارز بانک مرکزی اشاره شد. این فعال بخش خصوصی درباره این بخشنامه افزود: طبق این بخشنامه، تجار باید ۷۰ درصد کالا‌های خود را فروخته باشند و در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. خریدار هم در سامانه تأیید کرده باشد تا ارز خود را تحویل بگیرد. ممکن است یک توقف ۴ الی ۵ ماهه در واردات کالا به وجود آید و به این ترتیب، چیزی به اسم کالای دپو شده در انبار وجود نخواهد داشت.

نوسان ارز بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد

وی درباره افزایش قیمت کالا‌های وارداتی از جمله موبایل و لپ‌تاپ اظهار کرد: در شرایط فعلی، بازار در رکود قرار دارد و اگر بازار دچار رکود نبود، امکان افزایش قیمت کالا‌های وارداتی وجود داشت. اما رکود بازار باعث شده فروشندگان به دلیل سیل، قیمت کالا‌ها را بالا نبرند.

وی در ادامه افزود: به چنین کالا‌هایی ارز نیمایی تعلق می‌گیرد و نوسان ارز، بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد. اگر فروشنده‌ای کالایی را با افزایش قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهد، مردم از چنین فروشندگانی خرید نکنند.

این فعال بخش خصوصی درباره تأخیر ورود کالا به کشور از امارات تصریح کرد: بعضی از انبار‌ها به دلیل سیل آسیب دیده‌اند و افرادی که کالا سفارش داده‌اند، ممکن است با تأخیر یک تا دو ماهه، کالا‌های خود را دریافت کنند و این موضوع، به حدی نیست که بازار را دچار مشکل کند.

واردات کالا‌ها دچار مشکل می‌شود؟

فرجی تهرانی در ادامه اشاره کرد: بعد از تعطیلات نوروز، تا زمانی که بازار به حالت عادی برنگردد، تجار به سمت وارد کردن حجم زیادی از کالا نمی ‎روند. آن‌ها معمولا قبل از ایام نوروز کالا وارد کرده‌اند، اما بعد از ایام نوروز ممکن است به دلیل بخشنامه تخصیص ارز، واردات دچار مشکل شود.

وی درباره برگشتن شرایط امارات به حالت عادی و شروع مجدد واردات کالا گفت: در حال حاضر، شرایط در امارات تقریبا به حالت عادی برگشته و اگر مشکل آسیبی که به کالا‌ها رسیده برطرف شود، واردات هم انجام می‌شود.

با توجه به شرایط ذکر شده، سیل امارات مشکلی برای تأمین ارز کشور و همین‌طور مشکل جدی برای واردات کالا از امارات به‌وجود نمی‌آورد.

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • قیمت مهمترین ارزها در بازار تهران/ لیر ترکیه تحت تأثیر چه اتفاقی است؟
  • همه واحدهای صنفی باید کد یکتا خود را دریافت کنند
  • هیچ‌گونه کمبود آردی در اسدآباد نداریم
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • قهوه یا چای؟ همون همیشگی!
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • کمبودی در عرضه چای نداریم
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران