Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@03:41:42 GMT

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ممنوع!

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۸۷۳۱۹

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ممنوع!

آنتی بیوتیک ها یا در اصطلاح عموم چرک خشک کن ها پرمصرف ترین داروهای امروزی محسوب می شوند. آنتی بیوتیکها با از بین بردن میکروبها و باکتری ها یا توقف تکثیر آنها روند بهبود را تسریع می کنند. همین موضوع باعث شده بسیاری از ما برای درمان بیماری های ساده هم دست به دامن آنتی بیوتیک ها شویم. متاسفانه استفاده خودسرانه این داروها، تجویز نادرست آنها و مصرف نادرست و نیمه کاره جوامع امروزی را با مشکلی به نام مقاومت آنتی بیوتیکی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرستو رفیعی خبرنگار

ایران آنلاین /رئیس انجمن میکروب شناسی ایران، گفت:  درست است که آنتی بیوتیکها در درمان انواع گسترده ای از عفونتها مؤثر هستند اما یک نوع آنتی بیوتیک نمی تواند همه  عفونتها را درمان کند.

به گزارش ایران آنلاین از دبیرخانه رئیس انجمن میکروب شناسی ایران، دکتر محمد مهدی فیض آبادی، در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران،  اظهار داشت: آنتی بیوتیک‌ها به دو دسته کلی در کشور تقسیم می شوند. دسته اول تولید داخل است و  به لحاظ اقتصادی، قیمت آنها برای مردم مناسب است. متاسفانه دسترسی مناسب به این دارو و قیمت آنها  باعث افزایش مصرف و  پیدایش مقاومت میکروبی شده است.

وی افزود: دسته دوم، آنتی بیوتیک‌های گران‌قیمت خارجی هستند که قابلیت ایجاد مقاومت میکروبی را دارند.  به همین دلیل همکاران ما در قسمت درمانی، کارشناسان دارویی و داروسازان بالینی  تلاش کرده اقداماتی جهت کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها انجام دهند . خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته و فرهنگ‌سازی در این زمینه در حال حاضر از مصرف آنتی بیوتیک‌ها نسبت به گذشته کاسته شده است.

رئیس انجمن میکروب شناسی ایران با اشاره به اینکه وزارت بهداشت نیز مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها را محدود کرده است، گفت: مصرف منطقی آنتی بیوتیک در بیمارستان‌ها با راه اندازی کمیته مصرف منطقی آنتی بیوتیک با حضور متخصصین مربوطه در نظر گرفته شده و در این کمیته‌ها از قانون مصرف منطقی آنتی بیوتیک تبعیت می شود  تا از پیشرفت مقاومت میکروبی جلوگیری شود.

استاد میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه بیان داشت: هزینه آنتی بیوتیک‌ها گران بوده و به طور سالانه از ۱۰ میلیون تا میلیاردها تومان برای بیمارستان ها هزینه  بر جای می‌گذارند در صورتی که اگر مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها وجود داشته باشد علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی، کاهش مقاومت میکروبی را شاهد خواهیم بود.
فیض‌آبادی اظهارداشت: ایران جزء کشورهای پر مصرف آنتی‌بیوتیک محسوب می شود که خوشبختانه امروزه با نگاه علمی بهتری سعی کرده ایم سیر افزایش مقاومت میکروبی را تحت کنترل در آوریم.

وی با اشاره به اینکه مصرف خارج بیمارستانی، فروش در داروخانه‌ها ومصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها نیز مد نظر قرار دارد، ‌گفت: توجه نکردن به این موضوعات در جامعه افزایش مقاومت میکروبی را به همراه داشته که در نهایت به بیمارستان‌ها هم راه می یابد . این میکروب‌ها توسط همراهان بیماران، ویزیت کننده‌ها و سایر عوامل آلوده کننده همچون آب و مواد غذایی می تواند به بیمارستان راه یابد بنابراین برای مقابله با آن بیوتیک‌ها و مقاومت آنها سیر پیچیده‌ای وجود دارد که باید تلاش کنیم اقدامات لازم در مقابله با این مقاومت میکروبی به صورت کامل و جامع انجام گیرد.

رئیس انجمن میکروب شناسی ایران همچنین به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک اشاره کرد و گفت: این موضوع عوارض زیادی برای فرد به همراه دارد مثلا میکروب‌های مفید روده را از بین می برد و از طرفی شرایط رشد میکروب‌های موذی  در بدن انسان را فراهم  می سازد؛ همچنین مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها سبب تاثیر مواد سمی بر روی کبد، کلیه، دندان، مغز استخوان و مغز افراد می‌شود.

وی بیان داشت: این در حالی است که پزشک با تجویز منطقی و دوز مناسب آنتی بیوتیک می تواند به بهترین شکل و با کمترین عارضه ناشی از مصرف آنتی بیوتیک با بیماری مقابله کند.

نوزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران ۱۳ لغایت ۱۵ شهریور ۹۷ در سالن ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۷۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بومی‌سازی نظریه‌های جامعه‌شناسی از مباحث چالش‌زا و مهم در قلمرو رشته علوم انسانی، به‌ویژه جامعه شناسی است.

سیدحسین نبوی (استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای به عنوان «بومی نبودن نظریه‌های غربی و مدرن‌نبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع می‌پردازد که در میدان مطالعات جامعه‌شناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریه‌هایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعه‌شناسان بومی نیست مواجه‌ایم و این وضعیت، آنقدر عادی و طبیعی شده است که مسأله‌بودن آن را درنمی‌یابیم.

* تعریف زمینه در نظریه‌های جامعه‌شناختی 

به زعم این پژوهشگر یکی از نکاتی که باعث می‌شود نظریه‌ها در پژوهش شکل حادتری به خود بگیرد آن نامشخص بودن و ابهام بر سر تعریف و مصداق زمینه است. آیا منظور از زمینه همان جامعه و فرهنگ بومی ایران است یا نظریه‌های جامعه‌شناختی غربی؟ اگر جامعە بومی زمینه محسوب می‌شود، نظریه‌های جامعه‌شناسی برای کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه‌ زدوده هستند.

زمینه‌مند بودن یا زمینه‌زدوده بودن نظریه‌ها، بسته به مصداق و تعریف زمینه معنا پیدا می‌کند

این استاد جامعه‌شناسی در ادامه می‌نویسد؛ اگر نظریه‌ها و تبیین‌های تئوریک جامعه‌شناختی زمینه در نظر گرفته شوند، افکار، ایده‌ها و اندیشه‌های فلسفی و ادبی، خارج از زمینه خواهند بود؛ بنابراین زمینه‌مند بودن یا زمینه‌زدوده بودن نظریه‌ها، بسته به مصداق و تعریف زمینه معنا پیدا می‌کند. اما به نظر می‌رسد اگر زمینه همان جامعه و فرهنگ ایران در نظر گرفته شود بیشتر کافی به مقصود باشد و در اینجا نیز تقریباً همین تلقی، در نظر گرفته شده است.


* کاربست غیرانتقادی نظریه‌های جامعه‌شناسی غربی

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که در اثر کثرت استعمال و فراوانی کاربست مفاهیم و نظریه‌های برآمده از جوامع غربی، پژوهشگر بومی رفته رفته دچار خطای شناختی می‌شود.

به نظر وی می‌رسد که تبیین‌های حاصل آمده از نظریۀ جامعه‌شناسان مشهور غربی مثلا دورکیم، وبر، مارکس، زیمل، پارسونز، هابرماس، فوکو، گیدنز و... تفاوت‌های ناشی از تاریخ، فرهنگ، طبیعت، سیاست و اقتصاد متفاوت دو نوع جامعه را لحاظ می‌کند و یا اساساً تفاوت دو نوع جامعه آنقدر حائز اهمیت یا تعیین کننده نیستند و در شیوه پوزیتیویستی و علمی پژوهش، تفاوت‌های کیفی دو نوع جامعه محلی از اعراب ندارند و ازاین‌رو نظریه‌های جامعه‌شناسی مدرن، مسائل گوناگون جامعۀ ایران را به طور دقیق و معتبر توضیح می‌دهند و جای نگرانی ندارد.

در اثر کثرت استعمال و فراوانی کاربست مفاهیم و نظریه‌های برآمده از جوامع غربی، پژوهشگر بومی رفته رفته دچار خطای شناختی می‌شود

نبوی ادامه می‌دهد که با عینک نظریه‌های غربی؛ مسائل جامعۀ ما دیده نمی‌شوند، بلکه مسائلی که خاص جامعۀ غربی است و نظریه‌پرداز برای همان مسأله اقدام به برساخت نظریه کرده، مطابق با نظریه‌های مدرن، دیده می‌شوند. به نظر می‌رسد حجم مسائل کشف و صید نشده، بسیار بسیار فراوان‌تر باشند، مسائلی که خاص جامعۀ ایران هستند و نظریه‌های غربی، امکان دست یافتن به آنها را برای پژوهشگران بومی فراهم نمی‌سازند.

*تفاوت جامعه ایرانی با جوامع غربی 

نبوی در این مقاله می‌نویسد: نه‌تنها با دیدگاه هرمنوتیکی، بلکه با دیدگاه پوزیتیویستی نیز قابل اثبات است که جامعۀ ایرانی با جوامع غربی تفاوت‌های ژرف و بارزی دارد و جغرافیا و طبیعت متفاوت در ایران، سبب شکل‌گیری تاریخی متفاوت، اقوامی متفاوت، دین و فرهنگی متفاوت، توزیع قدرت و توزیع ثروتی متفاوت، احساساتی متفاوت، عقلانیتی متفاوت، فلسفه و علم و هنری متفاوت، و ازاین‌رو باعث کنش‌های فردی و جمعی متفاوتی در جامعۀ ایران شده است.

این پژوهش بیان می‌کند که  نظریۀ جامعه‌شناسی به‌عنوان ابزاری علمی که در جامعه‌ای متفاوت با ایران پدید آمده و شکل گرفته و در واقع توسط نظریه‌پرداز با امکانات محدود علمی به‌ویژه معلومات محدود درباره جامعۀ ایران برساخته شده است، توانایی کمی را دارد که این همه تفاوت‌های عمیق را در نظریۀ خود لحاظ کند.

به زعم این پژوهشگر لازم است که در عین قدرشناسی از قابلیت‌ها و توانایی‌های نظریه‌های مدرن جامعه‌شناختی، با نگاهی انتقادی به کاستی‌های آنها در ارتباط با مسائل خاص جامعۀ ایران، توجه نمود و همانند برخی جامعه‌شناسان که دست به بازسازی مارکسیسم یا دیگر نظریه‌ها زدند، به بازسازی یا برساخت نظریه با هدف کاربست برای مسائل بومی پرداخت.

*  پارادایم مسلّط در اجتماعات علمی

نبوی در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که آن چه در جامعە علمی و پژوهشی ایران روی می‌دهد بیشتر از آن که دست یافتن به تبیین جدیدتری باشد، گنجاندن رویداد‌ها و امر واقعه‌ها در قالب‌های ازپیش طراحی شده مفاهیم و نظریه‌های رسمیت یافتە غربی است. غافل از آن که رویداد‌ها و واقعیت‌های جامعە ایرانی احتمالا تبیین دیگری را اقتضاء می‌کند و پژوهشگر و جامعه‌شناس به نقد و بازاندیشی مفاهیم موجود و نظریۀ موجود اقدام نمی‌کند.

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که کوهن تحت عنوان پارادایم مسلّط توضیح می‌دهد، در اجتماعات علمی جوامع غربی هم صدق می‌کند؛ بنابراین، لازم می‌آید که پژوهشگران و جامعه‌شناسان و به‌ویژه صاحب‌نظران و نظریه‌شناسان و روشنفکران، بخشی از تلاش‌های فکری خود را معطوف به نقد مفاهیم و نظریه‌های رایج و بازآفرینی نظریه‌های بدیع برای تبیین‌های کا‌رآمدتر مسائل بومی نمایند.

* شکل‌گیری جنبش‌های اجتماعی

دلایل و استدلال‌هایی که جنبش‌های اجتماعی برای خود دارند، به تدریج مرام و ایدئولوژی آنها را شکل می‌دهد

به زعم نبوی جامعۀ ایران در طول تاریخ، از پیش از اسلام تاکنون، همواره جامعه‌ای دینی بوده است. شاید به دلیل ایالتی بودن سلسله‌های پادشاهی و سلطۀ فرهنگ ایلاتی توزیع انحصاری قدرت وجود داشته و توزیع انحصاری قدرت به نوبۀ خود، سبب شکل‌گیری جنبش‌هایی برای رفع ظلم و ستم می‌شده است.

این پژوهشگر می‌نویسد دلایل و استدلال‌هایی که جنبش‌های اجتماعی برای خود داشتند، به تدریج مرام و ایدئولوژی آنها را شکل می‌دهد و این مرام‌ها، چه درصورت موفقیت جنبش‌ها و چه درصورت شکست، گاهی رفته رفته مبدل به باور و عقیده دینی و معنوی می‌گردید.

این استاد جامعه‌شناسی در ادامه می‌نویسد؛ مطابق با همین سازوکار، در طول تاریخ فِرَق متعددی در جامعۀ ایران و به مقیاس وسیع‌تر در جوامع اسلامی شکل گرفته‌اند. جامعۀ ایران با چنین سابقۀ نیرومند در شکل‌دادن به انواع فرق و مذاهب، بعید است با دانش و علم جدید، چنین برخوردی نداشته باشد. غرض اینکه فرهنگ ایرانی با چنان ماهیتی، ممکن است نظریه‌های علمی جدید را مبدل به مذهب یا شبه‌مذهب کند.

نبوی بیان می‌کند که مارکسیسم در دوره پهلوی به‌طور ملموس چنین سرنوشتی پیدا کرده بود و اکنون به نظر می‌رسد وفاداری و تعهد به دیگر نظریه‌های جامعه‌شناختی، گرچه کمی خفیف‌تر، اما چنین سرنوشتی را یافته باشد. مطابق با همین رویه، به‌جز مواردی معدود، هیچ اقدام مؤثری برای نقد و بازاندیشی نظریه‌های غیربومی و نظریه‌سازی بومی عملا صورت نمی‌گیرد.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که طی دهه‌های اخیر معدود کسانی اقدام به برساخت یا بازسازی نظریه‌ها و تبیین‌های بومی اقدام کرده‌اند. در نهایت به طور کلی جامعۀ ایران، نَه به دلایل ایدئولوژیک، بلکه بنا به دلایل مطلقاً علمی به برساختن تبیین‌های بومی از مسائل خود احتیاج مبرم دارد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
  • خودداری از مصرف خودسرانه هرگونه قارچ خود رو در طبیعت
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در ایران
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در کنگره علوم آزمایشگاهی
  • یک روزنامه: سختگیری دهه 60 در مدارس در حال تکرار است/ هنوز «آینه» ممنوع است! دانش‌آموزان دوره متوسطه می‌گویند در مدرسه کیف‌هایشان را می‌گردند و مسئولان مدرسه برخوردهای خشن و توهین‌آمیز دارند
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود