Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@04:38:14 GMT

سیل مهاجرت افغانستانی‌ها از ایران شروع شد

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۷۵۳۰۱

هدیه کیمیایی در روزنامه قانون نوشت: سیل مهاجرت افغان‌ها از ایران به کشورشان مدت هاست شروع شده و بالا رفتن قیمت دلار و شوک‌های پی در پی بازار ارز، آن‌ها را از ماندن در ایران منصرف کرده است.

نصیرا... ۶ سال پیش تک و تنها به ایران آمده است. او می‌گوید: «دو سال است که سر ساختمان کار می‌کنم. دستمزدم را ماهانه گرفته ام، اما حالا دیگر کار کردن در ایران نمی‌صرفد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما برای خانواده‌های‌مان پول می‌فرستیم اگر قرار باشد همین کار را هم نتوانیم بکنیم و هر روز هم غذای حاضری بخوریم، چه فایده‌ای دارد؟ ما یک ماه اینجا کار کنیم به ما یک میلیون تومان می‌دهند که می‌شود هشت هزارتا افغانی. با این پول حتی نمی‌شود یک ماه در افغانستان زندگی کرد»

نصیرا... می‌خواهد اذیتش کند و با صدای بلند می‌گوید: «می‌رویم و دیگر برنمی گردیم. از این درو دیوار‌ها خداحافظی کن، خداحافظ تهران».

این روز‌ها بازار مهاجرت افغان‌ها به دوبی و ترکیه داغ است. حال استانبول برای‌شان همان‌قدر کعبه موعود است که ۲۰ سال پیش ایران بود. عارف ۶ میلیون تومان چک پول ایرانی را می‌شمرد و به راننده اتوبوس مشهد می‌دهد؛ قرارشان ساعت ۹ شب از ترمینال جنوب به سمت ترکیه است. سه نفری گذرنامه هم ندارند، اما انگار مشکلی برای آن نیست. فقط باید نفری ۲۰۰ هزارتومان روی کرایه شان بگذارند تا از مرز ردشان کنند!

در ترمینال جنوب در میان هفت تعاونی‌ای که به مقصد تایباد مسافر دارند، ۱۰ تا ۱۵ اتوبوس روانه مرز ایران و افغانستان می‌شوند که درصد زیادی از آن‌ها افغان‌ها هستند. رضا راننده یکی از این اتوبوس‌ها می‌گوید: «الان سیل مهاجرت‌شان کم شده. از دی اتوبوس‌ها پر از افغان بود. عده‌ای می‌روند ترکیه و دوبی و عده‌ای هم برمی گردند افغانستان».

کارگرانی که در حفر چاه‌های ایران کار می‌کنند، همگی افغان هستند. عبدا... سرکارگرشان هم افغان است و می‌گوید: «من سال ۷۷ به ایران آمدم و آن موقع اینجا برای ما افغان‌ها برای کار کردن بهشت بود. اما حالا ریال ایران ارزشش کم شده و همه بچه‌ها در این مدت ضرر کرده اند. باید کم کم برویم ترکیه. آنجا به ما احترام می‌گذارند. حتی مردم و خیابان‌هایش هم شادتر از ایران است. ما به ترکیه می‌رویم و شما هم به اروپا بروید».

منبع: فرارو

کلیدواژه: ترکیه استانبول افغانستان مهاجرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۷۵۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری گفت: چین بزرگترین مهاجرفرست علمی و فناوری است ولی نگاه چین به این قصه این است کسی که از کشور چین به کشور دیگر می رود سفیر علم و فناوری است طرف که از دین و وطن پرستی خارج نشده است. کسی که از ایران خارج می شود با من نوعی مشکل دارد با وطن و ایران که مشکل ندارد. وطن پرستی یک شاخصه عمومی است. قسمت بزرگی از دستاوردهای امروز چینی ها و هندی‌‎ها به لطف محققانی از این کشورهاست که به کشورهای دیگر رفته اند. باید نگاه به کلمه فرار مغزها یا فرار از کشور را باید برداشت. هر کسی که از کشور خارج می شود و یا کسی که وارد کشور می شود یک سرمایه است. باید آمار واقعی از مهاجرت داشته باشیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم. بنیاد نخبگان و فراجا توافق کردند تا اطلاعات خروج افراد خاص را دریافت کنند نه اینکه جلوی خروج افراد را بگیریم. منبع: دانشجو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • از اینجا رانده و از آنجا مانده
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • دیدار رئیس جمهور ایران با بیماران اتباع
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • ببینید | ادعای عجیب معاون رئیسی درباره مهاجرت مردم از ایران
  • پشیمانم!
  • فتحیه کجاست؟ راهنمای سفر به فتحیه
  • (ویدئو) واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران