Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا-امروز «نه به امنيتي سازي دانشگاه»، صداي مشترک نشريات دانشجويي دانشگاه تهران بود.

نشريات دانشجويي دانشگاه تهران امروز در اقدامي مشترک در حمايت از دانشجويان بازداشت شده و در انتقاد به حکام قضايي آنان، تيتر و عکس مشترکي را در صفحات اول خود درج کردند.
اين نشريات با انتشار عکس نوشته اي مشترک، گزارش مشابهي از روند اعتراضات دانشجويان و برخوردهاي صورت گرفته با آنها منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخشي از گزارش منتشر شده در اين باره نوشته شده است: «اعتراضات صنفي درون دانشگاه در دي ماه، بهترين فرصت براي تسويه حساب با فعالان دانشجويي بود؛ در بازه زماني کمتر از يک ماه، ده‌ها دانشجو به بهانه هاي مختلف فقط در دانشگاه تهران بازداشت شده و در ديگر دانشگاه هاي تهران مانند دانشگاه علامه طباطبايي، دانشگاه اميرکبير، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه صنعتي شريف و... نيز تعدادي ديگر از دانشجويان دستگير شدند. البته اين برخوردها محدود به دانشگاه هاي شهر تهران نبود و در بسياري از دانشگاه هاي شهرهاي ديگر نيز تعداد قابل توجهي از دانشجويان بازداشت شدند.»
نشريات دانشجويي در ادامه اين گزارش نوشته اند: «پرونده هاي بسياري از دانشجويان بازداشتي با صدور قرار جلب به دادرسي و کيفرخواست به دادگاه رفته و براي بسياري از ايشان، احکام حبس هاي طولاني مدت و يا حتي شلاق در دادگاه بدوي صادر شده است. البته هنوز پرونده تعدادي از اين دانشجويان باز است و آنها در انتظار صدور تصميم قضايي نهايي و يا تشکيل جلسه دادگاه خود هستند. روند پرونده سازي هاي جديد و احضار قضايي دانشجويان نيز متوقف نشده و همچنان براي برخي دانشجويان و فعالان دانشجويي پرونده قضايي تشکيل شده و احضار مي شوند.»
در ادامه اين مطلب، اعلام شده که اين احضارها تنها منحصر به مراجع قضايي نبوده و با انتقاد از با احضارها و تماس هاي مراجع اطلاعاتي آمده است: «گويي قرار نيست نهادهاي بيرون از دانشگاه به حريم دانشگاه و ضرورت آزادانديشي در آن احترام بگذارند و اجازه دهند استاد و دانشجو حرفش را بزند يا بهتر است بگوييم گويي قرار است دانشگاه، همچنان امنيتي باقي بماند.»
در ادامه اين گزارش آمده است: «در درون دانشگاه نيز، نقش موثر برخوردهاي نهادهاي شبه امنيتي مانند حراست دانشگاه ها و يا برخوردهاي نهادهاي انضباطي مانند کميته انضباطي و کميته ناظر بر نشريات دانشگاهي و هيأت نظارت بر تشکلها و... را در پروژه امنيتي سازي دانشگاه نمي توان ناديده گرفت. احضارهاي انضباطي فله اي دانشجويان در دانشگاه هاي مختلف مانند دانشگاه اميرکبير به بهانه هايي مثل استفاده دانشجويان از حق قانوني شان براي برگزاري تجمع و يا احضارها و صدور احکام متعدد در کميته هاي ناظر بر نشريات دانشگاه ها به بهانه هاي غالبا واهي و بي اساس و ...، تنها نمونه هايي از برخوردهايي است که در هفته هاي اخير با فعالان دانشجويي صورت گرفته است؛ گويي برخي مسئولان دانشگاهي به جاي تلاش براي حل مشکلات قضايي-امنيتي پيش آمده براي برخي دانشجويان، بيشتر دغدغه همراهي و خوش رقصي براي نهادهاي امنيتي بيرون از دانشگاه را دارند.»
نشريات دانشجويي دانشگاه تهران در انتهاي گزارش مشترک خود تأکيد کرده اند: «.نشريات دانشجويي مستقل و منتقد، بنا بر وظيفه آگاهي بخشي خود، مي توانند نقشي موثر در شکست پروژه نخ نماي امنيتي سازي فضاي دانشگاه ايفا کنند و از اين روست که ما اين بار در کنار گفتگو با اصحاب قدرت بعضا غيرپاسخگو و مسئوليت ناپذير، روي خود را به سمت دانشجويان دانشگاه کرده و با انتشار همزمان گزارشي از تلاش هاي دست هاي پيدا و پنهان براي امنيتي سازي فضاي دانشگاه، آگاهي بخشي در فضاي عمومي دانشگاه را نيز در پيش گرفته ايم، زيرا همچنان به ايجاد تغييرات از بطن جامعه اميد داريم و از همين روي، دست از مبارزه براي احقاق حقوق قانوني هم دانشگاهي هاي خود بر نمي داريم؛ چرا که `مبارزه امري مقدس است.`»
گفتني است نشريات دانشجويي نکته، بينش، منتقد، عصرفرزانگان، خرداد، افرا، گزاره، زنبق، جنگل، داد، قلم، حيات، جاده، اندر مصائب عمران، چکاو، ماهيت، سلام دانشجو، گفتمان امروز، جامعه، صفير و... در اين طرح مشارکت داشتند.
اين نشريات دانشجويي همچنين در اعتراض به احضار نشريات دانشجويي دانشگاه تهران به کميته ناظر بر نشريات دانشگاه، يک بيانيه اعتراضي تنظيم کرده و منتشر کردند و با باز انتشار مطلب «دختر خيابان انقلاب» که موجب احضار مديرمسئول نشريه دانشجويي دياپازون به کميته ناظر شده است، اعتراض خود را نسبت به تهديد حقوق و آزادي هاي شهروندي و خصوصا حق آزادي بيان اعلام کردند.
اين اقدام نشريات دانشجويي در حالي است که هفته گذشته تشکل هاي دانشجويي طيف هاي مختلف سياسي با همراهي استادان در دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، نسبت به احکام صادر شده براي دانشجويان اعتراض کردند.
**اداره کل اخبار چندرسانه اي**ايرنا پلاس**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۵۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در همبستگی با مردم فلسطین

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب،در این بیانیه آمده است:

با ادامه‌ی نسل‌کشی، کشتار و جنگ در غزه، دانشگاه‌های سراسر جهان بویژه ایالات متحده آمریکا شاهد بزرگ‌ترین موج تجمعات اعتراضی به نشانه‌ی همبستگی با مردم فلسطین و خواهان قطع مراودات علمی با نهادها و شرکت‌های وابسته به آن و توقف ارسال تسلیحات کشتار جمعی به سازه‌ی فاشیستی هستند.

امروز در مهد به اصطلاح «آزادی بیان» و «آزادی آکادمیک»(آزادی موسسات دانشگاهی، پژوهشی و اعضای جامعه علمی، استادان، پژوهشگران و دانشجویان)، در حمایت از درنده‌‌خوترین نیروی تاریخ بشر یعنی دولت فاشیست و آپارتاید رژیم صهیونیستی، آمریکای جنایتکار که خود را متصدی بلامنازع فضیلت‌ها و ارزش‌های انسانی می‌داند در کسری از ثانیه ارزش‌های جهانشمول آزادی را تحقیر و روی راستینِ خود را نشان داده و در یک اقدام بی‌سابقه با اشغال و لگدمال کردن حریم مستقل دانشگاه آن را تبدیل به پادگان کرده‌ و با گسیلِ پلیس ضد شورش، گارد ملی ارتش آمریکا، استقرار نیروهای امنیتی و تک‌تیرانداز، نصب دوربین‌های امنیتی نسبت به محاصره دانشگاه و دستگیری، بازداشت و ضرب و شتم صدها استاد و دانشجو اقدام و با پرونده‌سازی، مقدمات تعلیق و اخراج آنها را در راستای سرکوب و خفه کردن صدای حامیان فلسطین و معترضین به ماشین نسل‌کشی فراهم کرده است و سازمان بدنام موساد با استفاده از تکنولوژی شناسایی صورت، دانشجویان را تهدید به از دست دادن موقعیت‌های شغلی و استخدامی می‌کند.

امروز در دوره پسافروپاشی و افول هژمونی نظام سلطه، که تحولات جهانی با سرعت سرسام‌آور حول مسئله فلسطین و غزه قهرمان به پیش می‌رود و خیزش نوین ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های جهان به راه افتاده و نیروهای ساحت میدانی جبهه خود را مشخص  و حول این مساله دست به صف‌آرایی زده‌‌اند دانشجویان و اساتیدِ تمامی دانشگاه‌های ایران اسلامی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت و ماموریت اصلی خود قرار داده و پیش‌آهنگ تحولات منطقه‌ای و جهانی باشند و با نمایندگی مطالبات مردمی نگذارند نیروهای منحط، اوباش و شیفتگان دموکراسی صوری و گزینشی آمریکایی بر حوزه عمومی مسلط گردند.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی آمریکا
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در همبستگی با مردم فلسطین
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی، رسوایی غرب در ادعای آزادی بیان است
  • حمایت شورای هماهنگی تبلیغات از اعتراضات دانشجویی علیه اسراییل
  • حمایت از اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی
  • ۵ نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • دانشجویان پاریسی هم به جمع معترضان علیه اسرائیل اضافه شدند
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد