Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@21:28:03 GMT

سویا جانشین مناسب برای کشت برنج در خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۴۹۰۰۰

سویا جانشین مناسب برای کشت برنج در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی از سویا به عنوان جانشینی مناسب برای کشت برنج در این استان نام برد.

به‌گزارش‌خبرنگار ایلنا از خوزستان، جلسه سهمیه‌بندی کشت تابستانه محصول سویا در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

محمد قاسمی نژاد در این جلسه عنوان کرد: با توجه به ممنوعیت کشت برنج در استان، کشت سویا جایگزین خوبی جهت رعایت تناوب صحیح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: جهت نظارت از مرحله کاشت تا برداشت باید یک معین محقق و یک معین کارشناس زراعی در شهرستان‌ها تعیین شود.

وی سهمیه در نظر گرفته شده جهت کشت سویا در استان را ۴۹۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان سهم شرکت شهید رجایی ۱۰۰ هکتار، شرکت شهید بهشتی ۱۰۰ هکتار، شهرستان دزفول ۵۰ هکتار، شهرستان شوش ۱۰۰ هکتار، اندیمشک ۵۰ هکتار، گتوند ۵۰ هکتار، حمیدیه ۱۰ هکتار، رامهرمز ۱۰ هکتار و لالی ۲۰ هکتار است.

قاسمی‌نژاد نیاز استان به بذر سویا را ۶۱ تن عنوان کرد که در اسرع وقت تأمین و در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 برنج جهاد کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان شهید بهشتی هکتار جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۹۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، نخستین نشاء ارگانیک برنج، امروز در ایستگاه مرکز تحقیقات برنج نکا انجام شد. در این روش از هیچ گونه سم و نهاده‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران در حاشیه این مراسم گفت: نشا ارگانیک در مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا نکا در سطح ۱۰ هکتار صبح امروز برای هفتمین سال متوالی انجام شد.


دکتر محمودی افزود: در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید محصول سالم و ارگانیک، طرح ملی تولید برنج ارگانیک از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و به فاصله حداقل ۱۰۰۰ متر از سایر مزارع شالیزاری در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندان، با کشت برنج طارم هاشمی اجرا شد.


وی خاطر نشان کرد: مهمترین وجه تمایز سیستم کشاورزی تولید برنج ارگانیک با سیستم شالیکاری مرسوم در نحوه مدیریت تغذیه و مدیریت کنترل عوامل خسارتزای زنده گیاهی است. کنترل عوامل بیماریزا با تولید نشا‌های سالم) روش‌های زراعی، ضدعفونی بذر و محلولپاشی خزانه با قارچ‌های کنترلگر زیستی و استفاده از عامل کنترلگر زیستی باکتریایی در زمین اصلی انجام شد.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران افزود: برای کنترل آفات، مدیریت تلفیقی شامل شخم عمیق مزرعه بعد از برداشت محصول، حذف علف‌های هرز اطراف مزرعه، نشا به موقع در نیمه اردیبهشت، نصب تله فرمونی در طول دوره رشدی برنج، رهاسازی زنبور تریکوگراما و محلول پاشی با کنترلگر لازم است.

دیگر خبرها

  • مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌های دز و کارون اجتناب کنند
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • رهاسازی آب سد سفیدرود
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان