Web Analytics Made Easy - Statcounter

  یکی از خطرناک‌ترین اشعه‌ها برای پوست، اشعه‌های UV هستند که باعث تخریب پوست می‌شوند و لازم است که با کرم ضد آفتاب آسیب‌هایشان را به حداقل برسانید. این اشعه، شامل اشعه ماورای بنفش UVB و Ultraviolet A. یا UVA می‌شود.
اشعه UVB باعث قرمز شدن و سوختگی پوست می‌شود و از شهری به شهر دیگر و فصلی به فصل دیگر متغیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

UVA همان اشعه‌ای است که باعث برنزه شدن می‌شود و به لایه‌های عمیق‌تری از پوست نفوذ می‌کند. این اشعه در تمام طول سال و هر وقتی از روز وجود دارد و منجر به بروز چین‌وچروک پوست می‌شود. هر دوی این‌ها، یعنی UVA و UVB می‌توانند باعث بروز سرطان پوست شوند. وقتی نوبت به انتخاب بهترین ضد آفتاب رسید، باید سراغ کرمی بروید که از پوستتان در برابر هر دو اشعه محافظت کند.


اس پی اف (SPF) چیست؟
اس پی اف مخفف Sun Protection Factor یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب است و میزان حفاظتی را که کرم ضد آفتاب شما در برابر اشعه UVB فراهم می‌کند، نشان می‌دهد. میزان محافظت اس پی اف شامل طیفی از اعداد بین ۲ تا ۵۰ می‌شود. هر چه عدد بزرگ‌تر باشد میزان محافظت کرم ضد آفتاب شما بالاتر خواهد بود.
شاید برایتان جالب باشد بدانید اس پی اف را معمولاً بر اساس مدت‌زمانی که پوستتان بدون ضد آفتاب قرمز می‌شود، تعریف می‌کنند. برای مثال اگر بدون کرم ضد آفتاب ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا پوستتان بسوزد، کرمی با SPF ۳۰، می‌تواند از پوستتان ۳۰ بار طولانی‌تر محافظت کند؛ یعنی حدود ۱۵ ساعت. بیشتر افراد از ضد آفتاب‌هایی با SPF ۳۰ استفاده می‌کنند.
بهترین کرم ضد آفتاب؛ محافظت‌کننده در برابر UVA
درحالی‌که اس پی اف از پوستتان در برابر UVB محافظت می‌کند، کرم ضد آفتاب شما باید برای مبارزه با UVA هم مناسب باشد. معمولاً طیف محافظت از پوست در برابر این اشعه با یک تا پنج ستاره مشخص می‌شود و هر چه تعداد ستاره‌ها بیشتر باشد، محافظت در برابر این اشعه پیر کننده پوست هم بیشتر خواهد بود.
کرم ضد آفتاب و انواع آن

یک‌بار در روز: سازنده‌های این کرم‌ها ادعا می‌کنند با تنها یک بار استفاده در روز می‌توانید از پوستتان محافظت کنید و نیازی به تجدید کرم ضد آفتاب وجود ندارد. تحقیقات، اما برخلاف این ادعا را نشان داده است؛ به همین دلیل بهتر است همچنان از کرم‌های معمولی که باید حدود دو الی سه ساعت یک بار تجدید شوند، استفاده کنید.

ضد آب و آفتاب: ضد آفتاب ضد آب، برای کسانی مناسب است که مرتب در آب هستند. اگر جزو این دسته افراد هستید، حتماً چک کنید و ببینید کرمتان تا چند ساعت می‌تواند از شما در برابر آفتاب محافظت کند و بعدازاین زمان، کرم را تجدید کنید. وقتی از آب بیرون آمدید هم دوباره کرم بزنید. یادتان باشد استفاده از حوله، کرم را از روی پوستتان پاک می‌کند.

کرم ضد نیش حشرات: اگر در فصل‌های گرم از دست حشرات کلافه می‌شوید؛ ممکن است استفاده از کرم ضد آفتابی که ضد گزیدگی حشرات باشد، برایتان جالب به نظر برسد. با وجود این تحقیقات نشان داده‌اند این کرم‌ها حاوی ماده‌ای به اسم DEET هستند که خاصیت اس پی اف را کاهش می‌دهد. به همین دلیل لازم است زودبه‌زود این کرم را تجدید کنید. پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند به جای استفاده از یک کرم ضد آفتاب ضد حشره؛ سراغ دو محصول متفاوت با دو کاربرد مختلف بروید.

کرم ضد آفتاب مخصوص صورت: این کرم‌ها بیشتر مرطوب کننده‌هایی هستند که اس پی اف دارند؛ به همین دلیل سبک هستند، چرب نیستند و برای پوست‌های حساس مناسب هستند. این کرم را باید هر دو ساعت یک بار تجدید کنید.

ضد آفتاب مخصوص بدن: می‌توانید برای محافظت از تمام بدن سراغ کرم‌های ضد آفتابی بروید که به طور ویژه برای محافظت از بدن تهیه شده‌اند. یادتان باشد کرم‌های ضد آفتاب با خاصیت برنزه کنندگی عملاً هیچ کارکردی برایتان ندارند. به همین دلیل بهتر است سراغ مدل‌های بی‌رنگ بروید.

کرم ضد چروک و پیری پوست: بسیاری از شرکت‌های سازنده، کرم‌های ضد آفتابی ساخته‌اند که خاصیت Anti_Ageing دارند و مانع پیری پوست شده و از آن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. بسیاری از رادیکال‌ها از عوامل محیطی مثل آلودگی هوا و گردوغبار ایجاد می‌شوند. اگر ساکن شهر‌های شلوغ و آلوده هستید، بهتر است سراغ استفاده از این نوع کرم بروید.

چقدر کرم بزنم؟
یک قانون کلی وجود دارد که می‌گوید باید به ازای هر عضو بدن که در معرض آفتاب قرار دارد، از یک قاشق چای‌خوری کرم ضد آفتاب استفاده کرد. برای مثال اگر صورتتان در معرض آفتاب است یک قاشق چای‌خوری کرم ضد آفتاب برایش استفاده کنید و اگر دست‌هایتان هم در معرض نور قرار دارند برای هر دست سراغ همین مقدار کرم بروید. یادتان باشد هر بار که عرق کردید یا در آب رفتید، کرم را تجدید کنید.
برای کودکان کرم ضد آفتاب بزنیم؟
بچه‌هایی که کمتر از شش ماه از تولدشان می‌گذرد، نباید در معرض نور مستقیم و قوی آفتاب قرار بگیرند. آن‌ها باید سایه‌بان یا کلاهی داشته باشند و لباس‌های آستین‌بلند بپوشند تا پوستشان آسیب نبیند.
اگر فرزندتان بیشتر از شش ماه دارد، مطمئن شوید که او را به خوبی با لباس پوشانده‌اید و به خصوص نگذارید بین ساعت ۱۱ صبح تا سه بعد از ظهر در معرض آفتاب قرار گیرد. بهتر است از کرم ضد آفتابی با اس پی اف ۳۰ برایش استفاده کنید و آن را روی صورت، گردن و شانه‌ها بزنید. انواع کرم‌های ضد آفتاب مخصوص کودکان در داروخانه‌های معتبر موجود هستند.
نکته نهایی
انواع کرم ضد آفتاب بین یک سال تا یک سال و نیم دوام می‌آورند؛ ولی اگر در معرض آفتاب یا دمای بالا باشند، عمرشان کم می‌شوند. به همین دلیل به تاریخ انقضای کرم دقت کنید و آن را به موقع دور بیندازید. منبع: نی نی سایت

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه مد و زیبایی کرم ضد آفتاب اس پی اف کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۷۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها

پربازدید شدن ویدئوهایی از آموزش میکاپ برای دختران زیر ۱۰ سال در شبکه‌های‌اجتماعی بهانه‌ای شد تا از پاسخ والدین در برابر چنین خواسته‌هایی بگوییم. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، امروزه جوامع بشری تغییرات‌اجتماعی و رشد فرهنگ مصرفی فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند که بخشی از آن به زیباسازی چهره و بدن افراد برمی‌گردد. در این حوزه آرایش صورت در بین دختران جوان عمومیت و رواج زیادی یافته است به‌ویژه که سن آرایش پایین‌تر آمده و گاهی شاهد کودکان کم سن‌و‌سالی هستیم که در مجالس و مهمانی‌ها نه تنها چهره خود را آرایش می‌کنند بلکه آموزش آن را در اختیار کاربران زیادی در فضای‌ مجازی قرار می‌دهند. علاقه به استفاده از لوازم‌آرایش توسط کودکان به‌ویژه دختران زیر 7 سال از جمله نگرانی‌های بسیاری از خانواده‌هاست و مشکل اصلی زمانی پیش می‌آید که والدین نمی‌دانند در مقابل این خواسته و کنجکاوی فرزندشان چه پاسخی بدهند و چطور با او و خواسته‌اش برخورد کنند. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

اصلی‌ترین علل علاقه دختربچه‌ها به آرایش

ابتدا باید علت علاقه کودک به این امر را جویا شویم. شاید بخش اعظمی از توجه کودکان به لوازم آرایشی ناشی از کنجکاوی آن‌ها برای کشف محیط پیرامون‌شان باشد. همچنین کودکان در انتهای سال‌های 5 و 6 سالگی نسبت به تفاوت‌های جنسیتی خود با افراد بالغ حساس‌تر شده و کنجکاوی‌های جنسی آن‌ها در حال شکل‌گیری است. بنابراین در صورت دیدن منظره آرایش کردن اطرافیان خود به این مسئله حساس شده و کنجکاوی و علاقه بیشتری را نشان می‌دهند. شایان ذکر است که این توجه مختص کودکانه دختر نبوده بلکه پسران هم نسبت به این امر کنجکاوی و علاقه نشان می‌دهند اما بسیاری از متخصصان منع کودک را از این امر اشتباه می‌دانند و معتقدند ممانعت در برابر خواسته‌ها و علائق در دوران کودکی منجر به افزایش فزاینده آن در دوره نوجوانی و بزرگ سالی خواهد شد. تقلید از بزرگ ترها، حس کنجکاوی، تشویق کودک به آرایش‌کردن از علل مهم علاقه کودک به آراستن چهره خود است.

اهمیت فراوان اولین واکنش والدین

این که اولین بار چگونه با این علاقه کودک برخورد شود بسیار مهم است، بنابراین اولین برخوردهای والدین نباید ایجاد تنش کند و او را نسبت به این امر کنجکاوتر کند. به جای هیجانی کردن فضا و ایجاد تنش و کشمکش، بدون تندروی‌های بی‌مورد باید از لجبازی‌ها و کنجکاوی‌های کودک بکاهیم و از عوارض آرایش‌کردن کودک پیشگیری کنیم.

پیامدهای تلخ آرایش‌کردن کودکان

از مهم‌ترین پیامدهای آرایش کردن کودکان می‌توان به این موارد اشاره کرد: 1- آرایش کودک به‌تدریج عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس او را کاهش می‌دهد چراکه پس از مدتی که به آرایش‌کردن عادت کند، نسبت به چهره واقعی خود احساس خوبی نخواهد داشت و بدون آرایش در محیط بیرون حاضر نخواهد شد. 2- مواد آرایشی به دلیل وجود مواد شیمیایی ممکن است تاثیراتی در بیش فعالی کودکان بگذارد.3- آرایش کردن می‌تواند منجربه خود بزرگ‌بینی و غرور کاذب کودک شود. 4-کودک وقتی را که می‌بایست صرف بازی کند به آرایش کردن می‌پردازد. 5- ذهن کودک درگیر مقایسه خود با بزرگ سالان می‌شود و از گروه هم سال فاصله می‌گیرد و باعث تنها ماندن وی می‌شود. 6- موجب تمایل به تغییرات چهره و عمل زیبایی در بزرگ سالی خواهد شد. 7-آرایش کردن منجر به داشتن الگویی نامناسب در ذهن کودک خواهد بود. 8- پوست کودکان لطیف و حساس بوده؛ بنابراین لوازم آرایش ممکن است عوارض جانبی زیادی را برای آن‌ها ایجاد کند.

راهکارهای پیشگیری از ترغیب دختربچه‌ها به آرایش‌

1- تا حد امکان در مقابل کودکان آرایش نکنید و تا سن معینی آن‌ها را به آرایشگاه‌های بزرگ‌سالان نبرید.

2- لوازم آرایش خود را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

3- کودک را با خود به مراکز خرید لوازم آرایش نبرید چراکه تماشای رنگ‌های متنوع در مراکز فروش جذابیت لوازم‌آرایشی را برای کودک افزایش می‌دهد.

4- در حضور کودک در مورد چهره‌آرایی و آرایش کردن کمتر صحبت کنید و از تماشای فیلم‌هایی با تصاویری در این مورد خودداری کنید.

5- در صورت مشاهده استفاده از لوازم آرایش توسط کودک یا درخواست او برای این کار به هیچ عنوان واکنش شدید از خود نشان ندهید، زیرا این کار ممکن است کنجکاوی و لجبازی یا علاقه او را تشدید کند.

6- با توجه به سن کودک به او بفهمانیم که آرایش کردن مناسب او نبوده و ممکن است به سلامت او آسیب برساند.

7- به او بگویید که این کار مختص بزرگ‌سالان است و دنیای زیبای کودکی را برای وی جذاب‌تر کنید.

8- اگر نتوانستید با ملایمت او را منصرف کنید به او اجازه دهید یک بار آن هم در مقادیر کم این کار را انجام دهد ولی حتماً از وسایلی استفاده کند که بی‌خطر بوده و از حداقل مواد شیمیایی تشکیل شده باشد.

9- از چهره آرایش کرده او ابراز خوشحالی و رضایت نکنید و باعث نشوید که به این نتیجه برسد که من زشتم و مادر و پدر وقتی آرایش دارم بیشتر مرا دوست دارند و من زیباتر به نظر می‌رسم. 

منبع: خراسان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • دومینوی آسیب‌
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر (فیلم)
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر
  • سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا؛ نیم تیم کمتر از عربستان!
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است