Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، به نقل از رویترز؛ مقامات سری لانکایی روز دوشنبه گفتند این کشور یک پایگاه دریایی را به بندری تبدیل می کند که چین ساخت و کنترل آن را در دست خواهد داشت.
این اقدام، امنیت را در بندری تقویت خواهد کرد که قدرتهای خارجی نگرانند چین ممکن است آن را برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پایگاه در حال حاضر در ناحیه گردشگری گاله قرار دارد، در امتداد ساحل جنوبی سری لانکا به هامبانتوتا 128 کیلومتر به شرق منتقل می شود و به مسیر کشتی رانی بین اسیا و اروپا نزدیک تر می شود. این بندر 1.5 میلیارد دلاری آنهای عمیق احتمالا در طرح ابتکاری چین موسوم به "جاده و کمربند " نقش مهمی ایفا می کند و با هزینه 1.12 میلیارد دلاری به مدت 99 سال در اجاره شرکت مرچنتز پورت چین قرار دارد.
منابه دولتی و دیپلماتیک به رویترز گفته اند که آمریکا، هند و ژاپن این نگرانی را مطرح کرده اند که چین ممکن است از این بندر به عنوان پایگاه نیروی دریایی استفاده کند. دولت سری لانکا و سفارت چین در کلمبو این نگرانی را رد و عنوان کرده اند بندی در موافقت نامه واگذاری بندر وجود دارد که استفاده از آن برای مقاصد نظامی را منع می کند.
دفتر نخست وزیر سری لانکا در بیانیه ای اعلام کرد " سری لانکا به چین اطلاع داده است که بندر هامبانتوتا را نمی توان برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار داد." در این بیانیه آمده است " چون امنیت بندر در کنترل نیروی دریایی سری لانکا قرار خواهد داشت، ضرورتی برای نگرانی وجود ندارد."

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سری لانکا چین بندر پایگاه دریایی گاله آسیا اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۳۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ حمله موشکی به بندر اشغالی ایلات

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از فعال شدن سامانه‌های هشدار شلیک موشک در بندر اشغالی ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند.

دریافت 501 KB

دیگر خبرها

  • فیلم/ حمله موشکی به بندر اشغالی ایلات
  • چرا بازارگردانی به بورس و فرابورس واگذار شد؟
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • بنا‌های تاریخی اردبیل برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • اطلاعات املاک واگذار شده شهرداری تهران منتشر شود
  • چرا شهرک‌های فدک و کوثر شاهرود به شهرداری واگذار نشد؟
  • جدال شاگردان مؤمنی مقدم با ترکمنستان در گام نخست
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود